onsdag 25. mars 2009

Kjøpe dippen!

USA stengte ned igår, men Nikkei holdt seg flatt. Futures stiger, og det er godt mulig vi får en positiv dag på forventing om at Wall Street reiser seg igjen ikveld. 

Golden Ocean er jeg fortsatt positiv til, sett i lys av den positive utviklingen på finansieringsproblemet.

Det kommer boligtall kl 15.00 Norsk tid, og jeg kan minne om at forrige boligtall overrasket på oppsiden.

OPPDATERING kl 12.41

YARA kan være god kandidat her på 154-155kr, da russland største gjødselprodusent stiger 17% på stigende potash priser.

OPPDATERING kl 13.15

AKSO sparker bra fra seg nå.

37 kommentarer:

Anonym sa...

Har god tro på InterOil..
http://www.orapp.no/bors_og_aksjetips/20090324/the-bear-market-master/

Oli

Anonym sa...

Hvorfor så bullish?

Anonym sa...

Er inne i yar, men usikker på hvor langt opp man skal være med.
Ser ikke så lyst ut med futtene..
Har magefølelse for at vi er på toppen for denne gang..

Oli

Anonym sa...

Du traff godt med GOGL, AS.
Honnør.

Totto

Anonym sa...

Trodde AS røk på stopp i akso igår..

AksjeSpekulanten sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

AS: Du skrev igår 1608. Akso ut på stopp.

Anonym sa...

Hei As !

Har du link til pre.trade ?

Oli

AksjeSpekulanten sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Case close AS. Jeg bare korrigerer.

AksjeSpekulanten sa...

No problem :)

Nå er markedet veldig bull på bra Durable Goods tall og Home Sales. Jeg selger ut siste rest av aksjer nå..

Unknown sa...

Bør ikke børsen klare gå høyere enn forrige topp? Negativt med fallende topper som 250(jan), 240(feb) og muligens 230 nå i Mars?

Anonym sa...

gratulere med tadene dine AS men jeg følger deg ikke med å selge seg ut. de siste tallene vi har fått viser høyst sannsynlig at vi har satt bunnen og at det begynner å sive pos nyheter inn i markedet. dette kan ikke tolkes annerledes enn at vi skal opp på sikt, men med korreksjoner. ser vi på markedet ut fra et TA perspektiv så er det svært mye som tyder på videre oppgang. men da jeg tro at din tidshorisont er kort så det forklarer nok anbefalingen din.

Anonym sa...

Fin trade på yar, ut på 158,-

Anonym sa...

S and P har teknisk lite motstand før 840 og 876, så her er det godt rom for videre oppgang som eventuellt vil smitte over på OSE. Torsdag er en god dag for oljeprisen og den vil nok få en rebound om ikke dollaren styrker seg for mye. Klart positive indikatorer som nå kommer flytende på en fjøl og "fueler" kjøpelysten. Kan ikke se så mye bjørne-substrat i sikte, og uten honning ingen bjørneaktivitet. Får håpe USA ikke går helt bananas slik at futtene ikke blir alt for røde i morgen. Hilsen Lodderen.
Permabull og sitter å ruger.

Anonym sa...

Hadde egentlig ikke tenkt å trade idag for syntes det så så usikkert ut.
Men handlet yara for 155,50 å gikk ut på 158,25 så ble jo en fin liten trade. :)

Odd-Erik

Anonym sa...

Nå har jeg pantsatt alt jeg eier og har og er all-in på bluechips. Litt krydder...Regner med(håper) at de fleste selskapene har tatt alt av dritt i Q4, 08....

I like the odds....

Per Ulv

Anonym sa...

Til Per, tror at selv om q1 resultatene ikke blir allverdens å skrive hjem om så vil en ha så pass gode macrotall når den tid kommer at resultatene fra q1 hurtig vil bli plassert i historiebøkene. Med litt horisont så skal dette gå bra. Viktig å drive mental trening for de av oss som sitter ultralong med horisont 1til 2 år...En må trene opp viljestyrken slik at en ikke blir fristet til å ta gevinster underveis (fare for å miste toget).
Jeg gar et personlig "motstandsnivå" når OSE en gang passerer 270-300, for da kan jeg eventuellt kjøpe en fint brukt GT 3 med brannslukningsapparat påpassasjersiden. Greit å ha imaginære gullerøtter foran nesetippen når en "sliter". Hilsen Lodderen.

