fredag 22. mai 2009

Tung børs før helgen...

Markedet i USA og Europa har svekket seg betraktelig mens Oslo Børs har vært stengt. Dette vil føre til en svak åpning om 1 minutt.

Sektorer som var spesiellt tunge igår; olje og finans!

Tørrbulkratene steg igår, og forward raten for juni capesize er 37 000 USD dagen, opp fra 32 000 USD tidlig igår. Det er bullish.. minner om at GOGL kommer med tall på mandag.

AksjeSpekulanten er i London for et par kundemøter, og litt helgeshopping, og vil således ønske alle en god tradingdag og påfølgende fin helg!!

52 kommentarer:

Anonym sa...

Vanskelig trade marked for tida, vurderer en short i gogl.

Anonym sa...

Kos deg alt du kan i London, kjære Aksjespekulant! Vel fortjent.

Så skynd deg tilbake med dine gode innlegg og analyser. Begynner så smått å bli "avhengig" av dem :)

Venter med spenning også på nye indexanalyser av spx og dax.

Anonym sa...

ser ut som oslo gir f.... i resten av verden

Anonym sa...

OSE bygger mer fallhøyde :)

Amalie sa...

Byttet ut GOGL shorten med MHG long i åpningen, og det viste seg å være greit..

Er midt i eksamenstid og det blir derfor litt for lite tid til å følge med. Ser frem til å bli ferdig, slik at jeg kan trade på heltid..

Leser alt dere skriver, og lærer masse. Lykke til med tradingen, og kos deg i London AS.

Unknown sa...

sjokkerende hvor bra børsen går i dag.

Anonym sa...

ratene i tørrbulk var kommet kraftig opp så jeg isted, så droppa den shorten for å si det sånn :)

KL sa...

Sitter i bjørner fortsatt. Vurderte å realisere tapet i dag, men har gått fra det igjen. Man tenker: "Hva om oljeprisen stiger i helga? Hva om USA stiger skikkelig i kveld?" "Utrolig sterkt at OSE bare er ned 1%".Poenget er at jeg mener at det ikke er grunnlag for å tro på mer oppgang. Rallyet har holdt det gående lenger enn jeg har trodd, uten at fundamentale forhold er endret.

Sitter i bjørner til nedgangen kommer, om ikke i dag eller starten av neste uke, men snart. Da skal OSE ned og teste støttene som er skapt rundt 250, 240, 225. Et annet poeng er jo at stigningen var så rask at OSE ikke klarte å skape og teste støtter underveis. Derfor kan også fallet bli langt når oljeprisen først bikker.

Synspunkter?

Unknown sa...

Kjetil:

Eg ser ikkje hvorfor børsen skal ned 21 % til 225 for og teste en støtte sånn utenvidere?

Ose ligg fremdeles i opptrend, men det er selvsagt mye som kan skje som vil ryste markedet. Skulle us & uk miste ratinga da prater vi....

Unknown sa...

Jeg sitter og med bjørner med snitt på 64.9. Begynner også å bli klam i avtrekkerhanda m.h.t å ta tapet nå. OSE går overraskende godt i dag med tanke på at OSE endte godt i pluss på onsdag mens DJ endte ned og den store nedgangen på DJ i går.

Unknown sa...

Bryt vi 880 utløs vi trolig en dobbel topp som kan ta oss ned til 840... Så 880 er et viktig støtte nivå ! Eg hadde sett an bjørnene i kveld, selv er eg i bull, men selger ved evnt brudd for og gå over i bear..

Anonym sa...

JinHui

Ser Jinhui kommer med tall neste uke også. For et selskap som ikke er så aktivt på spot markedet skal ikke spot ratene ha så stor innvirkning på dem... selv om det selvsagt kan ha sentiment innvirkning fra dag til dag.

JIN fikser de fleste av skipene ut for minimum 12 måneder og så langt i år har de bare tatt levering av en handymax, 6 flere i vente, hvorav 3 er japanskbygde.

Selv om vi har sett flere positive overraskelser hos peers tidligere i år tror jeg JIN kommer med en av de bedre neste uke. Dette grunnet gode counter parts samt sterke signaler ved at de ikke er selgere av tonnasje. JIN snuser også på prosjekter for tiden og kan gjerne gå for en-bloc deals, sale lease back med peers som ikke befinner seg i samme gunstige posisjon.

Kjell

KL sa...

