tirsdag 26. mai 2009

BDI STIGER 5,6% TIRSDAG, CAPESIZE +12%

GOGL / JIN / DNORD er veldig attraktive kjøp akkurat nå:

 - Capesize ratene har gått fra 25k USD dagen til 45k USD dagen på 2 uker. Forwardmarkedet eksploderte i dag tidlig med Q3 kontrakten opp 15%!! 

- Skipsverdiene viser første uptick på 1 år. En panamax båt har nå gått fra 29 mill usd til 31 mill usd på 2 uker. Dette må reflekteres i NAV estimatene til analytikerne, noe det ikke gjør nå. 

- Mitsui OSK kom med melding i dag kl 11.59 om at de vil foreta kjøp av et tørrbulkrederi.. kommer det en deal med god premium nå, vil man få høyere referansepriser, og sektoren kan reprises. 

- Herman Billung sa at han ville heller selge båter og kjøpe egne aksjer, fordi GOGL var underpriset. Han virket veldig confident.

OPPDATERING kl 22.15

Jeg får rapporter fra London nå, om at Capesize Juni kontrakten er opp 20% de siste handletimene. Dette er panser bull, og jeg kan ikke se at tørrbulksektoren ikke skal løfte seg i morgen.

36 kommentarer:

KL sa...

Jeg tror dette er starten på en bredere korreksjon som kan etter hvert komme ned mot 250, 240, 225. Oppgangen har vært så rask at støttenivåer ikke er etablert høyere. Teknisk sett ser det stygt ut framover en tid.

Fundamentalt ser det heller ikke bra ut. Oljen er høy og har ikke potensialet til å stige betraktelig mye mer (med mindre OPEC kutter). OSE har steget betydelig mer enn andre indekser på grunn av oljeprisen. Det gjør at når oljen faller, og det kommer den til å gjøre, vil OSE falle desto harderer. Som i dag.

I løpet av uken tipper jeg at OSE er nede mot 270, kanskje under det også.

Hvis man skal være i markedet, bør man plukke enkeltakskjer som har andre grunnleggende forutsetninger, som f.eks. AS' tips om GOGL. Ellers sitte i bjørner.

Jeg har ment dette i et par uker nå, og det er kanskje litt lenge, men nå er endelig bjørnene mine i 0 % og jeg tror jeg vil få god avkastning på disse noen dager framover.

KL sa...

@AS

Kan du si noe om target og på hvor lang sikt du mener man bør sitte i bulk. Du nevner noen triggere, men ikke anslag om når en evt reprising av sektoren kommer. Tenker du dager, uker eller måneder?

Vurderer bulk, men er fortsatt noe usikker til sektoren.

Anonym sa...

AS: Siste avsnitt... GOGL underpriset eller mener du egentlig overpriset?

Unknown sa...

Antar vi får en retest av 8600 nå ?

Ser ut som børsen allikavel vil opp.

Hoppet ut av mine børs i oppgangen på slutten her nå og gikk inn i gogl... Får se hva de neste dagene bringer.

Anonym sa...

hvorfor stiger ikke gogl mer, hvorfor stiger ikke usa bulk mer når bdi stiger så kraftig som den gjør?
er det en forvisning om at denne oppturen kun er midlertidig, så snart Kina stopper/reduserer imp. så vil ratene falle kraftig?
- rx

Anonym sa...

Fred. Olsen Energy ASA har i dag, tirsdag 26. mai 2009, avholdt ordinær
generalforsamling. Alle forslag på dagsorden ble godkjent i henhold til
innkalling til generalforsamling som ble sendt til Oslo Børs 5. mai
2009.

Generalforsamlingen i Fred. Olsen Energy ASA har i dag godkjent
årsregnskap og årsberetning for Fred. Olsen Energy ASA og konsernet for
2008, samt styrets forslag til ordinært utbytte på 10 kroner per aksje
og ekstraordinært utbytte på 15 kroner. Utbytte antaes utbetalt 10.
juni 2009 til de registrerte aksjonærer i selskapet på
generalforsamlingsdatoen.

