fredag 15. mai 2009

TGIF!!

Markedet har falt gjennom hele dagen, og spesiellt oljeaksjer. Crude oil er ned 2% fra i dag tidlig, og etter en sterk run up de siste to ukene er det fin nedside i det korte bilde.

Når det gjelder tørrbulkratene så stiger de igjen i dag, og Q3 Capesize trader på 29k usd (closet 28k usd igår). Jeg syntes dog at GOGL er slapp, og står fast ved min teori om at det er større selgere i aksjen pga. valuation (Handler på NAV estimat nå, så "dyr" har den aldri vært før). 

For de som mottar morgenrapporten min, har kanskje fått med seg at jeg har vært bullish til Marine Harvest siste uken, og der går jeg nøytral nå som prisen gikk i 4kr. Lakseprisen er fortsatt sterk, men aksjen har gått mye!!

HA EN FANTASTISK HELG!!!

61 kommentarer:

Anonym sa...

Toppen synes absolutt å være passert for denne gang og BEAR bør være en god deal neste 1-1.5 måned, før børsen legger seg sidelengs men hakkete for resten av sommeren. Og til høsten blir det nytt krakk og kredittkrise.

Fra toppen i mai-08 til bunnen i november ble det 4-dobling på de som satt i BEAR. Noe tilsvarende tviler jeg på denne gang men muligens 3-dobling.

For gullaksjenes del er dette aksjer som noen ganger men ikke i ett og alt vil følge det generelle markedet og svingningene i disse vil være voldsomme under hele oppgangen i årene fremover. Enten det er i forbindelse med meldinger, emisjoner eller gullpris. Her anbefaler jeg alle å bare se bort fra disse kortsiktige svingningene og heller se fremover. Og ikke minst å heller se på retningen på aksjene. Som vil være jevnt og trutt opp opp opp;-)

Og jeg har ingen favoritt av UXG eller GOLD. Hver aksje har sine fortrinn. Og selv om det ikke er "krakk-priser" i aksjene lenger er disse fremdeles svært billige. Skal du kjøpe er det derfor ingen grunn til å vente, det er ingen som helst garanti for at disse blir med ned i denne "korreksjonen", som egentlig er en forlengelse av bear-markedet. Det var ralliet bak oss som var korreksjonen;-)

Toddy sa...

Yess, fikk ny god gevinst i Funcom i dag. Gikk ut på 6,38 denne gangen, satser på inngang rundt 5,8 senere.

Anonym sa...

Dryships opp 21.5 prosent, hva vil dette ha å si for GOGL tror du AS? Noe info om hva som driver aksjen?

Anonym sa...

DRYS fått bedre betingelser med bankene. ( Mindre risiko)

Lasse 74

Anonym sa...

Fant en lengre artikkel om
oljeprisen fremover

At this point, I see little evidence that would justify a reinforced contango in the near future. Physical evidence like storage levels and reported and estimated total storage onboard tankers suggests a presently well-supplied oil market.

The situation in the oil market now bears some similarities to the situation in 1998 when oil prices temporarily went below US$ 10/Bbl--not that I believe prices will drop that far this time. The drop could be very large, however.

http://europe.theoildrum.com/node/5384
-Arvin

Anonym sa...

Da ser det ut til å være spikeren i kisten for DNO.

http://www.hegnar.no/bors/energi/article374570.ece

Lodderen sa...

Det blir en drøss av dårlige meldinger fremover. Og de vil nok i økende grad bite fra seg inntil aksjemarkedet nok en gang oppnår edruelig likevekt.

1)GM alene kommer til å pepre markedet med tristesse og fortvilte forsøk på å overleve frem mot 1 Juni.
2)Olje-floppen sprekker og inflasjons-teorien/summer driving konsumpsjonen forvitrer, kommoditter blir nok en gang priset basert på supply/demand.
3)Nedjustring av inntjeningsestimater forut for Q2
4)Bankene må effektuere kravene fra FED og dette skaper tumulter.
5)Bouncen i eniendomsmarkedet avtar og gnager ikke lenger av på overskuddsboligene
6)Tap og nedskrivninger i Bankene pga tap på næringseiendommer.

Anonym sa...

Vedr 1) så er det en utbredt misforståelse at et selskap i krise for all del vil unngå Chapter 11. Jeg vil se på det som bull for markedet om GM nå havner i Chapter 11 og får konkursbeskyttelse, og dermed fred og ro til å ordne restruktureringer til det beste for samfunnet uten å bli truet av konkurs fra enkeltaktører.

