tirsdag 12. mai 2009

Sterkt marked!

Oslo Børs er opp 0.9%, og sentimentet ser ut til å ha snudd opp igjen, etter en pause igår. Goldman Sachs høyner kursmål på en rekke oilservice selskaper; TGS, PGS, AKSO, SUB7 osv. Dette gjør at Oslo Børs outperformer resten av Europa.

Vi har jobbet mye Golden Ocean, og begynte kjøpene igår ettermiddag. Det var fortsatt mulig å få billige aksjer i dag tidlig, men nå rykker den. Forward ratene steg krafit igår kveld, og FFA meglere jeg snakket med sa at det var flere kjøpere, og ingen selgere i markedet. Capesize for Q3 stengte 24k igår kveld, tradet 25500 akkurat nå, og neste selger er 26k.. Veldig bullish. Det kan se ut som Baltic Dry Indeksen skal i ++ i dag eller i morgen..

OPPDATERING kl 14.14

BALTIC DRY INDEX opp +1.7%.. CAPE INDEXEN opp +3%

OPPDATERING 16.57

Vi har gått nøytrale på GOGL, da forward markedet tørket inn, og aksjemarkedet solgte kraftig av. 

47 kommentarer:

Anonym sa...

LODD: Er det bjørnetid over 282 ??

Lasse 74

Anonym sa...

BEAR kjøpt på 64,05 og 64,10.

Lasse 74

Lodderen sa...

Ja voldsom positivitet på OSE, tenker samme tanken Lasse men avventer litt, kansje en liten bjørn når OSE går noe over 2 prosent, blir sikkert flere støt over 2 prosent og jeg vil se om den roer seg der. Futtene er svakt pos men dette er i stor grad drevet av europa.
Oljen er ikke i så godt lune at STL skulle gå 2 prosent opp, dvs at den ender + 3 prosent opp ved åpning NYSE (sårbar for salg).

Anonym sa...

Ose var nesten 284 når jeg tok bjørner. Heldig der.
Tatt inn litt pdr, selv om jeg ikke liker BGL aksjer...

Lasse 74

Lodderen sa...

Du var "spot on der Lasse" traff spiret.

Anonym sa...

Hva tror så Aksjespekulanten om DNO intradag?

Bt sa...

Er det for sent å kjøpe Golden ocean group på 6,26?

Anonym sa...

Jeg tok noen aksjer der nå.
Er i bunnen av den kortsiktige trendkanalen, etter hva jeg kan se.

Anonym sa...

DNO kommer med tall imorgen. Jeg har sikret gevinst der, og usikker på om jeg tør kjøpe igjen. Dog vil vel fokus ligge på Irak. Kvitta meg med EMGS på 6,10-6,19.

Lasse 74

Anonym sa...

Bear solgt med ca 1,50 netto. Kun litt spog nå, ser ann litt.

Lasse 74

KL sa...

Hei! Sitter "fastlåst" i NPRO, FUN og RGT. Har tatt småselskaper ettersom jeg ikke aner hvor børsen hopper de neste dagene. Likevel vil jeg gjerne ha noen tanker om disse. FUN legger fram tall denne uka og kan gjøre et byks på nyheter. De har bra med cash. NPRO er jeg mer usikker til. Og RGT kan også gjøre et byks, men er usikker på hvilke triggere som er viktige.

Ellers er GOGL et kjekt case nå. Hadde jeg hatt frie midler ville jeg gått inn med et bet eller to..

Lodderen sa...

Hadde en 70 øres trade på bjørnene. Ikke godt å spå hvordan USA åpner men kansje noe fortvilt og sliten støting noe oppover. Når støtene eventuellt dør ut så setter jeg kansje en ny bjørn.
Ose virker slapp over 280

Lodderen sa...

Oljen buller men STL er slapp, kansje NYSE kan heise den opp litt før jeg setter noen bjørner ?

AksjeSpekulanten sa...

Kjetil,

Synd å høre at du er kjørt fast. Det er egentlig den største feilen man gjør som trader, at man ikke tar stoploss eller tap. Ikke nok med at man sitter skjevt (urealisert tap, som er ekte tap i mine øyne)... MEN går glipp av andre muligheter også!

Dette er ikke ment som kritikk, men som konstruktivt innspill.

Et annet spørsmål er jo hvorfor man ønsker å gå i mindre illikvide case når du får like spenstig prising og volatilitet i blue chips.. men med MYE mindre risiko :)

Anonym sa...

AS: Er du BULL - nøytral eller BEAR på ose de neste 14 dagene?

Lasse 74

Jan sa...

