torsdag 11. juni 2009

Sidelengs marked før jobbrapport!

Oljeprisen har dippet fra start, men oljeaksjene holder seg seg sterke.

Det kommer jobbtall og retail sales kl14.30, noe som vil sette fart på markedet. Jeg lener mot å selge OSEBX 307 og evt kjøpe 304, som er dagens trading range. De siste dagene har markedet tradet sidelengs intradag, med lite momentum. Vi må derfor se at vi klarer å bryte ut før man hopper på en trend..

Tørrbulkratene kryper oppover igjen, og Golden Ocean outperformer markedet. Denne er en fin long, spesiellt hvis stigningstakten på ratene begynner å øke drastisk.

Som jeg skrev i morgen rapporten, så er det usikkerhet rundt betalingen som DNO skal få fra irakiske myndigheter, som fakturerer for oljen DNO eksporterer. Den operasjonelle risikoen er stor ved å drive oljeutvinning i Irak, og dette vil gjøre at det skal være en "discount" i aksjekursen til DNO i overskuelig fremtid.

65 kommentarer:

Anonym sa...

Nå dupper olja og stl.. Enig med AS, vi kommer ikke permanent over 307.

Anonym sa...

ER virkelig GOGL en god Long kandidat? På mandag fikk vi råd (kanskje ikke fra deg) om å komme oss ut fortere enn svint fordi markedet kollapset. Tirsdag var det KJØP! Men slik er det vel bare...:)(

Har gått glipp av en solid gevinst i GOGL og er nå usikker på hvorvidt jeg tør gå inn igjen.

Mener du alstå at dette er DEN long kandidaten? Om ikke annet, en KJØP kandidat på disse nivåene (pt kr. 7,20)?

Anonym sa...

Trade på mindre enn 1%? Blir vel bare kurtasje ut av det, men det var kanskje poenget? ;)

AksjeSpekulanten sa...

Til Anonym kl 12:07

Jeg er usikker på om jeg skal gi deg noe "råd", fordi det virker som du lett blir psyket ut!?

Jeg bare kommer med input, slik at leserne kan danne seg sin egen mening. Forward ratene er opp i dag (BULL). BDI har sluttet å falle (litt BULL). Det virker dog som hele ratekomplekset har toppet ut for denne omgang (BEAR), og lagrene av jern malm er stappfulle (BEAR).

Den kan slå begge veier, men sentimentet i markedet tilsier at det kan være noe oppside her nå..

Ble du klokere? :))

Anonym sa...

Ja AS, jeg ble jammen klokere :)

Mener ikke å sutre og klage. Mine beslutninger er jeg selv ansvarlig for. Du skal BARE ha takk for en kjempebra side og mange gode inputs som jeg har mye nytte av.

Du har litt rett i at jeg ble "psyket ut" i dette GOGL tilfellet. Det har vært min baby i lang tid så det handler kanskje mest om "tapt kjærlighet"?

Men nå er jeg er blitt litt klokere og snart skinner solen på ny. Kan det bli bedre da?

Anonym sa...

Jeg vil anbefale alle å gå SHORT nå iform av enkeltaksjer som Yar, FRO eller OBXEXDBEAR

GLenn

AksjeSpekulanten sa...

Bra :)

Det skal sies at de det går stort volum av panamaxer i atlanterhavet nå, og det til samme rater, det betyr at det ikke stiger.. i morgen kan laste programmene være over og ratene faller.. Jeg går ikke long her!

Magz sa...

Fro kan virke som en fin short-kanditat ja.
De taper jo store penger for tiden, uten at jeg kjenner alle deres kontrakter.
Ellers: REC inn 61,20

Anonym sa...

AS: Ser du ingen OK longcase på ose pr.tid?

Hvis ikke: Så er du bra sikker på at ose skal ned.

Lasse 74

Anonym sa...

Olja er høy, USA er i grønt, og likevel er det ikke mye fres igjen på OSE. Jeg tror dette vil gå nedover snart.

AksjeSpekulanten sa...

Snittavkastning på selskapene på S&P indeksen er 4-5%...

Lange renter på t-bonds i USA er 4%. Det vil si at du får lik avkastning på statsobligasjoner osm i det brede markedet.

I mine øyne så må selskapene TJENE mer penger, altså en bedring i realøkonomien. Dette blir nå indiskontert for siste halvdel 2009... men blir det en realitet?

Fortsatt 600 000 som søker arbeidsledighetstrygd i USA.. det er stort tall. Bedriftene ansetter ikke.