I tillegg ser jeg et veldig selektivt utvalg av argumenter for å støtte opp for et bearish markedssyn, uten å hensynta også de positive elementene i makrobildet.

Det kan seff også tenkes du har rett. Tiden vil vise!

Lodderen sa...

Til anonym: Det kan jo tenkes at jeg er litt for pessimistisk tenkende akkurat nå. Derfor er det godt at forumet har personer med korrigerende motkrefter. Jeg var knallbull opp til OSE index 245. Da oppgangen gikk over i en smått irrasjonell fase (hadde jeg latt meg riven med så hadde jeg profitert) trakk jeg meg ut. Det er en kunst og forbeholdt de få å sitte long markedet når tenkeboksen skriker SELG, eller fortsette en short når aksjene oppfattes som svært billige.
Nyheter forsterker alltid det rådende sentimentet og selv om GM konkursen kan være bra for samfunnet på lengre sikt blir bondholderne avspist med smuler og aksjene nullet. Er sentimentet i grunnvollene negativt vil nok en slik "opprydding" og påfølgende mediasirkus forårsake en sell-off. Men viktigst for aksjemarkedet blir nok den negative usikkerheten forut for den endelige beslutningen.

Lodderen sa...

Lesestoff for Bearaholics
http://seekingalpha.com/article/137859-a-summertime-short-play-with-sds

Amalie sa...

Skulle visst heller vært short i DNO denne helgen..hehe.

Den kan komme skikkelig på salg mandag morgen, så jeg vurderer en inngang i åpningen. Får man samme bevegelse som forrige mandag, så kan det være 10-15 % å hente i løpet av dagen..

Anonym sa...

Amalie: Jeg ville sett ann dno litt, hvis dette stemmer så kan den fort falle ned mot 6 vil jeg tro. ER ikke støtte før 6, dessuten var ikke tallene gode eller.

Lasse 74

Anonym sa...

Irak bekrefter jo med dette at KRG vil få penger til å betale DNO. 17% av rundt 6millioner fat skal som jeg forstår det KRG få som de da kan bruke for å overholde kontrakene sine til bla DNO.

DNO har hele tiden sagt de forholder seg til KRG og at KRG garanterer for at DNO vil få betalt etter kontrakts avtalen.

Så som jeg ser dette så bekrefter jo Irak at KRG vil få penger til å overholde kontrakten sin med DNO. Men vi får da se hvordan børsen reagerer på det her...

Lodderen sa...

Vedrørende de økende BDI ratene; har ikke dette sammenheng med spekulativt økte kommodittpriser og ikke en fysisk økning av frakt-behov i nær fremtid ?
Sprekker den siste tidens kommoditt-boble så vil vel også BDI ratene synke betraktelig den nærmeste tiden ?
Hva sier du AS, kan dette stemme eller er det kun større aksje-poster som likvideres pga at aksjen nå er høyt priset i forhold til de siste måneders kurser ?

Lodderen sa...

STL sluttet ned på 129,22 NYSE Fredag og OSE skal vel ned da ca 1-2 prosent på åpningen. Oljen er så godt som i bunnen av rangen på 56,1og nok klar for en aldri så liten rebound. Hvis futtene ikke er alt fornegative, så skulle alt ligge til rette for noen Exact buller på åpningsdippen. Hva sider du Lasse ?Også inne på tanken ?

Lodderen sa...

Direxion Daily Energy Bull 3X
Noe å tenke på om en er overbevist om at oljen holder seg i tradingrangen denne uken.

Anonym sa...

Mer balansert artikkel om utviklingen fremmover. Vir

investors capable of riding rolling waves of liquidity and hope in certain sectors like cyclicals or retailers, and exiting just after they crest, will be successful, and those who try to hold through it all will suffer.

http://articles.moneycentral.msn.com/Investing/SuperModels/in-an-economic-desert-signs-of-life.aspx


Probably the single biggest drag on the economy over
the next several years will be the massive write-down in
perceived wealth that I described briefl y last quarter. In
the U.S., the total market value of housing, commercial
real estate, and stocks was about $50 trillion at the peak
and fell below $30 trillion at the low.

http://www.gmo.com/websitecontent/JGLetter_1Q09.pdf

http://www.scribd.com/doc/15034069/Jeremy-Grantham-Quarterly-Letter

-Arvin

Anonym sa...

