fredag 5. juni 2009

Kjedelig før helgen..

Markedet har en håpløs intradags bevegelse, der hverken longs eller shorts får betalt. Det kommer makrotall kl 14.30, som forhåpentlighvis inspirerer tradere til å dytte den ene eller andre veien.

REC melder at de trenger ytterligere 500 mill, og kommer med en PW på sin egen inntjening. Jeg har lenge vært skeptisk til sol industrien, både fordi det er mye tro, håp og kjærlighet der, men også fordi solkraft ikke er konkurransedyktig med annen type kraft. Sluttproduktet er rett og slett for dyrt. Enten må oljeprisen opp, eller så må det komme en revolusjon innen renewable energy.

Det er stille i shipping markedet, og mandagen blir rolig den også (som regel alltid i shipping bransjen). Vi har lukket de siste posisjonene i GOGL, shorts som ble veldig fine!

Ha en fantastisk helg!!!

21 kommentarer:

matsou sa...

der kom tallene -345 på nonfarm payrolls, og 9,4% arbeidsledige. hva skejr nå med markedene? den ene var bedre , og den andre dårligere enn konsensus...

Anonym sa...

DAX og OSE buller noe jævlig..Glad jeg ikke satt i BEAR. KJøpt litt dock, noen som kjenner den?

Lasse 74

NS sa...

DOCK er et meget solid selskap med lange kontrakter, cash-flow / gjeldsgrad < 3,25 % for de neste par år frem til 2012.
Aksjen er underpriset i forhold til fremtidig inntjening, store inst.kunder på eiersiden (som ikke vil selge med det første) gjør dette til et godt langsiktig case.

-NS

Tullball sa...

Katastrofalt dårlige tall fra USA og børsen hopper rett opp...

Om en måned eller to har USA tosifret arbeidsledighet. Kanskje må de se 10 tallet før alvoret går opp for dem?

Anonym sa...

NS: Takk for svar, jeg har sondert litt og det ser OK ut. Linløkken sin anbefaling gjorde at jeg kjøpte. Kjøpt for LONG de lux.

Lasse 74

Anonym sa...

Dårlige tall fra US?

Hvilken monitor er det du ser på ?

Nedgang på 345k mot ventet 520k, kan vel knappest kalles dårlig?

Anonym sa...

Dekket inn alle short-pos og gått long i pgs og tel.

Makrotall var veldig bra!

mvh
Ole Bull

Tullball sa...

En 0,5% økning i arbeidsledighet på en måned er ekstremt. Tallet over jobbkutt i inneværende måned er som nevnt lavt, men hva hjelper det?

Nå skal også bilindustrien i gang med å skrelle vekk døkjøttet. Dette vil ikke akkurat hjelpe fremover.

Lukter bjørn av disse tallene her etter mitt syn, men det er jo markedet som bestemmer og
markedet har som kjent alltid rett.

lessa sa...

Disse tallene var bull, men den endelige bekreftelsen på det får vi vel neste gang når vi får revisjoner. Så på onsdag at de justerte tallene var LANGT høyere enn det som ble oppgitt første gang.

Anonym sa...

Har fylt opp med tel og dno - 70 % cash..

Olli

NS sa...

JPM hadde de mest positive estimatene rundt 475k N-FP. Jeg tipper vi ser en oppjustering på de reviderte pluss 40k.

Disse tallene er selvsagt bull. Markedet diskonterer inn en arb.ledighet på i overkant av 10% (hensyntar nedslakting i bil-industrien) i løpet av sommeren.

Noen som har formening om vi kommer til å se en korreksjon ned mot rep.emi.kurs (kr 8) i sevan ?
Selskapet får anbefalinger fra utallige meglerhus hver eneste dag etter at analytikerne har regnet på de nye estimatene, i tillegg virker det som det er en del større kjøpere i aksjen nå.

-NS

Anonym sa...

Ute av tel igjen..

olli

Anonym sa...

AS, Lasse74 og andre proffer.
Er ikke OSE litt for kjedelig og sidelengs for tiden? Hva med US, der er det vel mer fart og spenning. Sinepest og kreft, shipping og olje for ikke å glemme sol og gjødsel. Trenger jo nesten ikke geare for å tjene peng hvis man treffer godt, og det gjør dere jo..

Ham95

Anonym sa...

Retningen videre neste uke er jeg VELDIG usikker på. Mange mener arbeidmarkedsrapporten spm ble kjent fredag ikke er riktig.

Neste uke er jeg mer bearish enn bullish og valgte å gå 100% cash fredag. Hadde noen spennende trade i USA fredag kveld i Rowan. Faller oljeprisen, vil riggaksjene i USA dale, Rowan har gått fra 9 dollar til 22 dollar på 4-5 mnd....det er MYE.

Fortsatt god helg!

Mvh
Ole Bear

Anonym sa...

Blir litt oppgitt av dette markedet nå jeg :-) Har gått inn i et par bear posisjoner den siste uken, hvor den ene røk på stop loss, og den andre på en marginal stop profit. Er nok noen krefter som vil at markedet skal opp, selv om jeg er litt negativ, og har vært nå den siste uken i et teknisk perspektiv.

Hvis vi slutter i pluss på mandag, så har vi et brudd opp igjennom signallinjen på stochastics chartet, noe som er positivt! Dog er vi i et veldig overkjøpt område både i stochastics og RSI egentlig, men et brudd opp vil likevel lokke frem kjøpere tror jeg. Er også kraftig negativ divergens i stochastics chartet. Det settes høyere og høyere topper på hovedindeksen, men stochastics har topper på samme nivå/lavere. Dette bla a gjør at jeg fortsatt er litt negativ til retningen den kommende tiden, men det forandrer seg veldig fort i disse dager!

På RSI-chartet er det fortsatt også kraftig negativ divergens, noe som gjør at jeg tror at retningen er nedover en liten stund fremover.

I chartet på hovedindeksen stanger vi i toppen av Bollinger Bands (bruker 2 standardavvik), noe som igjen kan tyde på nedgang.

Jeg har lenge ment at teknisk så er vi overkjøpt, men vi har vært vitne til at man bare fortsetter å kjøpe børsen lenger og lenger opp, så akkurat den siste uken har det ikke stemt helt teknisk for min del :-) Mistet en del av oppgangen pga min negative tro til markedet.
Synet mitt endres fortløpende, men jeg velger nå å være litt avventende til posisjoner. Sånn i følge til egen taktikk burde jeg kanskje gått inn i Bear på slutten på fredag, men avventer heller og ser hva som skjer på mandag. Forventer nedgang, men håper selvfølgelig på oppgang :-) Jeg er ihvertfall klar til å gå inn i Bear hvis jeg ser at markedet er svakt. Syns at chartet viser tendenser til et overkjøpt nivå på flere områder nå, men det har jeg jo synes lenge :-) Blir spennende å se til uken!

Mvh
Mittur

Anonym sa...

OSEBX Chart

Anonym sa...

....kjedelig denne bloggen nå...ingen som gidder å skriver når vi ikke får oppfølging... eg melder meg ut.

Lykke til!

matsou sa...

Er så lei folk som ikke skriver under med navn. Kan ikke dere som ikke ønsker å underskrive innlegg skrive på hegnar i stedet?

Anonym sa...

Jeg sitter på gjerdet sålangt. Litt usikker på retningen, og tar ikke noe risiko. Ellers er jeg enig med Mats, at man kan skrive under med et nick.

Lasse 74

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Til 09:26

Tror neppe "vi" taper på det.