Lodderen sa...

Når STL peaker så fissler rallyet ut på OSE. Enig med AS om at price/earnings er uggen der over dammen og mye "godt" er indiskontert i neste kvartallsrapport. Volumet på NYSE er steidødt for tiden og det beste en kan forvente er vel fortsatt sideveis bevegelse, eller ?
Hilsenen Lodder på sidelinjen men med et skrått blikk på aksejmarkedet. år oljeni 80 dollar så blir det ERY på meg.

Anonym sa...

Godt å se deg igjen Lodderen. Håper du stikker innom og kommer med noen linjr. Jeg savner dine bear resonnement.

Lasse 74

Anonym sa...

KJØP TEL - kan fort gå 1-2 kroner i morgen - har eslv kjøpt i bøtter og spann.

Karl G

Anonym sa...

Hva sier AS og dere andre spekulanter på forumet om REPANT?

Selskapet taper penger som F, trekker på kassekreditten hver eneste dag og går 130% på en rammeavtale med Coop idag.

Største kjøpere er nordnet og netfonds. altså ola nordmann på handletur..
Satte en short på 1,4kr og tapt 30% på en halvtime nå etter at PARETO har begynt å handle..

Nå begynner jeg å bli litt shaky. Går fort i svingene.
Noen som har noen innvendinger?

NAO

Anonym sa...

Nao: Å shorte sånne kursraketter er kamikaze. Da må du ha STRENG stopp, eller kan du bli ruinert. Slutta 150% opp ser jeg. Dekket du inn?

Lasse 74

Anonym sa...

Det at markedet er nervøst for tiden er bare å å se på 10 års t-bill.selv etter alle tiltakene som fed har gjort har bonds i statene gått i taket p.g.a gardering mot inflasjonsspøkelset og generell mistillit til pengepolitikken fra fed.I bunn og grunn har alt det fed ikke har ønsket at skulle skje skjedd.Dette vil medføre at vi ikke vil få en stabilisering av økonomien i statene før tilliten til fed og dets politikk materialiserer seg.

Anonym sa...

Lasse 74: Enig, stopp loss er hellig.
Jeg satt ikke SL, da jeg var usikker på hvor jeg skulle sette den, samt at jeg antok at ikke pareto og first skulle begynne storhandling de siste 15 minuttene.

Når det er sagt er fullstendig klar over risikoen ved en sånn trade, derfor har jeg bare gått inn med ca 35% av hva jeg vanligvis handler for, noe som tilsvarer ca 15% av egenkapital.

Men å tape så mye penger så raskt har jeg ikke vært med på før. fikk meg en stuck der!

spent på åpningen i morgen

Anonym sa...

Drevet med litt teknisk undersøkelse av obx og osebx igjen jeg da :-) Leser en del om det effisiente markedet om dagen, og virkelig å lure litt, for i det siste syns jeg det har vært veldig tilfeldig avkastninger, men jeg sverger fortsatt til teknisk analyse :-) Det har fungert bra for meg før, så da håper jeg det vil fortsette å gjøre det!

OBX (og da også OSEBX) har teknisk sett vært svært overkjøpt i det siste, men det har ikke vært noen særlige korreksjoner ned. Jeg har generelt vært bear til markedet, pga de signifikante overkjøpte signalene. Likevel kan det trygt sies at vi er i et bull-marked nå, så det er alltid viktig å være kritisk til bear-signaler og sette tett stop loss. Brant meg på stop loss i bear på mandag, da jeg hadde eksamen på morgenen, og kom tilbake og så at børsen var opp 3 %, og jeg hadde ingen stop loss på bearene mine :P Det var selvfølgelig veldig klønete av meg, men jeg ser på det som god læring!

Børsen gikk opp 1,69 % idag, noe som er sterk stigning. Ser likevel fortsatt at rsi viser tegn til kraftig negativ divergens, men det begynner å bli oppsiktsvekkende når rsi beveger seg flatt på den dag hvor børsen går opp 1,69 %! I feks acy, som gikk marginalt opp, gikk rsi ned, noe som er et kraftig tegn på negativ divergens.

Stochastics er nå på 100 av 100 mulige, og selv om det er bull-marked for tiden, må man kunne regne med en liten korreksjon her. Det er likevel alltid viktig å huske på at indikatorer som stochastics og rsi ofte kan tydes som "overkjøpte" i bull-markeder (dvs høye verdier), selv om momentum er oppover, så man må alltid vurdere flere indikatorer opp mot hverandre, og opp mot støtte/motstandsområder osv.