Lodd: Jeg liker å ha enkelt aksjer på oppgang, og bear på ned. Jeg har testet litt, og funnet at jeg tjener mer på å kjøpe 3-5 aksjer enn bull når ose stiger. Ryker 270, så skal vi nok ytterligere ned.

Lasse 74

Lodderen sa...

Det store spørsmålet denne uken er om oljen vil klare å karre seg oppmot 59 dollars også denne Fredagen. Flere rapporter denne uken var svært bearish, men oljemotstanden har tidligere holdt ganske bra. Om konsumet er dårlig så kan spekulantene "ut av ingenting" begynne å prise inn en turnaround i okonomien gjerne ved bedre enn ventet hussalgsstatistikk på Mandag (som etter Bloomberg survey sannsynligvis vil falle ut positiv). Det som også teller til oljens fordel nå i bunnen av rangen er OPEC møtet den 28 Mai.
Max negtive futter på Mandag blir nok minus 0,7 da motstanden SP 875 er uhyre sterk og sannsynligvis ikke vil ryke med det helt første.
Lasse: ser at du ofte kjøper Norsk hydro på dipper, velger du den fordi komodittenne nå viser relativ styrke ?

Anonym sa...

Lodd: NHY er en av mine favoritter. Megler er flink med den teknisk,samt at den ikke påvirkes så mye av olja. Imorgen frister nok pgs og. Kanskje sdrl.

Amalie sa...

Hva tenker dere om en short i Frontline til uken? Kjenner at nyhetene jeg har konsumert i helgen har gjort meg en tanke bearish. http://www.hegnar.no/analyser/aksjetips/article374518.ece

Anonym sa...

Kursen på USD er vel og ganske viktig, investorer kjøper olje i frykt for kursnedgang.

Ett siste investerings brev. Dere har vel ikke glemt hvor ille det er i ØstEuropa og resten av verden?

The silver lining in our research is that the U.S. is one of the least levered countries in the world! Just
saying that puts a bit of fear into me, but it is true. The U.S. is less levered and less exposed to radical
economic deterioration than Western Europe.

http://www.jumpshotjake.com-a.googlepages.com/HaymanAdvisorInvestorLetterMarch2009.pdf

-Arvin

Lodderen sa...

Virker på meg soom "halve Norge" er på shorteren, og at mye av intradag oppgangen er forårsaket av inndekning. De store fallene en eventuellt kan profitere godt på kommer nåk kjøpslysten er liten(alle er inne long) og shorterne er få eller så selvsikre at de lar være å dekke den inn.
Jeg følger litt med på Exact BULL/BEAR ratioen og har ikke sett en høyere bear andel tidligere...SP er snart nede mot en tenkt solid motstand på 875, og før nedgangen eventuellt går videre så kan vi vel godt få en liten rebound.

XACT Derivat Bull 58 %
XACT Derivat Bear 42 %
Basert på gårdagens fordeling av totalt forvaltet kapital i XACT Derivat BULL og XACT Derivat BEAR.

På mellomlang sikt er jeg likevel klart bearish, så det er sakt !

Anonym sa...

To oljeledninger sprengt av i Nigeria nå i kveld...

Anonym sa...

Kommer det mail as?
Lasse 74

Lodderen sa...

Ser dafft ut dette (foruten STL som stiger etter å ha fått bank i USA på Fredag) men jeg avventer kjøp av noe som helst.

Anonym sa...

Yara faller jo noe idag. Er dette lånet en så dårlig nyhet? Noen tanker?

Anonym sa...

Hei

AS , hvordan får man morgenrapporten din tilsendt?

Anonym sa...

hei
er det volumet som gjør at dere fortrekker OBXEXDBEAR istedenfor OBEXEDDbear?

Det ser iallefall ut som dere gjor det

Lodderen sa...

Ofte store gap mellom kjøper og selger og et elendig volum på DNB bull/bear.
Stl er opp nesten 4 prosent i forhold til close NYSE, oljen er opp 1 prosent. Lokkes OSE litt høyere er jeg klar med bears.

Lodderen sa...

kj bears 67,55

Anonym sa...

Lodd: Du tror stl skal ned i usa med andre ord? Føler det ikke er noen hedge med bear rundt 275-276 jeg. Ser ann.
Har tatt en LONG pos i yar på 201-202.

Lasse 74

Lodderen sa...

kan være jeg var for kjapp med bjørnen men lar den stå litt til

Lodderen sa...