Fra og med 27. mai 2009 handles aksjen eksklusiv utbytte.


Meldingen er grei, men lurer på følgende:

-NÅR må man ha handlet aksjen for å ta del i utbytte?

-HVA skjer med aksjekursen imorgen, iforhold til f.eks 249 ved stenging Ose i dag?

Anonym sa...

Consumer Confidencs stiger kraftig antageligvis mest pga den kraftige børsoppgangen som vi har hatt og dermed stiger børsen. Altså stiger børsen nå pga den kraftige bøørsoppgangen vi har hatt....eller??

mvh
hansemann

Anonym sa...

til anonym @16:48

Hvis det er ex utbytte 27 mai så får du utbytte hvis du eier aksjen når børsen stenger 26 mai.

Du kan forvente at kursen synker sånn cirka tilsvarende utbyttebeløpet den 27 mai.

Fetter Anton

KL sa...

Noen som har sett noe på SDRL - tallene?

Anonym sa...

synes de ser veldig bra ut, har vi hørt noe særlig om gudingen?

selv om det er mange shorter ute som AS sier så tror jeg likevel at forventningene hos mange var høye (vi merker ofte etterpå hva de reelle forventningene var - om aksjer stiger eller synker på gode tall, har hatt en tendens til å variere veldig i Q1), for SDRL tipper jeg tallene lå i overkant av også de reelle forventningene, ikke umulig med en liten shortskvis, det er iallefall mitt tips. Klodrik

Anonym sa...

lol, er mer spent på shortskvisen i GOGL, tror på en herlig børsdag i morra

matsou sa...

hva F er det som skjer i statene?

Anonym sa...

En nedtur ble en skikkelig opptur i dag. Er posisjonert i PGS, STL, GOGL og NHY. Dagen i morgen kan vel ikke bli annet enn god? Opec-møte og oljelagertall vil også prege dagen i morgen. Tror denne uka skal bulle. OSE i 300??

mvh
Ole Bull

Anonym sa...

Ole Bull;

Jeg kjøpte for alt jeg eier og litt til i dag også. De som gjør noe annet har vel ikke andre enn seg selv å takke....

I tillegg har jeg handlet fond i BRICK landene med gearing... Det koster unna for tia....


Per Ulv

student sa...

Fy flate som pengene randt ut i dag.. Hadde satset helt vilt på bjørner i dag..Men kom inn litt sent..Å i morgen ser det ut til at det bare kan gå en vei...Får satse på at OPEC skrur opp produksjonen:P Selv om den nok blir å holde seg fast..

Er det for sent å håpe inn i GOGL? Lurer på å gå all in der..

student sa...

Er det forresten noen som har kjørt en regresjon på OSE mellom 0930-1030? Virker jo som den går motsatt vei i denne perioden nesten alle dager..

Anonym sa...

light crude oljen fra 59.7 til 62.4 intraday, relativt spenstig...

Unknown sa...

Denne uken kan det komme tall som er betre enn forventet. Siden vi den siste tida stort sett har fått tall som var værre enn forventet.

At DJI avslutter så nær den tekniske motstanden 8600 seier meg bare i morgen ligg den tynt ann når bolig tallene kommer kl 16.00

Vi har fremdeles ingen etablerte brudd på 40dagers chart og 1 års chart.. Dog 3 års chartet ser veldig deprimerende ut men hvor realistisk er det at vi skal så langt ned med det første ?

Anonym sa...

as
gledelig med slike rater, men tydelig at markedet ikke tror dette blir varig. ut fra BDI synes jeg oppgangen i usa er lite sprek.
ose opp i morgen, men husk at det kommer en del spennende tall utpå dagen. disse må komme på rett side hvis ikke oppgangen skal fordunste.
ellers er det verd å legge merke til at mange aksjer nå er overkjøpt i sto og rsi-

matsou sa...

betyr den sannsynlige konkursen av GM noe for markedet?

Lodderen sa...