Rent grafteknisk befinner vi oss i et tidligere motstandsområde hvor vi har hatt en reaksjon ned tidligere. Dette ser man også på at børsen idag stoppet nøyaktig på øvre linje av bollinger band (2 standardavvik). Mye tyder på at vi skal ned i morgen, og jeg satser på sannsynligheter, og går inn i bear! :-)

Til sist vil jeg bare nevne at fredag er statistisk sett den dårligste dagen i uka, med tanke på at mange vil ut før helgen, de tør ikke sitte eksponert i markedet over helgen osv. Satser derfor på en liten korreksjon i morgen da altså :-) Er likevel ellers svært positiv til trenden i markedet om dagen, og er klar på bull-knappen så fort jeg ser tegn til oppgang. Sannsynligheten for oppgang er nå større enn sannsynligheten for nedgang i noen dagers perspektiv :-)

Mvh
Mittur

Anonym sa...

tror qec kan bli en vinner fremover. Er en av få som er ned sålangt iår uten at det har kommet negative nyheter, tvert imot mange positive.

Det er iallefall ingen nedsiderisiko å snakke om slik jeg ser det.

R

Anonym sa...

Solid dupp i usa på slutten, + stl ned. Tipper ose blir tam-ned imorgen. Gevinst sikring.

Lodderen sa...

Mittur, jeg er enig med deg i analysene men den siste tiden har vi sett tilløp til stygge short skviser i USA som popper opp ved eventuelle gode nyheter og på OSE er obexact-bear andelen over 40 prosent noe som skulle indikere en ellevill shorting rent generellt. Mistenker derfor at manglende ose fall i vesentlig grad kan skyldes nerver hos shorterne. Jeg viler derfor litt videre før en eventuell lengre bear periode.
Det må likevel være en fantastisk følelse å få være med på et ordentlig fall med bjørn innabords, tårer i øyenkroken og gråtkvalt triumf...JEG hadde rett "hva sa jeg", alt er jo egentlig bånn i bøtta.
Det sies med rette at markedet tar trappene oppover og heisen nedover. Mitt ønske er at vi alle her på forumet skal få oppleve et felles fall fra spiret og lande silkemykt på OSE 190 (etter aktivering av bjørnefallskjermen). Fredagshilsen til alle fra Lodderen.

Anonym sa...

http://www.thestreet.com/story/10512672/1/technical-analysts-worried-by-light-volume.html

Fint lesestoff.

Anonym sa...

Kan ikke skjønne at noen ønsker ose til 190, hva tilsier det å står det så dårlig til i norsk næringsliv at ose burde være på det nivået. Selv er jeg selvstendig næringsdrivende å føler ikke noe tilstedeværende krise. Føler meg komfortabel med dagens situasjon å enda bedre blir det i årene fremover. Hvorfor ikke være med på å tjene på oppgang istedenfor å sitte å vente på en kjempekorreksjon ned.

Odd-Erik :)

matsou sa...

Lodderen:

I øyeblikket jeg leste om din visjon om OSE på 190 fikk jeg et overskudd av serotonin i hjernen. Ingen tvil om at det hadde hjulpet både på ego og lommebok med et slikt fall. Ellers har vi nå hatt 5 dager med dojis på rad på SP500. DET er et stort svakhetstegn. I tillegg så man at bullene mislyktes med å lage ny topp i dag. Flere og flere ting tyder på STERK nedgang. Blir kåt her jeg sitter. Bra blogg; http://xtrends.blogspot.com

Klart jeg liker den da den er enig med meg. :P

Anonym sa...

Hm, Mittur du tar feil på en konkret ting: historisk sett over tid er det faktisk onsdagene som er den statistisk sett dårligste ukedagen på OSE. Fetter Anton

Lodderen sa...

Hei Odd Erik, det meste var humoristisk ment, vi feilfotede bjørnesjeler har jaggu fortjent litt nedgang nå, eller hva. ?
Hilsen Lodderen.

Anonym sa...

Lodderen: Korreksjon kommer nok, men jeg tror ikke på noe kanonstort fall. Kansje heller flere små underveis. Usikkerheten var nok mye større da ose fallt til under 200, å lav oljepris gjorde å sitt. Mye av usikkerheten er nok lagt bak oss selv om sikkert endel enda vil komme. Men for hver dag som går så nærmer vi oss slutten. For egen del har det fungert best å sitte long i uker, med markedet. Går ut av mine pos om markedet skulle snu.

Odd-Erik

Anonym sa...

