onsdag 6. mai 2009

Short markedet?

.. neida. Overskriften blir vel som en spøk å regne. Bank of Amerika er opp 10% fordi flere tror de kan konvertere ekisterende TARP lån for å øke balansen ifølge stress testen. Verdens aksjemarkedet er hardt opp, spesiellt på bakgrunn av gode ADP jobb tall (-490k, istedet for -650k).

Mest sannsynlig vil markedet gå videre i dag, selv med et stort opp gap i USA åpning. Sterke sektorer er finans og olje. Oslo Børs handler over 270, og det er store utslag i bluechips (Statoil / Yara osv.)

Jeg går dog ikke long her på tampen, da euforien er for sterk (jeg liker jo å være contrarian). 

29 kommentarer:

Anonym sa...

som jeg sa i går:

trekk en linje på DJ rundt 8450 3 mnd. tilbake++


jeg er skråsikker på at vi står ovenfor en nedtur nå.

Jan sa...

Morgendagen blir D-dagen. Om det ikke dropper da så er det opp-opp-opp. Fremdeles i BEAR og liggende på sofaen. Tar det med ro.

Anonym sa...

Oljeprisen stiger, spør om 270 ryker. Jeg tror det.

Tatt inn litt: EMGS-SPOG-RGT.

Lasse 74

lessa sa...

Om 270 ryker idag er for så vidt ikke relevant da vi uansett faller under dersom USA faller en del ikveld. I morgen er det stress-tester som kan skape usikkerhet. Ser ikke hva som skal drive OSE over 270 nå.

Anonym sa...

mon tro om det er en eneste storebrand aksje til låns igjen i dag

Anonym sa...

Stress testene er jo kjent for lenge siden..

Anonym sa...

Kan jo fremdeles ikke shorte finans-Norge så jeg regner ikke med at det var mange STB til låns igår heller.. .

Anonym sa...

Selv går jeg motsatt og la til et utbombet grunnfondsbevis i ultralong-porteføljen i dag. :-) Fetter Anton

Anonym sa...

var det spog fetter??

Anonym sa...

he he, ja. hadde lyst på både den og MING (spb midt-norge), men har foreløpig bare plukket SPOG. fetter anton

Anonym sa...

Fettera: Jeg har også spog, og har sjekket den litt og alle er BULL på den. Skagen har 7%.
Tror det er en trygg havn framover.
NB: 1754 var meg.

Lasse 74

Anonym sa...

Sorry gutter, SPOG er sluttkjørt for denne gang. De som var bull på denne har nok solgt seg ut og nå er kjøperene blåst vekk. Eller kansje ikke?
Ser at AS nesten er blitt bull, da er det sikkert 220 på OSE igjen snart(;-))


Ham95

Anonym sa...

HAM: Kan du begrunne hvorfor spog er sluttkjørt? Kursen har vært over 60 i år og nå er den 14-15.
PAS og dnb har kursmål på 25+.

Lasse 74

Anonym sa...

Ham95: som et tilsvar må det jo sies at jeg er veldig lang her da... ikke unaturlig at det konsolideres / gevinstsikres på ett nivå for å etablere ny støtte, for meg var det verdi/trygghet i å se førstekvartalstallene og guidingen gå inn før jeg gikk ultralong og det skjedde i går, da er jeg fornøyd med å få det 6% under intraday high :-) mye variable kvartalsresultater generelt og evnen til å navigere i vanskelig sjø gjennom førstekvartalet sier mye om ferden videre for mange av selskapene. Da får det heller være at runnen er litt 'upopulær' rett etter tallene. Hilsen fetteren

Anonym sa...

AS, har du blitt BULL igjen?

per pål og espen sa...

as har vel ikke snudd?
vi endte under 270, stl har ikke mye mer å gå på (stod ganske stille i dag) rec skal mye ned framover....

eneste positive er olja, men finanskrisen er IKKE over i finansmarkedet (arb-ledige oppfyller ikke låneavtaler...)

Anonym sa...

Hei Lass.
Trenger vel ikke mer begrunnelse enn 'de som var bull...' Du kan jo sjekke handelsloggen her:
http://hopey.netfonds.no/paperbroker.php?paper=SPOG.OSE

Ser du DNM og PAS på nettopluss? Bare en liten bit av puslespillet,

Anonym sa...

DNB solgte spog idag ja. De tok veldig mye i emisjonen på 12 kr, og noen sikrer vel netto. PAS har kjøpt lenge på 12-14. Jeg anser spog som en flott long, og jeg har ikke så veldig mange aksjer heller.
Olja og usa BULL, OSE blåser gjennom 270 hvis dette holder.

Lasse 74

Amalie sa...

Handlet litt REC på 57,- i dag og håper på en rebound i morgen.

Anonym sa...

Er det noen som kan svare på hva som skal bringe OSE ned imorgen så vi kan tjene inn igjen litt av tapet på bjørnene... Synest USA såg utrolig sterkt ut løftet seg gang på gang.

Amalie sa...

Ser at REC aksjene er solgt for kr.55,- (http:q-cells.com/medien/ir/ad-hoc/2009/09_05_06_rec_placement.pdf).
Hva betyr dette for kursen i morgen?
Takknemlig for svar.

Anonym sa...

skulle tro den i alle fall skal ned på 55.

jeg la merke til at mange trodde bookbuildingen ville foregå til langt høyere pris

lodderen sa...

Når OSE gutser å plassere seg over de negative futtene så får en trå svært varsomt utenfor hiet..

Toddy sa...

Tror det viktigste nå er å være årvåken og åpen for flere utfall, uansett hva man har mest tro på.

Utsagn som kl16.27 - "jeg er skråsikker på at vi står ovenfor en nedtur nå" - fører fort til at man mister tegnene og tviholder på et tapsprosjekt.

Skråsikkerhet er en skummel ting på børsen imo. Jeg er bull nå, men har sett meg ut et lunt hi i nærheten i tilfelle vinteren kommer tidlig.

Lodderen sa...

No one rings a bell before Dow is having a sell-off. Resultatene fra stresstesten kommer etter NYSe close Torsdag kveld !

Anonym sa...

Lodderen: Har du ingen eksponering for long nå? Helt ute av markedet?

Lasse 74

KL sa...

Sitter nå i GGS - RGT og Buller. Det er noe usikkert, men har hatt god erfaring med slike småselskaper. Noen mening om disse selskapene? Andre cases?

Jeg ser noen som har handlet rgt tidligere her. Ellers må jeg gratulere Amalie for en god treff på REC. Ikke bli sittende er mitt tips :)

Anonym sa...

RGT er meget spennende, ikke se deg blind på % opp der. Den kan gå uhyre mye fra disse nivåene.

Lasse 74

Amalie sa...

Har solgt ut REC med meget god gevinst.Satt en liten short i GOGL på 6,74.