Resonerer slik at Stl er peaket, og oljen peaket i det korte bildet. Futtene har gått fra minus 0,7 til pluss 0,4. Således skulle det være mer sannsynlighet for nedside enn oppside.
Dollaren styrker seg og det går penger inn i statsobligasjoner.

Anonym sa...

Lodderen: Du ser ut til å være dyktig. Hva jobber Du som? Megler, daytrader.. ?

Vurderer en long i bear over noen uker. Mener definitivt skal ned, men det er vanskelig å treffe perfekt dag for inngang.

Har Du ellers noen anbefalinger til en fersk daytrader? Leser "Aksjeskolen" og har tenkt lese "Market Wizards." Bokanbefalinger?

Mvh

Lodderen sa...

For all del jeg er selvlært og har et minimum av erfaring. Så ta alt med en klype salt.. Synes det er litt skummelt å sitte i bear og foretrekker kun å daytrade dem. En skal ha svært god mage for å sitte i dem når de går feil vei. Jeg jobber til vanlig som lege men har en liten pause mellom jobb-bytte..
Hilsen Lodderen.

Tullball sa...

Lodderen. Virker som du har fri tilgang til valium. Du kjører hardt på Bear posisjoner for tiden. Tøft gjort i dagens marked.

Amalie sa...

Tok en pos i NHY på 31,9.

Lodderen sa...

pøser på med nyco for magen...
Futtene har overtaket på bjørnene, men får håpe SP tar en tur ned og tester støtte etter en sterk pluss åpning.

Anonym sa...

BEAR kjøpt under 66.

Lasse 74

Lodderen sa...

Luring..Hilsen Lodderen

Anonym sa...

Lodd: Jeg bestemte meg tidlig idag for å kjøpe bear rundt 279.

Røket på stopp du eller?

Lasse 74

matsou sa...

Godt å se at vi er en del medisinere rundt! Er vel å merke bare student da. :p

Skjønner ikke hva som skjer med børsen. OSE tar bare med seg OPPGANGENE fra USA. Sitter long i bears og har gjort det siden 272 på vei opp. Litt tidlig, men det får heller være.

Lodderen sa...

Nei jeg sitter og svetter med bjørnene, de vil liksom ikke. Tror jeg overnatter med dem.

Anonym sa...

LOdd: Jeg sover og over med mine, selv om jeg "bryter" et lite løfte.

Lasse 74

Anonym sa...

Ute av alle posisjoner. Har hatt en kjempedag. Burde kanskje kjøpt noen bjørner, men velger å sitte på gjerdet.

mvh
Ole Bear

Unknown sa...

Eg er i grunn veldig bull. Eg har stor tro på at det ligg i kortene at DJI skal opp til ca 9100 og teste gammel topp.
Vi ligg fremdeles perfekt inne i mars trend kanalen... Så her er det bare og ri bølga :)

Anonym sa...

Ronny:

jeg er og Bull på lengre sikt, men i det korte bildet vil det temmelig sikkert komme en reaksjon.

Per

Amalie sa...

Tok ut NHY med en grei fortjeneste..
Er det tiden for GOGL short?

Amalie sa...

Det ble en liten short i GOGL på 6,26. Har tight SL på denne..

Anonym sa...

Jeg er bull hele tiden :)
Sittet long i TEL i 1mnd å sitter fortsatt. Handlet STL på fredag 130,80 å velger å sitte long med dem også.
Bear fungerer ikke for meg, har prøvd å tap ble det.
Så lenge jeg sitter mye i pluss velger jeg fortsatt å sitte long selv om enkelte dager kan dippe litt.

Odd-Erik

Unknown sa...

Odd - erik

Helt enig med deg.
Har bommet fælt på mine midlertidige bear posisjoner, har måtte gått ut av dem flere ganger da markedet har vært for sterkt. Nå har eg heller ventet på gode innganger på bull og tjent penger på det her. Eg tror vi ser 225 på ose innen 4 uker.

Anonym sa...

AS er stille. Hva tror han om videre retning, og eventuelt gode case?

Anonym sa...

Oljen koser seg også nå, tipper vi lukter på 300 om ikke så lenge - mitt personlige tips er at vi skal opp dit før dippen kommer. En del av grunnen er at revektingen inn mot sykliske aksjer og energi fortsetter, som gjør at støttene er sterkere enn motstandene. Fetter Anton

Anonym sa...

omfg, crude oil opp 5% og rally all over, dette skal bli party på OSE i morgen...

Loddderen sa...