@Ronny

Jeg vil kanskje snu spørsmålet ditt. Hvorfor er OSE opp 27% fra nyttår, mens de viktigste indeksene ligger rundt -5% til +5%. Etter min mening er OSE kunstig høy i forhold til andre ledende indikatorer. Oljepris er et element som kan forklare noe av det, men er en oppgang til rundt 60 (som flere og flere hevder at er spekulantdrevet) nok til å forklare dette alene. Jeg mener ikke det. Da er det en overdreven optimisme som råder, noe som igjen fører til desto større panikk og større fall når (og jeg mener ikke hvis) oljeprisen faller tilbake.

225 er bare gjetning selvsagt, men bare for å vise støttenivåene nedover. Jeg mener ikke vi skal dit bare sånn helt uten videre Ronny, men jeg mener det er raskere dit enn mange tror.

Beklager at jeg er dyster, men skjønner ikke oppgangen. Det kan ha to forklaringer. 1. Jeg skjønner ikke hva som skjer og kan for lite om disse tingene. 2. Oppgangen er overdreven og en større korreksjon er i emne. Jeg prøver å argumentere for det siste :)

lessa sa...

Står mye på spill som kan trigge markedet begge veier i nærmeste fremtid.

At GM endelig skal få en avklaring blir viktig, men etter min mening er Kina fremdeles den viktigste driveren for en evt. fortsettelse av rallyet. Hvis makro begynner å komme inn svakere enn ventet der kan vi fort ta et dypdykk. Hvis kineserne snart er ferdige med å bygge lagre av bl.a kobber og alu., hva skal drive en fortsatt etterspørsel i metaller og olje? Hvis oljen snur nedover sammen med verdensindeksene vil trolig OSE være blant de hardest rammede.

Unknown sa...

Kjetil

Eg er i grunn enige med det du seier...Eg er i grunn heller ikkje noe optimist :)

Eg tror arbeids ledigheten i US vil forsette og falle og skuffe.

Vesten har gjort seg selv en tjeneste når de nå outsorce alt til Asia. Vi har priset oss selv ut med lav renter - høyere bolig priser - inflasjon.
Les gjennom kommentarene fra folk flest i us, om hvordan de opplever at jobbene deres blir flyttet ut. (Anbefales)

http://articles.moneycentral.msn.com/Investing/CompanyFocus/the-myth-of-us-industrys-demise.aspx?page=1

Anbefaler også alle og kjøpe vestlig neste gang du handler, tenk over at neste gang du handler så stor mulighet for at det er en chineese copy.

http://www.madeinusa.com/index.shtml

Eg jobber en del i asia og kan ikkje sei meg helt enig i måten da til dels Kina operere.

LESSA

Deler synet ditt.
Kansje vi og har fått tilfellet her som vi hadde i fjord da oljeprisen skjøt i været og alle ble opptimister? Selv om eg gjekk på mine smell for eg visste vi skulle ned til hvor vi er i dag.

Har noen deprimerende chart over indeksene i us. Skulle det her inntreffe så skal vi laaaangt ned..

Vises også her

http://stockcharts.com/def/servlet/Favorites.CServlet?obj=ID1399335&cmd=show[s63139877]&disp=O

Se på DJIA Three-year/daily

Ronny

Anonym sa...

vel, OSE falt også mye mer enn de andre børsene når det krakket i høst, så det er naturlig at stigningen også blir større

men spørsmålet er egentlig ikke hva som er mye eller lite stigning, spørsmålet er hva som er riktig prising!

Unknown sa...

Har gått ut av bull og inn i bear. Neagative signaler stormer inn nå...

Amalie sa...

Jeg solgte ut MHG med 10 øre gevinst, noe jeg er svært glad for nå.. Handlet noen buller i sted, så får vi se om det blir en liten rebound på mandag.

KL sa...

Velkommen over på "den mørke siden" Ronny. Jeg er overraskende rolig om dagen fordi jeg er overbevist om den kommende nedgangen. Dette kan være starten. Ser i hvert fall an utover ettermiddagen, men har nok bjørnene over helgen. Har fortsatt tap på 5%..

Unknown sa...

Amalie

Vi har en salgs formasjon på ose.
Vi får se om den inntreffer.

KL sa...

Amalie. Jeg tror det er tidlig endå med buller hvis du venter en reaksjon opp på mandag. Jeg ville avventet. Det kan bli styggere utover ettermiddagen. USA holder ikke lenge over 0. Ronny postet linker til flere charts tidligere i dag. Der er to på vei til og bryte nedsiden og en tredje er helt i toppen av rangen. Blir det nedgang i kveld kan det tyde på videre nedgang. Etter min mening hvert fall.

Lykke til.

Amalie sa...

Da setter jeg en tight SL på Bullene, så får vi se hvor lenge jeg har dem..

