tirsdag 19. mai 2009

Tilbakebetaling av TARP penger..

.. JPMorgan, Goldman og Morgan Stanley skal betale tilbake et stort beløp til den amerikanske staten. Det er utelukkende positivt at de nå vrir seg ut av Obamas klamme hånd, og igjen kan drive kommersiell business tuftet på markedsprinsipper, og ikke subsidiert virksomhet basert på reguleringer.

Golden Ocean er svak i dag pga. nedgang i forwardratene igår. Det er også en helside i dagens FA, der en analytiker fra Nordea mener aksjen er dyr i forhold til NAV. Dette har jeg hevdet i flere dager nå, og det kan se ut til at vi får rett. FFA kontrakten for Q3 Capesize handler videre ned i dag.. -1000 USD til 26 7500 USD per dag. Spot ligger på 35 000 USD , så det betyr at traderne diskonterer lavere rater utover sommeren.

47 kommentarer:

Anonym sa...

har du shortet GOGL da?

Synes det virker litt skummelt å shorte nå som markedet generelt er så sterkt.

Anonym sa...

NÅ er toppen nådd for denne gang. Indikerer 2-3 dager nedgang og osebx kan falle 10%. Har masse bjørner.

mvh
Ole Bear

Amalie sa...

Sitter short i GOGL fra i går, men har tight SL når markedet er så sterkt som nå.

Forholdet mellom kjøp/salg er 0,53 så foreløpig er shorten trygg.

Kommer det ingen pullback snart...

Anonym sa...

Hva mener du at forholdet mellom kjøp/salg er 0,53?

Anonym sa...

tviler på 2-3 dager nedgang, tror heller det er viktig å ligge long over fridagene i et bullmarked som dette - de største tapene man får er de dagene med oppgang man misser

Amalie sa...

Aksjer til salgs: 4 mill.
Aksjer kjøpes: 2 mill.
Forholdstallet mellom disse er 0,5

Anonym sa...

11.31 her igjen.

Aha, hvor finner du denne informasjonen? Bruker wintrade... Finner bare omsetning jeg.

Anonym sa...

11:52:

Hørt om kalkulator?

AksjeSpekulanten sa...

Amalie;

Jeg hadde ikke fokusert så mye på ratioen i ordreboken. Ingen store viser alle aksjene sine der uansett. Tenk deg selv, hvis du skal ha 3 mill aksjer i dag... hvorfor skal du vise de i boken? Da ber man bare børsmegleren vise 20-50k om gangen.

Anonym sa...

AS


Har du noen formening om hvorfor oljeprisen plutselig snudde opp igjen mot 60dollar igår? Hvor lenge kan den holde seg så sterkt?

Amalie sa...

AS
Det skal jeg ta med videre, men har erfart endel ganger at dette forholdet endrer seg i forkant av bevegelsene i aksjer.
Takker uansett for alle tips!

Hva tror du om å holde shorten videre AS?

Anonym sa...

12.01:
Poenget var vel at jeg ikke finner ordreboka i wintrade... Og ja, vet jeg er noobie så det holder, men alle må vel begynne et sted...

Amalie sa...

REC har gått nesten 15% intradag. Noen som har tanker om en short i denne?

Anonym sa...

1234: Høyre klikk på aksjen, så får du masse valg. Jeg synes wintrade er enkelt og oversiktlig og bruke.

Lasse 74

AksjeSpekulanten sa...

Jeg mener GOGL kan bli en veldig fin short.Det er fordi jeg tror BDI indeksen vil falle de neste dagene, og sammen med svakt forward marked, så kan aksjen falle tilbake til lave 5..

MEN.. det ser ut til å ha kommet en større kjøper inn i papiret i dag, så vær forsiktig.

Amalie sa...

Tok ut shorten på 6,25. Markedet er for sterkt foreløpig..

Bt sa...

Savner forslag til eventuelle longs :) Noen med tanker? Sitter i Cash foreløpig.

Anonym sa...

QEC

forstsetter de med positive brønner fra Quebec vi denne før eller siden gå veldig høyt...

Anonym sa...

Sitter å svetter med 100% i bear, noen formening om når vi når topp?

Eller bør jeg selge meg ut med sviende tap?


Filosofen

Anonym sa...

Toppen denne uken var nok over 288 tidlige idag. Sitt i bear du.

Amalie sa...

Er så i tvil hvor jeg skal gå short: GOGL eller REC. Sistnevnte har gått mye i dag, og kan fort få en liten rekyl i morgen..

Alle innspill mottas med takk..

Anonym sa...

jeg likte Terje sin kommentar på forrige innlegg til as... den aller siste, nr 61

Anonym sa...

Virker som markedet er utrolig sterkt for tiden, har ingen god følelse for evnt. nedtur i markedet enda. Noen små indikatorer for en nedgang er det dog. bl. annet er det blitt stillere fra analytikere og økonomer om at markedet skal ned og dette kan i seg selv være en indikator at markedet er i ferd med å snu ned. Men sikkker kan man jo ikke være tatt i betrakning av at mange som har sittet på gjærdet er nå hoppet ned i frykt av å gå glipp av oppgang, dette tilfører så markedet en god slump penger som må absorberes først.


Filosofen

Amalie sa...

Da ble det short i REC på 74,9.

Anonym sa...

"Men sikkker kan man jo ikke være tatt i betrakning av at mange som har sittet på gjærdet er nå hoppet ned i frykt av å gå glipp av oppgang, dette tilfører så markedet en god slump penger som må absorberes først."