Kjetil: Jeg selger FUNCOM selv på 7 om det bykser dit, det pleier alltid å falle litt tilbake, og lite omsetning som AS sier, skummelt med for store poster på den der.

Jeg ser spillet koster 5 EUR i butikken nå og det er vel gratis trials og alt mulig, det er selvfølgelig abbonnement av spillet de tjener på, men når de aldri vil opplyse reelle tall for spillere så føler jeg at man ikke kan forsvare å gå long.

KL sa...

@AS
Takk AS for innspill. Er relativt ny i dette og ble var "heldig" og fikk suksess med en veldig bra trade i NPRO. Satt med nesten 40% avkastning. Da fikk jeg lyst til å prøve flere små. Synes det er mer oversiktelig med større mellomrom mellom kjøper og selger. Kan følge med på volum og slikt. Har skjønt at det er fordi jeg er nybegynner og ikke vant med trading. Likevel lærer jeg mer og mer.

Er enig i at jeg har kjørt meg fast og har noe tap, men er redd for at en av disse små skal "stikke av i morgen".

Bør jeg komme meg ut av disse og trade større? Liker selskapene, men føler meg fastlåst.

Anonym sa...

så shorting i GOGL er ikke aktuelt i disse tider?

AksjeSpekulanten sa...

Spørsmålet er om du er trader eller investor :)) hehe.

Neida, men som tommelfinger regel så er det døden å ikke ha fri kapital når nye case dukker opp...

Anonym sa...

BEAR kjøpt igjen på 64,30 og 64,35

Lasse 74

Anonym sa...

Kjetil:

Det har jeg brent meg på mange ganger. Man tenker å kjøpe på 7,50 og selge på 7,58. Før man senere på dagen tenker å kjøpe på 7,30. Man blir litt for grådig og skal ha 7,60. Men aksjen snur på 7,59 og 7,30 kommer. DET er kjipt..!

KL sa...

takk for gode råd. Har tatt tap i NPRO og RGT. Fun vil jeg sitte med til over tallene kan komme nyheter det er verdt å få med seg. Gikk inn i bear med noe av det jeg fikk fritt.

Lodderen sa...

Sitter i bear også kjøpt for litt siden 86,80. Skulle egentlig ventet etter min teori tidligere men fristelsen ble for stor.

Lodderen sa...

obs skr feil bear 64,80

Amalie sa...

DRYS opp 6,5% i pretrade. Ser bra ut for GOGL pos.
Orion har som beste investeringstips og selge GOGL i dag..

Amalie sa...

Sjekk MHG.. Forholdstall tilbud/salg 0,19

Anonym sa...

BEAR kan bli kanon. Lodd: Overnatter du eller?

Lasse 74

matsou sa...

hoho, grattis til dere som kjøpte bjørner på topp i dag! Jeg gjorde nybegynnerfeilen for et par dager siden og lastet fullt på 69. :P

Anonym sa...

Lastet opp mer bear på 64,3

Men brennt meg mange ganger underveis. Skal endel ned for å komme i null igjen :)

Jeg har en litt lengre horisont enn Lodd og Lasse. Ser for meg en nedgang først til 270 deretter 240ish. Overnatter i Bear, dog muligens med litt nedsalg underveis da jeg er all in i Bear for øyeblikket.

- Geir

Anonym sa...

Tatt inn NHY på 32,35 og 32,40.

Lasse 74

Anonym sa...

Forøvrig kan det nevnes at enkelte mener at dette rallyet forventer at nedgangen kun er en vanlig resesjon og at mange håper på en V formasjon:

Nobelvinner i økonomi Paul Krugman sa på et forum i Shanghai torsdag at rallyet i de globale aksjemarkedet de seneste to månedene har vært basert på forventninger om en rask innhenting i økonomien, noe som er "svært usannsynlig".

- Geir

Anonym sa...

Gikk inn i Bear på 65,50, litt sen i avtrekkeren. Usikker på om jeg tør å overnatte med disse, det ser ikke ut til å være noen mangel på optimister enda.
Baxter

Lodderen sa...

solgte bear på 66,05. Motstand 900 er kansje robust ?

Anonym sa...

Lasse - jeg har også lastet opp litt NHY, aluminiumsprisene har bunnet ut og steget svakt og forhåpentligvis vil også kapasitetsuttaket så smått begynne å virke - og NHY har i tillegg en kraftdel med stabile inntekter. Ikke det at jeg tror dette eller neste kvartalet blir lønnsomt, men har tro på timingen i å kjøpe denne nå. Har i tillegg også lastet opp noe WWL på lavt 90-tall. Begge disse kunne man vært tidligere ute på men ser vi videre realøkonomisk så vil bil og metaller komme tidligere i et syklusskifte enn hva mange tror, iallefall har det vært slik i vendepunkter ved tidligere resesjoner. Fetter Anton

Jan sa...