Unknown sa...

Der er formasjonen utløst. Visst vi ikkje skulle få noen spesielle glad nyheter eller eksploderende olje pris kan vi gå ned til ca 276 med den formasjonen her..

studenten sa...

skal jeg kvitte meg med oksene? Har sittet i hele dag i håp om å få en rebound... selge eller holde?

Amalie sa...

Der var de borte.. Det ble skikkelig fart nedover nå. Er det for sent med bjørner?

Unknown sa...

Alt peker ned.. eg var bull før i dag men endret mitt syn for videre oppgang.

studenten sa...

oksene ble akkurat byttet ut med bjørn..ble glatt nå..

matsou sa...

ser bra ut for oss dette, Kjetil og Ronny! sitter selv med inngang 70, men er rimelig trygg på at denne passeres snart. Det jeg er mindre sikker på er når jeg skal ta profitt. Pr i dag ligger ordren på 83, men kan godt hende vi faller mer. Mange som mener vi må teste bunnen i mars (S&P500) før vi kan se fremover. Dersom det skjer, tror jeg vi risikerer en børs ned mot 200, men det er klart at det kan snu før. Uansett så kommer oljen til å falle hardt. Med en dollar som kanskje snur opp snart og en så oljepris som i seg selv må ned, peker det bare en vei. Men igjen - 250, 225, 200 who knows?

studenten sa...

Ser ut til at US går i pluss nå..hvor lenge tør vi sitte i bear da? Dette var ikke lett..:/

Amalie sa...

Mistet bjørnene helt på bunnen hehe. Men gikk over i NHY på 33, så får vi se om jeg har de like lenge..

studenten sa...

Har mine på SL på 62,6..så har vært rimelig nært nå...

Så du tror at vi skal opp igjen nå?

KL sa...

Jeg er ikke så kort i skjærene nå. Jeg har sterk tro på nedgang og da handler jeg slik. Litt opp og litt ned må man regne med på OSE (nesten et slagord eller noe), men viktig å ikke bli psyket ut. Avventer med bjørner..

Anonym sa...

Husk at usa er stengt mandag. Tipper mange solgte ons og idag, og skal inn igjen mandag.

studenten sa...

Kjetil: Hva sitter du i? Og hva er strategien for neste uke?

Unknown sa...

Ser for meg rec som en god short. Var for travel til og ta den når den stod høyere før i dag.

KL sa...

Sitter i bear og avventer neste uke. Det kan være et poeng at USA er stengt mandag og at flere skal inn da, men det kommer en korreksjon før eller senere som vil ta oss nedover mot 250, 225. Avventer med bjørnene og skal litt til før jeg selger dem.

Men jeg er spent på mandag og har ikke helt bestemt meg for om jeg sitter over helgen eller ikke..

lodderen sa...

Siste sp klatring mot 930, tror det hele vil fissle ut tidligere enn de 2 første forsøkene. Kan ikke helt se hva som skal kunne drive markedet oppover igjen mot en alt for sterk motstand

Unknown sa...

Ute av alt :)
Dere får ha en fin helg !

studenten sa...

Ronny: God helg ja.. Noen syns punkter på om jeg bør sitte i bear eller selg meg ut nå?

Unknown sa...

Eg tenke pils nå.. ;)

http://stockcharts.com/def/servlet/Favorites.CServlet?obj=ID1399335&cmd=show[s63139877]&disp=O

Trade etter det her, trykk f5 for oppdatering. Mulig vi får en retest av 8600. Men skulle vi få etablert brudd i 40 dager chartet så sitt du trygt med bjørner.

Ingen fornuft i det nåværende markedet. :)

Lodderen sa...

Fin hedge for de som har planer om å sitte over GM den 1 Juni...

buhttp://seekingalpha.com/article/139108-bet-on-gm-bonds-expiring-on-june-1ll

Anonym sa...

En GM konk har markedet ventet på siden før jul. Jeg tror ikke det faller så mye på det. En kontrollert avvikling er bare OK.

Anonym sa...

Spot on. Chapter 11 er det bare positivt å få på plass. Sikkert noen som selger av da i ren vanvare, da er det bare å plukke på dippen. Fetter Anton

Unknown sa...

Hvordan går det med oljeprisen neste uke, FED melder de skal trykke hel bunch med dollars.

Er det grunn og tro at oljeprisen stopper først når dollaren får stabilisert seg ved bunnen fra 2006 ? (Selvsagt er det andre motstands nivåer før det som skal testest)

studenten sa...