Vi er range bundet mellom 930 og 880, velger en å gå i bear så se til at STL/oljesektoren har toppet ut. STL kan toppe i morgen ettermiddag før/ved lagertall sammen med exxon. Tror en da at sp ikke vil bryte opp ytterligere eller at den er toppet over 920 KAN et bjørnebet eller ERY ha noe for seg. Play safe hilsen lodderen

KL sa...

Faan at jeg ikke satt i SDRL. De kommer til å hoppe fra start! + 10%!

Solgte bjørnene i går formiddag og tok bets i NHY og SDRL. Tok litt i GOGL også. Solgte alt fordi jeg ikke turte å sitte over natta. Nå angrer jeg jo veldig. Spennende å se utover dagen.

KL sa...

Når jeg ikke ble med opp, vil jeg være med på avkjølingen. Tok short i SDRL. Skal ned noe utover tror jeg, men sitter på kjøpknappen.

Spent på hustallene i dag. Kan avkjøle markedet betraktelig, selv om cci overrasket positivt i går.

Anonym sa...

AS: er inne på gogl fra 6.48 og dermed ca 5% opp så langt, har du noe target eller synspunkter på hvor vi skal og når gevinst skal tas?

Bt sa...

Lurer også på hvor lenge vi bør sitte i GOGL / JIN

Anonym sa...

Solgt stl-ork og akso med ok netto.
Kjøpt BEAR over 288.

Lasse 74

KL sa...

Short SDRL stengt med 1 kr + :)

Sitter på sidelinjen og avventer. Vil ha target og tidshorisont før jeg går inn i bulk. Synes GOGL har mange store selgere i dag. Kan fort rykke nedover. Eller?

Unknown sa...

Noen som vil anbefale handel via andre enn dnb ?

De har til stadighet tekniske problemer med siden sine.

Utroligt surt da eg også daytrader en del og har tapt mye pga det her....

lessa sa...

Kjetil, jeg synes jeg ser det samme. Når Norges største meglerhus går ut og anbefaler salg skal det kanskje noe til for at ikke mange følger strømmen. Mye selger rundt 6.80

Synes slike rate-rallys i det siste ofte har ført til en heller tung dagen derpå.

Eller?

Anonym sa...

Ronny: Jeg har brukt NON i mange år, og synes det er OK. Samlekurtasje er veldig praktisk, hvis du er inn-ut av samme aksje mange ganger daglig. Billig er det og.

Lasse 74

Bt sa...

Ronny.
Jeg har ikke prøvd andre en Nordnet, men er ganske så fornøyd.
Der koster WinTrade programmet 99 kroner i måneden.

Unknown sa...

Kom eg omsider inn på dnb.

Har handlet mer bull. Eg tror bolig tallene i dag vil overraske på oppsiden og dermed gi et løft til i aksje markedet. (Klokka 16.00 norsk tid)

Utover uka får vi også andre viktige tall som kan føre til store svingninger i markedet.

Torsdag: US
: Registrert arbeidsledighet mai
: Varige goder april
: Jobless claims uketall
: Nyboligsalg aprilfre

Fredag: US
:Arbeidskraftundersøkelsen mars
:Detaljhandel april
: BNP 1.kv, foreløpig
: Privatforbruk 1.kv
:Kjerne PCE 1.kv
:Chicago PMI mai
:Michigan-indeksen, endelig, mai

Anonym sa...

GOGL er elendig på sterk børs. Tror ikke den skal over 7 i det korte bildet.. Tydelig at mange selger mellom 6,80-7.

Bt sa...

Har fulgt bulk tipsene til AS. Håper de går bedre utover dagen ellers blir det tap :/

Amalie sa...

Satt en short i SDRL på 90,6. Meget kortsiktig.. Vurderer en short i SEVAN. Det går mye rykter rundt det finansielle i dette selskapet. Fikk med meg i dag at de ikke er i stand til å gjøre opp for en rigg de har fått bygget hos AKSO. Hva tenker dere?

Anonym sa...

Amalie: Har du en link til sevan påstand, eller er det gammelt oppgulp?

Lasse 74