torsdag 4. juni 2009

Konsolidering etter fall..

Markedet trader noe opp, og oljen bouncer etter kurskrell igår. Jobless claims kommer kl 14.30, og sett i lys av de skuffende ADP tallene, så kan jobb tallene være dårligere enn ventet. 

Jeg syntes ikke det er noe hold i markedet nå, og er negativ til råvarerelaterte aksjer. F.eks tørrbulkshipping (surprise surprise.. hehe) kan ha ytterligere nedside, da forward kontraktene blir banket ned i dag også. Merk at BDI indeksen var opp igår.. den kan begynne å falle stygt i dag og i morgen, og det vil utløse flere salg i sektoren. Stay short.

Jeg har vært negativ til PGS en periode, fordi selskapet er spesiellt giret mot oljeprisen. Stiger oljeprisen over 70 USD, vil det være lønnsomt å utvinne nye felt. Aksjen gikk derfor sammen med oljeprisen mot 70 USD, men nå har den reversert. Investorer må nå prise inn fortsatt "crappy" seismikk marked, og aksjen kommer under press.

65 kommentarer:

Anonym sa...

Setter pris på at AS oppdaterer iløpet av dagen. Er inne i bear med snitt 56,75. Tror stl kan duppe her.

Lasse 74

Anonym sa...

PGS og Sevan er to gode shortkandidater:

PGS: Aksjene etter emisjonen kom inn på konto til den enkelte i går. Emi-kurs var ca 36,5 kroner og mange vil ta gevinst.

Sevan: Ha økt antall aksjer fra 196 mill til 333 mill, en økning på 66%. Det er mye!! Disse aksjene kommer ikke inn i markedet før medio juni. EMI-kurs på 8 kroner vil alle få mulighet til å gå long på etterhvert. Aksjen er under press og er en god shortkandidat.

Dårlige makrotall i dag og i morgen kan sette fart på en generell nedtur og spesielt sevan og pgs. Yar er og en meget god short-kandidat

mvh
Sarepta

Anonym sa...

Jeg er bare litt nysgjerrig, hvor mange aksjer har du, Lasse 74?

Totto

Anonym sa...

Jeg har ennå ikke gått ut av GOGL. Er det rett og slett dumt å bli sittende?

Leste i DN i dag at ratene er på vei opp igjen....? Hvis BDI faller i dag, mener du da at da ryker også f.eks. GOGL og andre tørrbulkselkaper i dragsuget?

Anonym sa...

Totto: Jeg forvalter 3 depot for privatpersoner. Bruker gearing på alle 3, så det varierer veldig. Bear kjøp intra er stort sett mellom 500.000 og 1 mill og noen ganger mer. Stopp-loss er obl på alle trades med gearing. Du da?

Lasse 74

Anonym sa...

Nå går BEAR bra her..

Lasse 74

Unknown sa...

Retest av forrige topp i DNO nå nettop!! Blir det her brutt har vi en enorm oppside ved utløst ohs !!!

Anonym sa...

OIOI.... BEAR - BEAR.

Lasse 74

Anonym sa...

merkelig at jin holder seg, men det er vel kanskje fordi den er skambillig

Unknown sa...

Gevinst sikret dno for nå og gikk i 0 i bull.

Du så så sikker på stor nedgang nå lasse ?

Anonym sa...

Nei, men trader intra.. Kanon.

Lasse 74

Unknown sa...

Ser du har truffet veldig bra på intra dag tradene dine i det siste ! :)

Anonym sa...

BDI - Cape'n ned 8,1 % til 85k USD.

Oi hey hvor det går!!

-NS

Unknown sa...

Kunne ikkje dy meg, men eg lastet opp mer dno, den er sterk i dag.

Anonym sa...

Sikret 50% av bear opp mot 58. kanondag. Ser ann litt med siste rest.

Lasse 74

Anonym sa...

Ronny: Jeg synes DNO er latterlige lite opp etter alle ryktene om fusjon.

Lasse 74

Unknown sa...

Ja, men det skal nå seies at vi ligg rett i en motstand.. Skal smøre meg med litt tolmodighet.. :)

Anonym sa...

Noen som vet noe om Deep sea supply? Tror dere spot ratene for ankerbåtene vil utvikle seg på liklinje i år som i 08, 07?

Anonym sa...

Ronny: Hvor har dno motstand?

lasse 74

Unknown sa...