Voldsom bipolaritet i oljeprisen. Ble grillet levende i bjørnene mine, men nå er det vel ikke annet å gjøre enn å sitte videre. Har vanskelig å tro at oljen skal ytterligere opp.
Ellers grattis til alle som satt long i dag !
Hilsen Lodderen

Anonym sa...

Emisjon mm i REC. Er det kjøpsanledning? Husk at det nylig kom 88 mill aksjer i markedet fra q-sells og.

AS: Tror om rec?

Anonym sa...

I et ultralangt perspektiv tar jeg ikke i REC-aksjene med ildtang. Har svært lite tro på den aksjen. Så lenge de kan finansiere virksomhet og ekspansjon på andres penger så vil det være bra med liv i selskapet, men jeg ville ikke sendt mine penger ned i det sluket. Det er mine 5 cents. Som tradingaksje er det sikkert mulig å gjøre penger, men emisjon er sjelden spesielt attraktivt, selv om det ihht økonomisk teori ikke skal være negativt i seg selv. Det stod en fin og enkel kronikk om emisjoner i DN på lørdag: bruktbilteorien, fremmet av en fyr hvis teorier var så banale at de ikke ble publiserte i sin samtid, men som endte opp med nobelprisen i økonomi. Bruktbiler er egentlig alt for lavt priset ifht nybiler - men selges biler på et bruktmarked så vil garantert en høy(ere) andel av disse være mandagsprodukter enn ved nye biler, og man priser inn en risikopremie i forhold til dette. Tilsvarende for selskaper som går til emisjon - det skal i teorien ikke ha noe å si ifht selskapsverdi, men emisjon i seg plasserer selskapet med et stempel på økt sannsynlighet for å være et 'mandagsprodukt', som igjen påvirker prisingen. Dette blir mye synsing om REC da, og jeg har egentlig ikke peiling på selskapet, bare så det er sagt :-) Fetter Anton

Anonym sa...

Det er helt sykt om vi skal i 300 allerede i Mai, hvem hadde forestilt seg det for en måned siden? Ingen... Det er ingenting i det fundamentale som tilsier at børsen skal være der den er, future indikatorene er selvsagt litt bedre men også langtifra å gjenspeile disse aksjeverdier. Oljeprisen er kunstig høy og gjenspeiler heller ikke det fundamentale i oljemarkedet. Oljeprisen har blitt drevet av børsoppgangen.

Anonym sa...

ØKT i bear under 62. Sikret 12 kr gevinst på yar fra igår.

Lasse 74

Terje N sa...

Oljeprisen blir naturligvis drevet av børsoppgangen! Børsoppgangen =krisen tar slutt -> dvs realøkonomien snur i løpet av 3-12mnd og da vil olje bli etterspurt. I motsetning til mange her så forstår mange investorer med mye penger at man bør forutse slike ting og investere i ting som blir etterspurt i framtiden. Nær framtid=olje. Lang sikt=ny energikilde.

Ser du historisk på tidligere kriser så er jo dette her naturlig: Markedet faller ikke, det stuper=krakk! Vi gikk ned 50-60% ned, med en høy volatilitet. Så flater volatiliteten og markedet ut på bunn-nivå ca. Vi fikk til og med en tydelig dobbel bunn og markedet startet å stige. Når det da fortsetter å stige begynner folk å få tro på en større oppgang! Alle store fond vil inn før de andre, dvs alle vil være først ute. Dette smitter og vi ser omsetninger øker og siden det er så mange som skal inn, øker kursen på høyt volum. Men noen fond har naturligvis grenser for hvor stor risiko de kan ha. De har dermed grenser på hva de kan kjøpe på og disse er jeg spent på om har begynt å kjøpe eller om disse først begynner å kjøpe når vi er på 300 på ose f.eks.

Uansett er min mening at folk her har blitt trangsynte. AS hadde suksess med bear (på vei ned) noen delte sikkert denne opplevelsen og ble rike. Men nå må dere ikke tro at bear er alt dere kan tjene penger på. Personlig tror jeg også på en korreksjon, men det nytter ikke å gå inn i bear når ose står i 170 hvis korreksjonen er fra 190 til 175!

Daytradere, dere får kose dere med handlene deres. Selvom jeg tviler på at mange av dere tjener penger i det lange løp. Spesielt nå som markedet skal gjøre come-back, skal litt til for å slå oss investorer da:D så håper jeg noen investorer/langsiktige aksjehandlere fikk noe ut av dette innlegget:)