fredag 20. mars 2009

TGIF!

Min hoved PC har kræsjet for n'te gang, og jeg venter nå på nytt utstyr. Det betyr at jeg sitter på en laptop, og der klarer jeg ikke å få sendt ut mail til nesten 500 mottakere som har meldt seg på morgenrapporten. Jeg håper at alt er i orden til mandag.

USA toppet noe ut igår, og endte dagen ned -1%. Asia var også tungt, så det viste seg å være riktig å selge aksjer igår. Oslo Børs var sterkeste børsen i Europa igår, og det kan skyldes flere ting. Det gikk rykter om at Morgan Stanley hadde sitt største kjøpsprogram på 1.5 år bredt over hele Europa, og da blir Oslo pushet relativt sett høyere pga. lite volum på salgsiden.

Jeg tror ikke det er noe hastverk med å kjøpe aksjer, og vil anbefale alle å gå i cash før helgen. La markedet konsolidere før man går inn på nye longs.

Skal man eie noe over helgen, så er Tandberg fortsatt en hot oppkjøpskandidat.

38 kommentarer:

Anonym sa...

Solgte meg ut av SDRL i dag tidlig, og gikk glipp av en liten oppgang :/
Satser på litt osbxBEAR i dag..

Anonym sa...

Fasten your seatbelts gentlemen. We're going down!

Anonym sa...

AS, kan du fortelle om du ser noen tendens på nedgang på OB i dag?

AksjeSpekulanten sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

PAS har salgs anbefaling på TAA idag. Den og TEL har virkelig lagget mot oppgangen på ose.

Anonym sa...

Dette er rally folkens.. Slutt å være så NEGATIVE. STL brutt 120, ose brutt 220 og olja over 50..

Det er jo det vi har ventet på i 1-2 md. Når det skjer så feiger dere ut.

Lasse 74

Anonym sa...

Jeg er fullt får et rally, men da bør det skje på faktiske premisser, ikke utelukkende på en fiktiv økning i oljeprisen..

justerer du for dollarfall er jo oljeprisen faktisk nå gått ned de siste to dagene.

Anonym sa...

Jeg må bare si en ting: Hadde det ikke vært for mitt selvpålagte handleforbud, så ville jeg solgt 20-30% av bullene mine for over 25 kroner nå. Jeg tror at dagen kommer til å ende flatt/ned, børsen har gått fryktelig mye opp i det siste.

Anonym sa...

Skjønner ikke hvorfor AS har forelsket seg i TAA?
Denne har han blitt forelsket i, og det å bli forelska i en aksje er skummelt. Pareto sier selg TAA i dag.

Anonym sa...

AS: Setter virkelig pris på dine innspill og vurderinger. Men, når det gjelder TAA så virker du virkelig forelsket. Tydelig at dine kunder er MYE eksponert i denne. Sier som Grøtte: Aldri forelsk deg i en aksje. TAA har vært pess elendig og kjedelig siste kvartal.

Keep up the good work, og god helg.

KL sa...

TAA under 90. Sitter fortsatt med noen poster, men må si jeg begynner å bli lei lagginga i den under oppgangen de siste dagene. Heldigvis har jeg mer i SDRl. :)

Anonym sa...

For noe dritt at jeg solgte meg ut av SDRL. Har ligget i minus på den leeenge, og nå solgte jeg meg ut før den steg i dag. Er skeptisk på å kjøpe tandberg. Jeg føler markedet skal litt ned igjen før helgen.

Anonym sa...

TEL er en selskap som har vokst seg store fra Televerket til dagens gigantiske TELENOR. Selskapet er ekstremt dyktige i å vokse i nedgangstider og blir alltid utsatt for kraftig kritikk når de gjør store investeringer.
I ettertid syner det seg at investeringene har vært gull verdt.
Med en PE på 6 og nå når en skal inn i en operasjonell fase i verdens mest voksende mobilmarked, kan det bli hyggelig fremover.
Russland er et av verdens mest korrupte regimer, og det har TEL fått merket. Dette utgjør 7 kroner per aksje og er allerede indiskontert i kursen. Vi er også vitne til
at Credit Agricole har solgt over 35 millioner aksjer i det siste. Da sier det seg selv at kursen lagger. Hva skjer når store fond har solgt seg ut og Russland-saken er avklart. Tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier vi skal kjapt opp i 50-60 kroner.
Filmen SlumDOG millionaire blir stadig mer relevant for Telenor, og jeg er sikker på at dette er en meget gunstig investering på disse nivå.
Nå tar investorer gevinst i oljeaksjer og svitsjer over til TEL.
Selv har jeg akkumulert senest i dag og vurderer å øke mer utover dagen.