Anonym sa...

Lodderen;

Må vel inrømme at jeg har 2 portoføljer... Long&short... dog er mer enn halvparten av ek i long...
Pussig nok har jeg endt opp med de samme aksjene i begge portoføljer...

Perspektivet er nok både 2 og 4 år...

Sa du fint brukt GT3??? du mente vel "megler-kjørt" ;-)
Min personlige favoritt blir nok M3. De tar ikke så lett fyr. He he


Per Ulv

Anonym sa...

Jeg har satt håndjern på meg selv for ikke å SELGE ALT akkurat nu!...

Per Ulv

Anonym sa...

Kan AS skrive noen linjer om hvorfor han selger alt, jamfør 1525???

Det var jo etter det at markedet bullet.

Anonym sa...

Se det! Da er jeg i pluss, for første gang siden februar. Må si jeg er overrasket over alle de positive nyhetene som kommer. Men er krisen virkelig på vei til å gi seg, eller tar vi bare en pust i bakken? Jeg sitter her og lurer på om jeg har tatt feil, og at vi ikke skal helt ned i kjelleren, at pakkene regjeringene kommer med faktisk virker.

Og når jeg har slike tanker, begynner kanskje de som er ute av markedet også å få slike tanker, så jeg ser ikke bort fra at nye penger er på vei inn. Høydeskrekken har ikke meldt seg ennå, men jeg vil definitivt ta litt profitt når april kommer. Å være 100% investert over tid er IKKE å anbefale.

Anonym sa...

kjøpte 2500 aksjer yara 157.75

Mvh siddis

AksjeSpekulanten sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Veldig sterk siste time (contra hour), men når OSE stengte var USA opp over 2%. Husker at volatiliteten stiger ofte før et større fall.. Bare en tanke.

Klassisk "evening star" på SPX nå. De fungerer ofte som trend-endrere. Jeg sitter klar for et nytt bein nedover.

http://www.youtube.com/watch?v=KP_fkmNgzdM&feature=channel_page
Dr.Doom snakker om 10 år før økonomien er på plass igjen, samt krig og litt diverse.. Interessant syn på gjeldstyngede selskaper.

Anonym sa...

Hva mener du med det AS?

USA dro seg sterkt opp de siste 15 minuttene ikveld. Jeg tror vi åpner opp + ,5-,7 %, for deretter å dippe på minussiden rundt kl 11.

ANbefaler ikke kjøp ved åpning

Anonym sa...

Ose åpner neppe opp på dette...

AksjeSpekulanten sa...

Åpner vi opp i morgen, er det en stor short mulighet i mine øyne! Men ingenting er sikkert, det siste draget opp (15 minutter før close) var voldsomt, og tyder på at folk ikke tør å ligge short over natten.

Anonym sa...

Supert at Onkel Skrue nå er over på solsiden av aksjemarkedet, så er det sakt.
Tror sell-offen midtveis kom fordi en gjentatte ganger prøvd å stige videre fra 822 uten at det ble helt vellykket (dette ville krevd ca 3-4 prosent oppgang for å fått rikelig med luft under løftet). Det gledelige var rebounden på slutten som viser at det foreligger en underliggende aksjehunger hos Uncle Sam. En slik sluttspurt blir det ofte grønne futter av (som eventuellt kan legge net pent lite gulv under dagens OSE oppgang).
Forstår AS som selger på silkeføre og kjøper i slapsevær. For de som "sitter", kan det være kjipt å måtte kjøpe seg inn igjen på høyere kurser. Og så blir det hele da også fort en heldagsgeskjeft.
Hilsen Lodderen

Anonym sa...

Stemningsbarometer har snudd opp i takt med rallyet siden den 6. mars, da S&P 500 bunnet ut på 666. Stemningen er 1,2 standardavvik under snittet siden 1997. Jeg har tidligere pekt på at sentimentrelaterte rallies er farlige i bearmarkeder og når pilene peker ned.