Blir fint med dollar nede på 4 tallet igjen..da skal denne karen kjøpe seg mange flotte klokker i USA:)

Ble sittende i Bjørner jeg..får se hvor lurt det egentlig var da.. US børsene avsluttet jo rimelig litt under close på OSE..men olje er opp litt etter det også..

Tror dere virkelig at vi kommer til å se en dollar som er like lav som 2006 nivået?

-studenten

Unknown sa...

Det har eg stor tro på !
Se kommentarer og analyse !

http://www.marketoracle.co.uk/Article10817.html

Lodderen sa...

Gull til himmels, dollar i kjelleren, hårreisende inflasjon og et aksje marked i nytt bull-modus med comoditter i høysetet. Nei, vent litt, kjøl dere ned litt, for er ikke dette sannsynligvis en "tidlig start"...
Hvorfor inflasjon når en kan kjøpe kjøleskap for halv pris og alle amerikanere klamrer seg fast til dollarsene av frykt for økende arbeidsløshet. Et aksjemarked som har gått forbi seg selv og er i utakt med makroøkonomiske signaler. Kommodittene har skutt i taket på bakgrunn av "simpel spekulasjon" og inflasjonsfrykt selv om etterspørselen er pessima.
Nå er våren på hell og det er tid for å konfrontere håp med realiteter, eller har rallyet "more legs". Selv planlegger jeg hibernering frem mot 30 Oktober eller bjørner etter et definitivt trendskifte. Hilsen Lodderen.
PS:Bondsene i GM frister selvfølgelig men det blir jo eventuellt "vill gambling" med ca 1000 prosents oppside

Unknown sa...

Gull kommer fint til og passere 1000 grensa denne gangen. Men og gå long i gull når gullet er priset i dollars ser eg lite poeng i ?

Vi har et utroligt vanskeligt marked nå. Tekniske signaler for opp og ned. + vi vet at inflasjon med tida vil skyte i været...
Hvordan vil det påvirke oslobørs, europas råvarebørs, som kjent så på virker inflasjonen spesielt råvarer.. Mulig yara kan bli en god kandidat på mellom kort sikt ?

Vi fekk et teknisk salgs signal på ose på fredag men eg valgte uansett og trekke meg ut av alle posisjoner.. Selv om eg holder en knapp på at vi står lavere enn nå om en uke..

Lykke til

Anonym sa...

teknisk salgs signal på ose på fredag

ronny

hva er det du sikter til her?

- rx

Anonym sa...

Vi har en hs i ukes chartet.. Men det kan alltids komme nyheter som gjør at den får et skudd forut ( Som vi har vært vitne til mange ganger )

Lodderen sa...

USA har allerede korrigert noe ned den siste uken men da dollaren også dras ned så går jo oljen opp og ose klarer derfor å holde stand. WTI har motstand på 62,65 og har bare en dollar opp til dette nivå. En kan kansje bette på sistnevnte, å gå short i fex ERY (energi bear x 3, nyse) når Exxon eventuellt peaker på onsdag i forbindelse med lagertall. Sist uke gav dette en 20 prosent dagsavkastning.
Får en en repeat av siste 2 uker vil oljeaksjene gå opp frem mot Onsdag for deretter å retrahere frem mot Fredagen. Da kan en tenke på STL fra i morgen eller event bull. Men børsen er høy så jeg ville nok heller ventet til Onsdag å så event gått short i ERY (om oljeselskapene er peaket).
Usikkerhetsmomenter for event oppgang er GM som (om de ikke skal gå konkurs Tirsdag natt) må tilfredsstille bondholderne. Sistnevnte har et lån på 27 mrd dollar utestående, og har blitt tilbudt 1/10 del av denne summen av Mr Obama. Tilbudet er selvfølgelig avslått.
Hvis GM ikke blir slått konkurs må Obama betale bondholderne 27 mrd innen 1 Juni eller kome med en deal som bondholderne aksepterer. Ved en konkurs vil bondholderne sannsynligvis sitte igjen med mer enn disse 10 prosentene. Bonden GRM selges på NYSE for 3,25 dollar og har da nesten en 1000 prosent oppside om Obama av en eller annen grunn ikke slår GM konkurs. Risky bet.
Uansett så vet en ikke hvordan aksjemarkedet vil reagere på en konkurs men jeg kan vanskelig fatte og begripe at det vil bli oppfattet som positivt.

Anonym sa...

gått gjennom de største selskapen vha TA. De aller fleste er overkjøpt - rsi, sto. Videre fallende macd histogram på stigende kurs som er negativt. Kommer til å bruke morgendagen til å selge meg ut. Markedet er for usikkert for øyeblikket - ingen vet hvor haren hopper
- rx