Signal: Strong Buy
Target: 75 kroner

Lykke til med eller uten TEL-aksjer!

mvh
Sarepta

Anonym sa...

Telenor står i dag for over halvparten av vekten på min portefølje. Jeg føler de har fått alt for hard medfart i det siste, og at de kommer til å seile sterkt ut av denne all-time low sjøen de er i.

Anonym sa...

Ser ut som noe er galt med TAA. Virker utrolig svak. Noen som har hørt noe? Ligger selv short fra 93

Anonym sa...

Jeg har også endel TEL, snitt 33,55. Tror den er safe heaven framover, og jeg ser på det som en LONG pos. Sikret 50% av dno over 5,50, kjøpt inn like før close igår på 5,31 og 5,32

God helg.

Lasse 74

Anonym sa...

Har også tro på tel.Rec får vel så vidt jeg kan forstå lavere kostnader i Moses Lake, ved den lave dollarkursen.
Kjøper taa på 84,5..

Oli

Anonym sa...

Tror Sarepta har godt poeng der. Jeg har TEL som long sammen med RCL og STL. Utgjør halvparten av porteføljen, mens resten er mygger og ACY og DNO og GOGL i tilfelle noen peaker og BEAR/BULL ettersom hva som egner seg for dagen.

TAA går jo an å kjøpe når den er nede på 80-tallet, men jeg har alltid solgt den igjen over 90. Personlig frykter jeg at videokonferanseteknologi er en teknologi som brått kan bli overtatt av andre aktører, med litt annen teknologi; det var en gang store selskaper trengte store datamaskiner for å drive regnskap, i dag kan en liten PC gjøre det samme. Det samme vil skje med videokonferanseutstyr over tid, kanskje kort tid?

Anonym sa...

Skjønner ikke hvorfor man klager over TAA. Har hatt det mye moro med å trade denne fra 80-par og 90 kr flere ganger. Stoler på Goldman før jeg stoler på PAS hvis dere skal trekke frem analytikere : )

Anonym sa...

Ja ja, sett dere i lenestolen gutter, beina på poffen og nyt utviklingen. Jeg har brukt opp all optimismen på den siste månedens mareritt på boks 202-218
Men nå ordner OSE resten. Hilsen Lodderen.
PS:Hold deg inne skrue dete går veien.

KL sa...

Er det ikke ventet profittakers nå framover mot close? Det er vel få som sitter over helgen. Samtidig er det flere og flere som sitter long og har trua. Fond og andre med penger er på vei inn igjen. Brudd på 220 viste styrke. Avventer og ser, men har satt tett stop-loss. Dipper det kjøper jeg kanskje igjen mot close..

KL sa...

Gikk i bear 117,60. Tok profit på yar, sdrl og akso. Sitter med bjørner og taa.. :)

KL sa...

Tok profit på 50 øre. Avventer nå.

Noen gode case før close AS eller står du fortsatt på det som kom før i dag. Skeptisk, men kanskje taa?

Anonym sa...

Blir nok en "choppy ride" over dammen med tett range. Bra konsolidering etter så stor oppgang. Selv om comodittene gikk steihardt i går er det ikke store tegn til gevinstsikring. Kan vel lønne seg å sitte, kan bli bull i USA når Bernanke skal tale til folket kl 12, dvs 17 00 norsk tid.

Anonym sa...

Nå er det veldig mange som begynner å bli veldig optimister - det betyr kun at markedet er overmodent for en ny smell ned. Nyhetene siste uke med Bernanke i spissen har IKKE vært gode - det er å lure seg selv. Vi blir litt skjermet for tingenes tilstand nå som vi ikke er i resultatsesong, og psykologien får ett overtak på realøkonomien. Vær forsiktig med alt for bull posisjoner - rir på rallyet skal stopploss følge fremover.

Anonym sa...

Javel, sterk oslo... da er vel TAA det rette, NOT.

Olje

Anonym sa...

Ser ut som unle Sam trimmer av seg litt fest flesk, var jo litt overkjøpt der borte etterhvert. Men jeg tror fallet ikke blir særlig dypt før ny oppgangsbølge, 765 holdt greit i dag. Sikkert interesse hos de som misset forrige raly å komme seg in litt billigere.

