tirsdag 5. mai 2009

Markedet ferdig priset?

Telenor la frem OK tall i dag, med det positive innslaget i lavere capex. Når YARA, REC og RCL la frem OK tall (dvs inline eller bedre), så steg de nesten 10%. Da var aksjene underpriset i forhold til inntjeningsestimatet. Når så Telenor så FALLER på OK tall, så sier det meg at aksjen var ferdig priset... altså liten oppside igjen! Toppish signal...

OPPDATERING kl 15.18

Golden Ocean har tradet opp til 6,32 kr i dag, og volumet har vært sterkt de siste 2 sesjonene. De fleste NAV (Net Asset Value) estimatene jeg har sett ligger mellom 5.50 kr og 7 kr. Det vil si at vi har nådd break up value, og høyere prising vil indikere en STERK tro på tørrbulkmarkedet fremover. Når/hvis ratene begynner å falle, så kan aksjen fort dra av seg 15-20%... 

OPPDATERING kl 16.45

REC har gitt oss god betaling på nedsiden nå. Det er faktisk vanskelig å få lånt inn skikkelig volum til short salg, og det betyr at det flere som tenker samme tanke.  

56 kommentarer:

Anonym sa...

Bear før close ble rett ja.
Lodd: Noe target på dine bjørner?
Tror dette kan falle mye nå.

Lasse 74

Lodderen sa...

Ikke bestemt meg, kjøpe mer ?? Hva sier du ? Ser det an noe.

Lodderen sa...

tror jeg ser det an til 1110 etter den tid pleier det å brekke om det brekker.

Anonym sa...

Jeg tok det sikre og heiv ut mine rundt 74,50. Var smånervøs etter usa igår og sikrer ca 1 kr.

0 eksponering, og veldig usikker på retning i det korte bildet. stl ser sterk ut.

Lasse 74

Anonym sa...

AS

Jeg lurer på hva du mener med at aksjen er ferdig priset... Hvor langt perspektiv har du med slike påstander?

Per Ulv

AksjeSpekulanten sa...

Feil ord.. ferdig priset.. kanskje "riktig priset"? i forhold til inntjeningsestimater... når en aksje stiger 10% etter inline tall.. da er aksjen feil priset. enig? når den faller, så er den overpriset... sidelengs? kanskje "fair priset"? det var jo poenget, som var viktig, at markedet har løftet aksjer opp på et nivå der de er .... priset i forhold til inntjeningsestimatene, altså liten oppside igjen.

Lodderen sa...

Ser ut som det går oppstrøms fortsatt, selger bjørnene og venter

Jan sa...

Dropper ut av BEARs. Ser an.

Toddy sa...

Godt poeng AS, skjønt jeg tolket det litt annerledes og gikk inn på Telenor på 43,0. Regnet med den skulle litt opp utover dagen (som REC etc) så lenge markedet holdt seg stabilt/opp.

Selger meg dog ut på 45,5 hvis vi går dit. Snuser på Bjørner, men vil vente på en av dagens topper. Tror kanskje USA snur nedover så da er jeg klar for mitt første ordentlige bjørnekjøp. Wish me luck :-]

Jaws sa...

Gikk ut av bjørner i null nå jeg også. Fortsatt interessant, men markedet skal tydelivis opp litt til utover dagen.

Laster nok opp noen halvlange mot slutten av uka/starten av neste. Må se litt mer på eventuelle virkninger av stresstesten, da jeg ikke har fått satt meg inn i forventningene enda.

Anonym sa...

Når det gjelder TEL så glem ikke at mange har handlet denne på 37-38 og er opp +/- 15%. Det kan ligge elementer av verdisikring og etablering av ny støtte.

Toddy sa...

Slik jeg tolket det var det i hovedsak svakere guiding som trakk aksjen ned, resten var stort sett positivt.

Så lenge resten av markedet da tror på bedring i økonomien vil man kanskje være mer positiv til guidingen også, slik at akjsen trekker opp igjen. Men er usikker, blir neppe sittende lenge. Har tight stop-loss og selger nok uansett på +5% eller så.

Anonym sa...

Fisker Bear på lave nivåer, regner med vi er over 80 ila uken!
Mvh
mSmekk

Anonym sa...