8.19 og 8.40.
Visst vi bryt 8.4 vil aksjen her stige mye !

Anonym sa...

Litt DNO kjøpt på 8,03 og 8,04. Ute av BEAR for en stund siden.

Lasse 74

Anonym sa...

Takk Ronny. Hvor er 1 støttenivå av betydning?

Lasse 74

Amalie sa...

DNO ligger omtrent flatt, med stigende oljepris. Hva skyldes det?
Er det noen trigger av betydning?

Anonym sa...

tok den del DNO på 8,04 kr

Anonym sa...

Mangen så mener den blir hold under kontroll, andre mener det shortes og en siste variant er tradings favoritt.
Så det er bare og velge en av dem :)

mvh
Roger

Unknown sa...

Vi satte to bunner i går på ca 7,89... Så der vil det være litt motstand. Har min stopp loss på 7.85.

Lykke til :)

Anonym sa...

Takk for short tipset i sevan Sarepta. Ble ingen suksess, shorta du den selv eller?

Unknown sa...

Go kvelden folkens.. Nå er det salsa kurs.... ;)

Anonym sa...

ASC med syk dumping av DNO kurs. Solgt over 5,6 mill aksjer.

AS: Mange rare rykter rundt dno, kan du kommentere litt?

Lasse 74

Anonym sa...

Sundal Collier er hoffmegler til sfæren BGL, kan dette ha noe med dumpingen å gjøre ?

-NS

Anonym sa...

Ja, vet det.... men trodde BGL hadde interesse av å få kursen OPP.
Usa og olja mye opp. Kan bli 300 imorgen.

Lasse 74

studenten sa...

sitter å lurer på om jeg skal sette opp en blogg selv, der jeg får andre til å kjøpe/gjøre det motsatte av meg..Sitter nå i bear..noe som kommer til å koste meg dyrt i morgen.. Den siste uken har vært døden for min portefølje...

Lurer på om det virkelig er slik at vi ikke får en korreksjon..Oljen er så sterk i seg selv at OSE har store problemere med å krakke..

Anonym sa...

Gikk ut av alle shortposisjoner og TEL long i dag med nok en hyggelig gevinst. Siste dager/uker har vært fantastiske. Vurderer bjørner/shortposisjoner fra morgenen av iom. at jeg er temmelig sikker på viktige makrotall som er dårligere analytiker-konsensus i morgen.

Mvh
Ole (Bear-Bull)

Anonym sa...

Er litt forundret over hvorfor så mange har ventet å venter på en kjempekorreksjon/krakk i flere uker, sågar enda venter på det. Det blir for meg å gå mot markedet istedenfor å være med på den oppgangen som har vært å som kommer, trenden er opp. Selvsagt kommer det små korreksjoner underveis som f.eks igår. Så lenge oljen holder seg å sågar stiger så holder ose seg. Tar oljen et stupdykk ja da følger ose etter å da er det jo bare å komme seg ut av longpos. Ikke at jeg kan kalle meg noe ekspert på børser, heller en hobbyinvestor som prøver å finne gode bet å sitte long på dem. Selv har jeg prøvd dette med bear noen gang, alle endte med tap fordi jeg gikk imot markedet. Blir ikke flere bear for meg heretter. Har kommet meg godt over på plussiden i longpos etter beartapene. Sitter i TEL-STL-SDRL for tiden. Vet hvor surt det er å måtte ta tap etter tap så ønsker jo at alle som holder på med dette skal kunne ta gevinst istedenfor.
Lykke til til alle :)

Odd-Erik

fruktringen sa...

Markedet er kraftig overkjøpt og nivået på børsen gjengir ikke de reelle inntektsprospektene da mange av selskapene er priset på ett nivå som ikke er forsvarlig(p/e er for høy).Det er sikkert mange som vil kunne si at pe ikke er høyt men vi er inne i en resesjon og pe over 5 i ett bear marked(kontraksjon) er ikke pe på 5 i et ekspanderende marked da selskapet tjener penger vekst og de selskaper som blir drevet ordentlig vil ta markedandeler der selve markedet er som sagt i en ekspanderende modus.Så for all del vær optimister men husk at børsene er for dyre for øyeblikket.
det er ingen som er solvente nok til å gå imot markedet,dvs menneskenes grådighet og frykt kan man ikke konkurrere med bare henge med.

Anonym sa...

Sjekk olja. Hva er det som skjer?

Totto

Anonym sa...