Dette er en interessant diskusjon. Jeg hørte en dude på Bloomberg i går argumentere helt motsatt: etter så mange uker oppgang, det at mange fikk totalt noya i forrige uke etter et par dager nedgang og halveis var på vei ut døra viser at vi ikke er i nærheten av toppen ennå - det er alt for mange som fremdeles er skeptisk og er kun delvis vektet inne, det er først når enda flere har blitt optimister at vi nærmer oss toppen, ride-the-wave sier nå jeg...

AksjeSpekulanten sa...

Bra short i REC Amalie, den liker jeg. Selv om jeg var bullish på aksjen i morgenrapporten, så er det alltid risiko knyttet til en så stor emisjon. De skal ikke stenge boka før om 1 mnd, så her kan det blir volatilt frem til emisjonen er satt. Risikoen forsvinner først ETTER at selskapet har hentet pengene...

Amalie sa...

Tok ut shorten på 72,6 og snudde posisjonen.

Anonym sa...

Går du long rec på 72,6 Amalie?

Lasse 74

Amalie sa...

Ute på SL.. Heldigvis tight..

KL sa...

Har vært rolig de siste dagene. Sitter i bear med tap på 5%. Har vært inne siden i går. Jeg venter på nedgangen og den vil komme før eller senere og da er nedgangen mor 220 og 200 nivået. Jeg tror den er snarlig. Oljen er rundt 60 og peker nesen nedover. Ingenting har skjedd fundamentalt, men er spekulasjonsdrevet. Da blir fallet hardt, raskt og ikke minst høyt. Sitter i bjørner, kanskje ikke til Dovre faller, men nesten. Fallet kommer.

Synspunkter? Og ikke "idiotiske krakknisser bla bla." For mye av det og for lite av begrunnelser her om dagen.

Ellers må jeg si det er morsomt å følge med Amalies shorting. Treffer godt. Lykke til videre.

Lodderen sa...

Forbløffende å se på hvordan Nyse reiser seg på elendig volum. Men i dag så en i alle fall tegn til svakhet etter å ha forsert 3 motstander i går. Solgte bjørnene med tap i dag og avventer foreløpig. Blir det en lavere "high" i USA denne gangen så vil kursen sikkert rettes nedover. Sitter litt på sidelinjen til den striden er utkjempet.

Anonym sa...

Jeg har 2 poetoføljer. Trading /long. De samme aksjene siden 10. mars. Faktum er at long portoføljen er opp 150% mens tradingen har gitt en avkastning på 60%.....

The only way is up...

Per Ulv

Anonym sa...

Ulv: Hva har du sittet long med, og hva er inngangen?

Anonym sa...

AS: Golar har tilsynelatende alle analytikers velsignelse, men aksjen er knapt i bevegelse på OSE. Har du noe tanker om denne aksjen og markedet deres skip opererer i? Takk.

Anonym sa...

Morgenmailene fra AS er så nøytrale og innholdsløse nå at AS kan likså godt slutte å sende. Skjerpings!

mvh

Unknown sa...

STL ned hele 5.16 % ose opp 1 % !!!!

STL er nede ved støtte, slik eg ser det etter et slikt fall har den kun en vei og gå og det er opp!

Da tror eg gjerne vi havner over 290 poeng i dag :)

Anonym sa...

Ronny: stl er x utbytte. Indeks reguleres etter det. STL er opp idag.

Lasse 74

Anonym sa...

Selv synes jeg morgenrapportene er knallbra, gode tips, keep up the good work!

Bt sa...

Noen som tør kjøre long i STL nå da?

Anonym sa...

Hvorfor skal man kjøre long i statoil nå?

Anonym sa...

merkelig at stl er så kraftig ned og sdrl holder seg.
her er det feilprising en plass

Anonym sa...

Det er tatt i utbytte i Statoil (ca 7 kr) i dag og aksjen er justert deretter...

AksjeSpekulanten sa...

Anonym 08.59..

Du kan jo bare si ifra på mail til meg, så skal jeg gledelig ta deg av listen.

Når det gjelder case på morgenmailen, så er det avhengig av markedssyn, og her har jeg vært nøytral siste tiden.. jeg syntes rett og slett det er vanskelig å se hvor børsen skal i det korte bildet. Markedet føles toppish, men vil jo ikke ned...

Anonym sa...

Tatt inn TEL på 49,90, megler tror på brudd på 50. Da går den videre.

AS: Deler ditt markedsyn, jeg tror og ned, med det stiger jo hver dag.

Lasse 74

Lodderen sa...

Som Skrue sikkert ville ha sagt det; eneste måten å få OSE til å synke på er å gå all inn i Bull.
Fra spøk til alvor , har WTI oljen virkelig TATT motstanden på 60 dollar, om så er tilfellet er neste motstand på 80. Kommentarer..

Lodderen sa...

Har du tenkt bjørn Lasse ? Futtene er ikke allverden og OSE stanger.

KL sa...

Sitter fortsatt i bjørn. Flere og flere meglere sier de avventer nedgangen. Det er en spekalusjonsbasert oljeprisstigning. Den snur. Og da vil også OSE falle sterkt. Hvorfor i alle dager skal OSE stige så mye i forhold til andre ledende indekser verden over? Mye på grunn av oljen og da blir fallet desto tøffere. Sitter i bjørn!