Bear kjøpt under 71,50. Stopp når ose er 271-272.

Lasse 74

Anonym sa...

Er enig med AS at det kan det være på sin plass å være bearish nå (litt tidlig ute med gogl igår, men stor mulighet for en short posisjon idag)AS har hatt fantastisk høy score på sine anbefaliger som har gledet min konto den siste tiden. Teknisk skal OHS ned til 240 for å bekrefte denne!

Anonym sa...

Ikke noe sjakktrekk å shorte Golden igår etter anbefaling fra AS....... Den aksjen skal vist bare videre opp.

Km sa...

Ut av DnB Nor med 8% gevinst fra i går.

Har noen peiling om GOGL?

Lodderen sa...

gikk i bjørn jeg også, old habits die hard stopploss 1 kr

Jaws sa...

Går litt mot strømmen jeg da, skjønner jeg. Gikk etter bearsalg inn i særdeeeles kortsiktig bull-posisjon for å høste litt av dagen.
Følger nøye med og skal ha tight stop.

Anonym sa...

Vanvittig som Golden Ocean går. Noen som har en vettug forklaring? Er vel tvilsomt om ratene skal bli SÅ mye bedre fremover? Er det meglerhusene som kjører den opp for å loppe amatørene i neste omgang?

Totto

Anonym sa...

enig med det du sier AS, men problemet så langt r at markedet ikke er enig. usa vil ikke ned selv om markedet er klar over at banktesten vil vise at noen må hente mer kap. gogl stiger selv om ratene ikke viser bedring, fro stiger selv om ratene er dårlige. sslik kan vi fortsette og markedet fotsetter stigningen. - rx

Anonym sa...

Gogl går vel noe på kommentarene til sjefen i går, og så har de jo ordnet noe opp i problemene sine, tror nok denne går mer bull enn bear neste tiden, litt korreksjoner innimellom må man jo forvente.

Toddy sa...

Der var jeg inne i Bear på 70,6. Uff, det føles litt skummelt :-]

Terje N sa...

Likte dette innlegget AS
10:11-innlegget gav en utfyllende forklaring, TAKK :)

regner selv med korreksjonen blir utløst av banktesten. men siden alle vil være tidligst ute starter vi en dag før(?) dermed går usa nedover på onsdag, spørmålet er om vi vil være tidligere ute enn dem igjen?
Men i dag har jeg tro på at vi skal lande i pluss! Mitt tipp: usa åpner flatt, stiger så de første par timene og ose ender 1-2% i pluss:)

Anonym sa...

Bears ER skummelt, Toddy. Så vær forsiktig.Jeg har tapt mye på bears, så "watch them close" er mitt råd.

Toddy sa...

Vær du trygg! Min første erfaring med børsen var å tape nesten 40% på Funcom i fjor sommer og høst. Lærte mye av det, skjønte blant annet at jeg må følge med en stund bare for å se hvilke nivåer som betyr hva for hver aksje. Hørte også alt for mye på det som viste seg å være særdeles dårlige råd.

Hadde heldigvis gått inn med lite den gangen da jeg bare var i prøvefasen, og har dermed tjent inn det tapte og mye mer, men at ingenting er sikkert på børsen fikk jeg likevel en dyr lærepenge på der.

Stop-loss er blitt en god venn siden ;)

(Skal roe ned på skrivinga, ikke meninga å spamme "forumet" ditt AS).

Anonym sa...

Ja, vi har vel alle våre dyrekjøpte erfaringer, det er de vi lærer av. Stop-loss er et must de dagene man ikke kan følge med tett selv.

Lykke til videre, Toddy!

Anonym sa...

apropos telenor:

http://www.stocklink.no/bin/Server?x-service=showArticle&oid=5512187

Anonym sa...

Da sikret jeg netto på bear igjen, er kort i skjærene pr.tid.

0 eksponering, ser ann litt.

Lasse 74

Lodderen sa...

Kan bli profit taking i USA og oljelagertall/clames/stresstest venter. Sitter videre i bear.

Toddy sa...

Jeg antar dere har sett denne angående lekkasje fra stresstesten?

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1662754.ece

Amalie sa...

Er GOGL litt skummel å shorte når DRYS er opp 8,5% i pretrade?

Lodderen sa...

Tatt ut på stopploss, avventer

Anonym sa...