Til AS:

Hvis dette forumet skal ha en viss seriøsitet, må den oppdateres av deg. Det er ditt ansar og jeg mener det er bra det du skriver, men du er for tilfeldig i din oppdatering. Etter min meneing burde du ha en oppdatering 08.55, 12.00 og 17.00.

Det du skriver er bra, men sakner en bedre oppfølging.

mvh

Ole B

Anonym sa...

Tildels enig med Ole bear. Jeg hadde og satt pris på en oppdatering fra AS etter usa close eller før åpning. Gjerne 1 gang midt på dagen og. Dog skjønner jeg at han har en hektisk hverdag og prioriterer kunder. Idag har jeg ikke fått mail eller:).
Idag er jeg rolig i markedet.

God helg.

Lasse 74

AksjeSpekulanten sa...

Så hvis jeg ikke følger din "tidslinje" og oppdaterer bloggen 3 ganger om dagen, så vil den ikke være seriøs nok for deg?

Jeg velger å ikke kommentere dette ytterligere!

Vanlighvis har jeg mange tanker om markedet, men de siste ukene har jeg hatt problemer med å ha en klar mening om retningen. Vi har steget 50%, og jeg ser ikke helt hvorfor vi skal stige videre eller holde oss her oppe. Frykten ser heller ikke ut til å gjøre seg gjeldende, og da er vi i no mans land. We are going nowhere really fast...

Anonym sa...

Hei
AS er en proff megler som gir sine markedsvurderinger GRATIS ut til alle som ønsker å se. Tipper flere her har dratt god nytte av denne bloggen. Så lenge dette ikke en betalingstjeneste så er jeg strålende fornøyd for å kunne få gratis informasjon fra en god megler. Alle er selv ansvarlige for sine handler. Jeg ville bare ytre at jeg er strålende fornøyd med denne bloggen og er glad hver gang det kommer en oppdatering.
-J-

Anonym sa...

Til AS:

Du må tåle inspill uten å skyte tilbake - det er tross alt du som er redaktør! Hvis det ikke skjer noe i verden så gir ikke redaktøren ut avis??... Hvis du er usikker på retningen, så skriver du det, MEN poenget er at en side som ikke er oppdatert har ingen verdi og leserne detter av etterhvert... Regner med som megler du foretar deg noe - du sitter ikke apatisk og kikker ut på Karl Johan og ser etter "retningen"?

Selv erjeg short nå og mener vi skal en del ned neste to uker...

mvh
Ole Bear

Anonym sa...

hahhahahaha - nå har jammen AS begynt å svare på sine egne innlegg som anonym... gir seg selv støtte

Robin sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

AS: Får vi mail idag?

Anonym sa...

Jeg har Ikke fåt mail i dag, noen andre som har fått??

Anonym sa...

Fint med en megler som i det minste sier han er usikker, alt for mange mediekåte analytikere og meglersjefer vet hvor det går - uansett hvor stille eller hvor stor storm de står i.

Truls

Unknown sa...

Enig med AS og Ole bear/bull

Dette er en gratis tjeneste som AS gir gode råd og tips og det bør man som bruker være j¤%&&/ ydmyke for.

Men det er vel alltid lov å komme med tips og råd til forbedring av siten dog på en ydmyk måte.

Jeg tror også kvaliteten og antall brukere vil øke ved 3 oppdateringer daglig som skissert over i en kommentar. At AS er usikker på hvilken retning markedet vil ta fremover vil jeg si at er god informasjon og at man ikke er alene om det synet. Ved jevnlige oppdateringer vil antall kommentarer i tillegg øke.

NS sa...

Synes det kommer mye urettmessig kritikk mot AS. Da denne bloggen er et gratis initiativ fra en megler som ellers har sine dager fyllt opp med kundesamtaler, selskapsanalyser etc, er det ellers selvforklarende at han ikke til enhver tid prioriterer en gratis blogg.

-NS

Anonym sa...

Jeg syns bloggen er helt konge AS!
Folkens: Han har en jobb og den tilatter han kanskje ikke å oppdatere den like mye hver dag.

Stå på!

Mvh
BE

Bt sa...

Å klage på at AS ikke skriver innlegg eller morgenrapport syntes jeg er litt tåpelig. Vi skal være glad vi i det hele tatt får tips fra en (mest sannsynlig) utdannet og erfaren aksjemegler.
Jeg syntes vi skal være strålende fornøyd med det vi får og ikke bli grådige.