Fin reklame for storm sec-AS idag i finansavisen. Hvorfor er vi ikke blitt anbefalt Ligthhouse cal????

Lasse 74

Anonym sa...

TEL lagger sinnsykt og er en het kandidat i dag.

RT

Anonym sa...

sjekk qec

Anonym sa...

Nao: Tatt tapet i repant?

Lasse 74

AksjeSpekulanten sa...

Dere får bli kunder, så vanker det mer info og bedre case :)

Anonym sa...

Fetter Anton.
Jeg var vel kanskje litt for påståelig der ja, det var ikke meningen! Likevel er fredag en statistisk dårlig børsdag, så da går jeg for det :-)

Mvh
Mittur

Anonym sa...

AS

Kan du linke eller legge ut litt info om Foretaket Storm Sec. Priser og honorarer som vi må betale hvis vi er kunder?

R

Anonym sa...

Noen her som skal på Paraden 2009???? Det blir villere er markedet, AS ;) Bli med..

http://www.raballder.no/Joomla_RT_VersatilityIII/index.php?option=com_expose&Itemid=150

Anonym sa...

Ingen mail klokka 1117. I seneste laget spør du meg, men bedre enn ingenting hvis det kommer no.

Anonym sa...

Tok fine gevinster i dag i sdrl, rec, nor og ikke minst nsg ( nice one )..:)

Ha en riktig god helg !

Oli

Anonym sa...

hvorfor er TAA så sterk om dagen plutselig!?

er det noen nyheter eller noe som påvirker den aksjen som jeg ikke har fått med meg? =S

Anonym sa...

Fortsetter det sånn ser det ut til at markedet lager seg en topp nå, og at vi kan forvente en liten reaksjon ned. Markedet reagerte ned ved motstanden vi traff i går i hvertfall. Markedet holder seg dog ganske greit så langt i dag, men ikke på all verdens volum, så tror det vil dabbe nedover utover dagen. Blir spennende å se. Skummelt å være inne i bear om dagen :-)

Mvh
Mittur

Anonym sa...

All in NOR25 short


Vi skal laaangt ned!


mvh
Ole Bear

Anonym sa...

Enig med Ole B. Nå krakker det.
BEAR er flott og mer kommer. Overnattet med bear og økte på 51,55.

Lasse 74

Anonym sa...

Om ikke markedet krakker så syns jeg mange aksjer begynner å se dyre ut på OSE. Kjøper ikke en dr... mer før makrotallene for alvor viser bedring.

Totto

matsou sa...

Dollaren er styrket, og oljen har falt, kan betale seg å sitte i ERY i dag. Vurderer å selge bearsene (2x gearing) og gå inn i ERY (3x gearing short mot olje)for dagen, men blir kanskje for grådig?

Bt sa...

GOGL synker litt i dag, sitter 7% i profit.
Skal vi sitte long eller selge?

Anonym sa...

BLI kunde..
Kjenner en som gikk inn på en gearet meglerdeal, 750k ble til 70k. Megleren satt igjen med 150k i provisj. Men det skjer vel ikke her i Storm?

Kansjekunde

Anonym sa...

Lodderen og andre shortere:

- deilig å tjene cash på nedgang!


God helg!

mvh
Ole Bear

Anonym sa...

14:26


hahahahahahaa.... kanskje det var der....

Nico sa...

Ser ut som det blir noe gevinstsikring også i USA, så det går mot en bjørnedag. Noen meninger om hvorvidt det er verdt å sitte i bjørner over helgen, eller er kjøpssentimentet i markedet fremdeles for sterkt?
Har brent meg på det et par ganger før...

Anonym sa...

Jeg tror vi skal et stykke ned nå. Råvarer faller, og markedet har steget MYE på kort tid. Jeg overnatter med bear, og har stopp-loss på 50,95 på bjørner.

God helg.

Lasse 74

Anonym sa...

Kjøpt TEL på 50,70 og 50,80. Sterk støtte på 50, setter stopp-loss på 49,40.

Lasse 74

Anonym sa...

Kjøper yar og rec.

Oli

Anonym sa...

Kjøpt inn TEL på 51,8 etter å ha solgt 177500 aksjer på 52,8 i dag. Sitter også short i NOR25.

TEL var i 46,8 den 27 januar då...lagger til de grader...

mvh
Ole Bear

Anonym sa...

lasse 74:

Ja, REPANT er realisert. I dag har jeg hatt min værste enkeltdag som trader i de 5 årene jeg har holdt på.

kjøpte på 1,4, doblet shorten på 2,7 og dekket alt inn på 2,3. En periode, når aksjen tangerte 3 kroner var det nesten så jeg måtte finne frem repet.
Det ble en ekstremt dårlig dag, sett under ett.
Hermetikkmiddag idag!