Ta en titt på 6 mnd. DJ chart. Jeg har INGEN tro på DJ over 8400 i løpet av kvelden.

hadde jeg hatt baller hadde jeg gått short

Amalie sa...

Jeg tok sjansen og satte en short på 6,13. Ser at DRYS nå er ned 1,69..

Hva tror dere om utfallet av stress-testen?

Terje N sa...

hadde ikke STL vært så usannsynlig sterkt ville vi blitt rike gutta! :D noen som kan forklare styrken her?

men AS... "REC har gitt oss god betaling på nedsiden nå" - kan jeg spørre om inngangen din? Ser ikke helt hvordan 5% kan gjøre godt for de som gikk short inn på 40/50-tallet?

digger bloggen og forumet, men er bare kritisk og skeptisk av natur

Jan sa...

Det er når alle liksom forventer dårlige nyheter, og de ikke er dårlige nok, så blir det tolket som greit nok (+)... Og det er her man blir squeezed med BEARs og shorting for tiden. Men jeg risker en liten bjørnebit over natten i dag.

Lodderen sa...

Ikke så mye nedside igjen i USA etter Bernankes noen lunde betryggende tale, så jeg avventer med event bjørner til i morgen.

Anonym sa...

Tok litt NHY og TEL i auksjon, anser de som ganske trygge selv om det dupper noe mer. På langt nær all in.

Lasse 74

Lodderen sa...

En turnarounbd i amerikansk økonomi til sommeren/tidlig høst ser nå ut til å være priset inn i markedet. Det er først når en eventuellt får signaler (som i sterk grad bestrider dette) at indexene vil rase nedover. Den siste uken har ingen negative macronyheter bitt seg fast. Se på oljen, den buller samtidig som etterspørselen synker, og vil fortsette å synke i overskuelig fremtid. Jeg tror Bernanke pynter på situasjonen i rent nødverge da den amerikanske konsumentens optimisme (som også er nedsyltet i kredittkortgjeld), er den siste uprøvde stimulipakke.
Beklager mitt negative tonefall, men så har jeg jo satt i bear inn og ut ganske lenge...

AksjeSpekulanten sa...

- Amalie.

Bra snitt :) Jeg har sub 6 i snitt på et par luringer som ble med på shorten. Forward ratene begynte å toppe ut for 2 timer siden, jeg tror man får kjempebetalign på GOGL short inn i morgen dagen. DRYS var +10%, men er nå ned...

Anonym sa...

det ser vel ut som om verdisikringen 'omsider' har begynt, jeg vil tro de som er i bears over natten går greit

Toddy sa...

Ble veldig i tvil med Bernanke, men gikk likevel ut av TEL og doblet posten i bjørner. Magefølelsen sa at det var i overkant mye positivisme i lang tid nå.

Fikk et snitt på 71,2. Virker lovende så langt. Tiden vil vise.

Anonym sa...

Husk at usa var ned da ose closet da, tror ikke på noen bjørnefest med usa på disse nivåene.

Anonym sa...

nei, usa hentet seg inn. nå skal jeg vurdere bull-inngang før torsdag med utgang før helgen, stresstesten for bankene virker å være inkorporert i markedet - ingen sell-off selv om man vet

Anonym sa...

Nikkei har vært stengt 2 dager, og skal ta igjen mye oppgang. Tipper den er 3-4% opp minst. ose åpner nok opp på dette. Drys endte og opp over 2%.

Anonym sa...

Jeg skjønner ikke de som ønsker å tjene penger på at markedet skal gå adundas. Si meg dere som kjøper bjørner til stadighet. Er flasken halvfull eller halv tom?

Det er da ufattelig mye bedre å tjene penger på å tro at markedet skal opp forbi gamle høyder og skape nye. Det finnes INGEN signaler i verden på at det ikke skal skje igjen. Historien gjentar seg. Garantert.

AS
Når er en aksje "riktig" priset?
2007 eller 2009? Hva var Tel eller JIN priset til for et år siden?

Tenk og vær smart.

Per Ulv

Lodderen sa...