Anonym sa...

Geir, et bra innlegg. Jeg bare kommer med innspill, og det er ikke noe sur kritikk fra min side. Bloggen er glimrende, for all del.
Dog kan alt bli bedre, men jeg skjønner 100% at AS prioriterer jobb-kunder.

Keep up the good work alle sammen.

Lasse 74

Anonym sa...

Ole B
vær så vennlig å ta deg en runde før du klager.
Hvis du ikke er fornøyd med oppdateringen foreslår jeg du melder deg som kunde hos AS. Da får du det du trenger når du trenger det. Han kan sikkert tørke deg ett visst sted hvis du bare blar opp nok :)

Ellers er jeg uening i din rettning. jeg tror vi går sidelengs før det går videre opp.

Glenn

Anonym sa...

Hallo!

AS benytter sin jobb som akjsemegler til å skrive blogg om sine råd og transaksjoner. Dette kan være med å øke voumet i de aksjene han selv kjøper/shorter. Da skal det vel være i hans interesse å oppdatere bloggen til enhver tid. Han sender heller ikke mail. Han gikk selv ut med en høy profil, men klarer ikke å levere "varene" lenger - mao har AS selv lagt lista. Enig me OLe B om at dette ikke holder mål.

For meg tyder det på at AS har bommet en del i det siste og sliter med psyken i aksjemarkedet... Det så...

BB:)

Anonym sa...

Glenn:

Nå var du useriøs/usaklig

Anonym sa...

til 11:32

Det var meningen ;)

Anonym sa...

Oppdater oss på utviklingen i tørrbulk sektoren du AS så vi kan trade GOGL / DRYS. God helg.

AksjeSpekulanten sa...

Tydelighvis var dette et sårt tema, men det skapte ihvertfall litt debatt :) hehe.

For å klargjøre et par ting: Jeg ØNSKER å oppdatere bloggen så ofte som mulig, for jeg syntes dette er en veldig fin kanal for å dele tanker og ideer med publikum. Problemet er at jeg er veldig opptatt på jobb (med å trade aksjer for kunder), og noen ganger er jeg faktisk tom for trading case.. såpass ærlig er jeg.

Når det gjelder motivasjonen for bloggen, så er det ikke (som nevnt i innlegg over) for å pumpe aksjer eller case jeg jobber, men for å "vise" meg frem for potensielle kunder.

Jeg har vært såpass generøs og latt alle føre seg opp på morgenrapport listen, selv om de ikke er kunder. Jeg skriver blogg, og sender morgenrapport. Noen ganger bommer jeg, og noen ganger treffer jeg.. Men det viktigste for meg er å dele erfaringer og ideer for fremtiden, i det håp at noen kan dra nytte av det.

Takk til alle som kommer med støtte og kritikk! :)

Anonym sa...

Tror noen kritikere her sliter med å forstå forskjellen mellom et forum og en blogg. Keep up the good work, AS!

lessa sa...

Synes ingen som får noe gratis har retten til å klage. Ganske enkelt.

Tilbake til det bloggen egentlig dreier seg om:

Er det ikke veldig mye nedside i OSE nå? STL er opp over 2% og oljeprisen faller vertikalt. I minus så langt idag. Burde vel gi muligheter i BEAR? "Alle" avventer vel kanskje arbeidsrapporten.

Anonym sa...

BRA AS. Da sier vi case close og god helg. Verden består av delte meninger. Jeg setter stor pris på både mail og oppdateringer.

Lasse 74

Anonym sa...

AS

Du har jo svart flere ganger her - det tar tid det og. Hvorfor kan du ikke oppdatere siden din?

Glenn:
Du er usmakelig!

Anonym sa...

AS:


Stå på!

God helg,

Sarepta

studenten sa...

Synes AS gjør en kjempe jobb, men det som AS gjør er jo kun halve jobben. Det er vi som brukere som kommenterer som bidrar til flyten i løpet av dagen. Lasse, Ole, ronny osv osv.. dette er et tilrettelagt fora for deling av strategier..:)

Så lenge dere får denne tjenesten gratis har dere ikke noen rett til å klage. Stå på AS, jeg setter stor pris på dine bidrag.

oweid sa...

As må prioritere kundene sine. Money never sleeps - enkelte dager er det meget intenst, og det er ikke mulig å følge opp like bra HVER dag.

Anonym sa...

Dow starter med short skvis