Anonym sa...

Geithner skal vist prøve igjenn på Mandag.

U.S. Sets Plan for Toxic Assets

http://online.wsj.com/article/SB123758981404500225.html

U.S. credit card defaults rise to 20 year-high
http://www.reuters.com/article/hotStocksNews/idUSTRE52F75620090316

-Arvin

Anonym sa...

Tre banker til gikk konk på fredag..Blr nok nedtur til uka.

-Arvin

http://www.fdic.gov/bank/individual/failed/banklist.html

Anonym sa...

Imponerende oversikt på nyhetslinker og blogger, Arvin. Stå på.

Anonym sa...

Jeg har tidligere på et eller annet forum uttalt "aksjemarkedet stiger på løgner og synker på sannhet".Eller buy the rumor and sell the news. Vi venter nå på den officielle pakken vedrørende råtne lån, og den ventes å bli prsentert på Mandag.
Jeg har sett en forandret reaksjon på "gode" nyheter i USA den siste tiden. News som er gode får faktisk aksjemarkedet til å stige og det er en mer Bullmarked-aktig respons !
Da er det en forsiktig grunn til å være bullish også til Mandagen. Regner også med at oljen holder seg fint med den svake dollarkursen. Hilsen Lodderen.

Anonym sa...

Lodderen;

Du er en morsom fyr. Mange gode innspill. Keep up the + spirit. Jeg satte alle sparepengene mine hos en "forvalter" i fjor i mai. En mill ut av vinduet i en fei.... Nå trader jeg aksjer på heltid. Har klart 50% avkastning på ek på ob i år. Mest takket være MHG, JIN, STB. Samt en god porsjon motstrømspsykologi. Når du som mest ønsker å kjøpe... ikke gjør det...da er du for seint ute. Når alle andre selger.... kjøøøøp...

God helg

Per Ulv

Anonym sa...

Til Per Ulv, takk for kommentaren og svært gledelig at dere setter pris på mine innspill !
Har du skuffet inn 50 prosent så er det virkelig imponerende !!
Jo en må være så inn i granskauen oppstrømstenkende og tverr mot sine psykologeise føringer i dette gamet. Hver eneste gang man gjør noe fornuftig så taper man penger. Jeg tok litt affære på det området og kjøpte ganske mange buller på 220. Jeg var av den oppfatning at dette er børsens udefinerte "nullpunkt" og at børsen i det lange løp høyst sansynlig vil holde seg på oversiden av 220.
I den tiden jeg har hatt hodet under vann ( ca 1 mnd ), har jeg forsøkt å forberede meg psykisk på den dagen jeg faktisk vil ligge litt i pluss. For å stå i mot ønsket om å selge å få "relief " for det ubehaget det jo er å ligge lenge i minus. Så nå skalker jeg lukene fremover og sitter på videre (forhåpnntligvis oppover).
Hilsen Lodderen

Anonym sa...

Jo takk, selv om det kun er snakk om klipp og lim fra en tråd på MW forum.

Her er litt interessang statestikk fra Norges bank. Bankenes soliditet og husholdningenes gjelds belastning i kolonna til høyre.

http://www.norges-bank.no/templates/section____261.aspx

-Arvin

Anonym sa...

De som er interessert i dobblings kandidater vil muligens finne denne artikkelen interessang.

http://www.freebuck.com/articles/goldreport/081028goldreport.htm

AksjeSpekulanten sa...

..Jeg har ikke forelsket meg i Tandberg, jeg forelsker meg i damer ikke i aksjer!

De som har fulgt meg har sett at jeg har värt positiv til denne aksjen i 1 års tid. Man ser av inntjening og vekst siste 2 kvartalene, at dette selskapet har klart seg best av alle blue chippene på Oslo Börs... I tillegg var det budgiver på selskapet på 125 kr for 6 måneder siden.. Jeg tror TAA blir kjöpt opp ilöpet av 2009.

Hvorfor er det så galt å jobbe denne på long siden da?

Anonym sa...

Ser ut til at futtene likte planen for råtne lån,de er nå grønne.
Mor sa jo alltid; ikke gå over gaten før "mannen blir grønn". Håper ikke blir rød halvveis ut i veibanen i morgen. God natt og lykke til med uken.

Unknown sa...

Why are we still going to go down ?? And this is just an bear marked rally...

http://seekingalpha.com/article/127105-10-reasons-why-we-still-haven-t-hit-bottom?source=article_sb_popular