Aksjemarkedet svinger uten at det fundamentale bildet endrer seg vesentlig. OSE var i dag på 270 og selv om jeg er enig med Per ulv i at en må førdøye en god del svartsyn når man sitter i Bear så føler jeg at nedsiden er større enn oppsiden basert på de macronyhetene som serveres. Vi er fortsatt i et bearmarked som relativt fort kan smadre selv den mest robuste portefølje. Uansett en spennende tid nå i MAI. Hilsen til Bulls and Bears fra Lodderen.

Anonym sa...

Lodderen;

Nå er du på jordet, exuse my french.
Markedet skal en vei og det er opp. Hvorfor gamble på at det skal ned når det er sikkert at det skal opp? Uansett om vi får en korreksjon eller 5....
Hvis dette er 100 års krakket så er 4 generasjoner til dere får dekket inn short posisjonene deres;-)

Per Ulv

Lodderen sa...

Første 1/3 delen av rallyet var et oversolgt rally, den neste 1/3 delen var et grønne skudd rally. Siste 1/3 del er optimisme rally/hype/lipstic on the pig/rising on lies. Jeg satt inne i bull i de første 2/3 delene og mente at oppgangen var rimelig ut fra de nevnte faktorene. Siste 1/3 delen kunne jeg ikke stå inne for men er selvfølgelig lei meg for at jeg ikke klarte å forbli optimist. Kansje optimismen kommer tilbake men da må den ha et visst fundament. Å handle ultra longs nå å risikere en sommer/høst med lommeboken under vann er ikke så veldig trivelig.
Men har du langt perspektiv som Per her, så hvorfor ikke...

Anonym sa...

"Kansje optimismen kommer tilbake men da må den ha et visst fundament."

Hva med alle selskapene som fremdeles tjener gode penger og gjør det bra? Kom jo inn en hel haug i dag.

Lodderen sa...

Skal ikke utelukke at noen selskaper gjør det bra fortsatt, mulig at de rammes mindre av resesjonen eller at ordrebøkene fortsatt er fulle. Makroøkonomisk kan vi ha strie turner foran oss og da blir det litt lettvint å si at aksjemarkedet ser 9 mnd fremover, dette impliserer at økonomien er bedre om 9 mnd og er spekulasjon. Men la ikke min eller andres pessimisme gå dere i ryggmargen, stol på egen overbevisning etter å ha vurdert uølike artikler/forum/ytringer !

The market is like an irrational drunk who stumbles along in the alley trying to get home from the pub. He will make wild swings back and forth but he will eventually get home. Keep that in mind as you grow your own investments!
Hilsen Lodderen

Amalie sa...

Tok ut GOGL shorten i åpningen, og handlet en pos i ORK på 47,65.

Toddy sa...

Per, nå synes jeg du tuller en del. Det er da ikke en bra ting i seg selv at markedet går oppover? Børsen speiler veridene i samfunnet/bedriftene, og at børsen bare skal ture avgårde uten at det reflekterer ekter verdier er da ikke en bra ting, eller? Det var jo nettopp det som hadde skjedd før krakket i fjor høst.

At markedet stabiliserer seg og svinger opp og ned er IKKE et onde i mine øyne, og at folk da kan tjene penger på begge retninger er også bra - synes jeg.

Å alltid satse short og drømme om nedgang er vel heller ikke bra, men en balanse må da være bedre enn å kun stirre tomt inn i himmelen.

For ordens skyld; jeg gikk ut av Bear med profit på 1,4kr i dag og er nå 100% long igjen.

Anonym sa...

"at børsen bare skal ture avgårde uten at det reflekterer ekter verdier"

men er du sikker på at nivået nå ikke reflekterer ekte verdier? hvis vi har vært underpriset så er det kanskje først nå vi begynner å reflektere ekte verdier

Toddy sa...

Jeg tror vi skal opp på mellomlang sikt, men på kort sikt er jeg meget usikker. Jeg har vært short kun én gang i det knappe året jeg har vært på børs, og det var i går.

Poenget mitt var ikke om vi skal opp eller ned nå, men at det høres merkelig ut for meg å bli sint på de som går Bear HVIS de tror på nedgang (kortsiktig eller langsiktig) slik Per ser ut til å bli.

Glasset er forøvrig halvfullt, men hvis det er kun 30% væske i glasset er jeg tvunget til å si at det ikke er halvfullt og at man må justere ned sine forventninger til mengden væske ;)