Moralen i dette, noe jeg håper flere kan lære av, er:
Hold dere langt faen unna aksjer dere "egentlig" ikke kjenner, og ikke tro du kan få inn en rask gevinst bare ved å ta motposisjon på en aksje som har steget/falt mye.

AS, lasse & Co, ha en god helg, så finner vi nye muligheter til uken:D


NAO

Nico sa...

Uff.. Høres forferdelig ut. Neppe noen god følelse når den lå og dabbet mot 70% opp tidligere i dag.

Leksen er nok god å få med seg. Sitter litt i det samme med DiaGenic. Etter å ha sittet på sidelinjen i går og kikket på REP slengte jeg inn en liten post på Dia i dag. Alzheimermedisin høres jo bra ut...

Fikk så vidt med meg 5% før det stoppet. Kom meg ikke ut heller, men det kan fort komme en stygg korreksjon på mandag.

Intradagraketter man slenger seg på er skumle. Kan enten bli ditt beste kupp, eller ditt verste mareritt.

Anonym sa...

Disse børsrakettene drives jo hovedsaklig av gevinstkåte daytradere. Hvorfor steg Eltek så kraftig her om dagen, det skjønte jeg aldri noe av! Noen som har svaret?

Anonym sa...

Jeg skjønner fortsatt at noen gidder å kjempe imot markedet. Finn utviklingen fra 2002-3, sammenlign den med hva som skjer i dag - ta med i betraktningen at historien har en zlem tendenz til å gjenta seg, samt at aksjemarkedet IKKE HAR HUKOMMELSE...

Trading er gøy, men jammen er det gøy å doble pengene sine på 3 måneder uten å ta sine bein i en spade.

God helg

Per Ulv

Anonym sa...

Samtlige indikatorer viser negativ divergens i sp500 chartet.Høyere topper settes i hovedchartet mens macd,vma,rsi og andre viser lavere topper noe som betyr at kjøperne er hvermansen som hiver seg på toget helt til slutt og kjøper på toppen av en meget sannsynlig korrigering.Hold dere unna til etter at i hvertfall 50 dagers snitt krysser 200 dagers glidende gjennomsnitt.

Lodderen sa...

Ahlzeimer medisin er og blir en stor flopp (Diagenic) med mindre en eller annen ærverdig og tilårskommen mann på stortinget forbarmer seg over conseptet (jfr Jon Alvheim og Aricept-skandalen med x antall millioner rett ut av vinduet ). Men som spekulasjonsobjekt kan nok aksjen klare seg en stund. Men se heller på DNDN (Dendreon) som i USA utvikler medisin mot forstørret prostata og prostata kreft, rent vitenskapelig så har jeg mye mer tro på sistnevnte. Hilsen Lodderen !

Unknown sa...

Jeg kjøpte meg inn i Repant på 1,35 kr på torsdagen, 30 000 stk, solgte meg ut på 2,06 kr... dette er mitt beste kjøp :)

Til uka tror jeg skal hamstre litt LHC på 0,30 0,31, dersom jeg får sjangsen til det :)

stian

Anonym sa...

Lodderen når du først er inne på medisin. Du bør kjøpe STAAR i USA, har utviklet en ny type øyemedisin og skal ut i marked i juli, aksjen gikk fra 1 dollar til 3.44usd på torsdag på høyt volum og har støtte rundt 3, falt tilbake til 2.12 i går. Nye ordre på vei og pålitelige kilder sier den kan fort gå til 5-7, jeg tok en liten long posisjon rundt 2.20 i går. MC cap ca.40 mil

Anonym sa...

Lodderen: Har du noen posser på ose nå, eller er du cash?

Lasse 74

Lodderen sa...

Hei Lasse ! Sitter kun i cash nå og sitter å håper på en eller annen "avgjørelse" i markedet. Jobben hindrer meg fra å trade aktivt men jeg prøver å holde meg oppdatert og å fange en eller annen god-bit etterhvert.

Unknown sa...

http://www.hegnar.no/bors/article379482.ece

Go JP go go..

Terje N sa...

AS, hvorfor falt akso så mye etter den fine åpningen? Nyheten hadde heller ikke noe å si?

Kjøpsanbefaling minst like sterk nå? noe tidsperspektiv på hvor lenge? eller kursmål?