NHY på meg også. Tenker litt long der. Pareto-Støle anbefalte også long på denne. Om oljepris skulle holde seg lav fremover, men industriell produksjon i f.eks Asia øker igjen, så er kanskje dette greit å ha litt aluminiumsaksjer, ikke bare olje-relatert.

Lodderen sa...

Vedrørende mulig sell-off på NYSE den kommende tiden: Foreløpig kun lettere senkning av indexene på lavt volum og konsolidering over 900. Støtten på SP 900 er sannsynligvis sterk. Det skal vel en riktig "rysare" til for at SP skal dette gjennom gulvet, eller ? Ser for meg clamsene på torsdag som en mulig sell-off trigger ? Hva mener dere andre?

Lodderen sa...

USA: Strever med sp 900, FAZ går godt(opp 12 prosent) ser ut som en sell off i finans post stresstest (DNB fallt jo også mye i dag) Kommentarer ?

Anonym sa...

Jeg klarer ikke helt å se at clamsene blir selloff trigger, makrotallene har ikke klart å trigge skikkelig nedgang på svært lenge. Tror tallene lander en plass fra "bedre enn ventet" til ventet.

Konkurs i GM tenker jeg som en mulig større sellofftrigger, trader på laveste nivå siden 1933 nå, da 6 executives inkl visestyreformannen solgte sine gm aksjer. ref marketwatch: http://www.marketwatch.com/story/for-gm-shareholders-zero-value-looms-large

-Anders

Anonym sa...

Indeks brudd over 10 dagers gjennomsnitt har ikke siden 1983 gitt større avkastning enn 22%. Med andre ord er sannsynligheten statistisk sett stor for at 10 dagers gjennomsnitt når igjen indeksen under 281 i løpet av fem dager. Sånn sett så er konsolidering eller nedgang favorisert! (men rekorder har blitt brutt før :-)) Så kortsiktig sett kommer det statistisk bedre long muligheter enn det finnes pr i dag. Takker for mange gode innlegg. Jeg handler kun etter sannsynlighetsberegninger og solgte mine longs rundt 265 er nå kun cash. Ser jo at det var litt tidlig :-)

TR

Lodderen sa...

Kansje GM insidere selger aksjer for å signalisere dumping; for senere å skuffe innpå før en konkursavvergelse ?

Anonym sa...

Jeg ser ikke helt at en konkurs i GM skal trigge en selloff. Er det ikke det markedet forventer? I tillegg behøver ikke chapter 11 være en dårlig ting, tvert imot gir det mulighet for å restrukturere businessen.

Lodderen sa...

Ikke helt avgjort om GM kan resses eller ei men den selges nå for 1 dollar og 12 cent ned 22,5 prosent i dag. Hvite hus sier at de jobber med saken uten å kommentere GM skefenes likvidering av alle egne aksjer 200 tusen (ikke store summer). Den brave, eller kansje naive heldiggris kan bli premiert hvem vet (Obama vil i alle fall få legendestatus i bilens land om GM overlever uten chapt 11).

Anonym sa...

Usa og olja buller nå. Tok det sikre i bear og kjøpte nhy-pgs.

Portis: nhy-pgs-spog-pdr.

Megler tror vi skal til ca 300 før dette kan snu ned.

AS: Du svarte ikke på ditt syn på markedet framover.

Lasse 74

Lodderen sa...

Finans går ut i null(nyse) etter en lang dipp, kansje DNB er et godt bet i morgen den gikk vel unødvendig ned i dag.
Bra du dumpet bjørnene Lasse, de er ikke noe å sove med så sterk som OSE er nå for tiden !

Anonym sa...

Sitter fortsatt long i TEL oh PGS.
Vurderer å sterkt å ta inn NHY i min longportis.
Hadde på dagen idag en gevinst på TEL på 28-29%, men selger ikke. Har dobbel bunn på 46.
PGS kom noe ned idag, fikk for mye grisebank etter min mening, ble nok shortet.
Den kommer opp igjen rimelig snart.
Tror å at alu-prisene har bunnet ut å vil ha kun oppside etterhvert nå, noe som er positivt for NHY.

Odd-Erik

Lodderen sa...

Lurte på en ting AS, den åpningen vi hadde i dag 12/5 var svært bratt og tildels høy, var det en shortskvis med alle bjørnene som skulle ut eller ? Takker for svar om du har tid. Hilsen Lodderen.

AksjeSpekulanten sa...

Det var nok store kjøpsprogrammer i Oljesektoren. Du ser closen var veldig sterk den også