Den britiske økonomen John Maynard Keynes skal ha sagt at "when the facts change, I change my mind - what do you do, Sir?" Det er viktig å følge et objektivt sett av makroøkonomiske ledende indikatorer for å sikre oss at vi går med vinden og ikke mot den. Nylig ble de amerikanske ledende indikatorene fra Economic Cycle Research Institute (ECRI: www.businesscycle.com) oppdatert. Disse viser en oppgang i løpet av de tre siste månedene. Det tar minst tre måneder før et skifte i ledende indikatorer kan tas alvorlig, og nå er man ved et slikt punkt - hvor man må avgjøre om oddsene i markedet har snudd eller ei.

Historisk har veksstakten alltid snudd i USA når de ledende indikatorene har vendt opp på denne måten. I 16 av 17 tilfeller har et slikt veksttaktskifte løftet den amerikanske økonomien ut av en resesjon. Unntaket er 1930-1931, da en noe høyere veksttakt til slutt endte med en alvorlig depresjon som ikke var over før i 1933.

Når den økonomiske vinden er i ferd med å snu eller bare løye, endres oddsene i kapitalmarkedene betydelig. Er antakelsen riktig, lyser det grønt for aksjeinvesteringer. Korreksjons- eller kollisjonsrisikoen er bare en femtedel når lyset er grønt, sett i forhold til når det er rødt. Avkastningsspredningen er også langt hyggeligere om våren enn i løpet av høst eller vinter (merk at det ikke er snakk om de kalendervise årstidene i dette tilfellet; vi har eksempelvis vært i en vinter i langt over et år).


Når syklusen snur, er det syklisk utsatte aktiva man først bør se på. Oslo Børs og norske kroner har historisk gjort det bra når det sykliske klimaet viser bedring. Den såkalte piskeslageffekten (smell fra en pisk skyldes at en liten håndleddsbevegelse fører til at det ytterste leddet av pisken bryter lydumren) går ut på at selskaper og aktiva som er eksponert mot utviklingen lengst ut i verdikjeden. Det er denne typen selskaper og aktiva lengst ute i verdikjeden som kan få størst glede av en liten, positiv endring i veksttakten. Det er kanskje ikke tilfeldig at Baltic Dry-indeksen har løftet seg såpass mye allerede - og at råvarer på bred basis har vist første tegn til å ville bunne ut siden de krakket sommeren 2008?

Hvis dette grytidlige signalet om et mulig positivt skifte i veksttakten i USA viser seg å bli en realitet, betyr det at sentimentet må brukes annerledes. Det er tvilsomt om man får en ny sentimentbunn med det første og eventuelt gode makronyheter fremover kan løfte sentimentet til nivåer vi ikke har sett på en stund.



Konklusjon: Sentimentet er klart på den negative siden samtidig som ledende amerikanske indikatorer viser antydning til at veksten i USA kan ta seg opp i løpet av første halvår 2009. Fordi sentimentet fortsatt er lavt og makronyhetsstrømmen fremover muligens står overfor et trendskifte, vil ikke sentimentet isolert sett stoppe en eventuell fortsettelse av dette rallyet.

- Sakset fra dok. til DnBNOR og Trym Riksen

Anonym sa...

det er klart at markedet er gått over i bull modus med alle de pos meldingene som har kommet siste dager/uker. å sette short i dagens marked kan fort koste deg utrolig dyrt. ingen absolutt ingen vet hvor haren hopper idag - blir anybodys guess.
derfor long og glem alle småkorreksjonen for vi skal opp framover.

Anonym sa...

Ser ut som om gulvleggeren jobber sene kvelder over dammen; futtene er allerede grønne.

Anonym sa...

INGEN, absolutt ingen får meg til å shorte i disse dager. Marekedet er alt for bull.
Benytter anledningen til å anbefale TEL long.

Anonym sa...

Ledende indikatorer er bull = long posisjoner. Bear/short kan bli kostbart.

Anonym sa...

Nå skal vi ikke overse de dårlige nyhetene da...
Eksportknekk i Japan, aksellererende arbeidsløshet over hele linja, nedgang i produksjon, stigende lagertall til tross for kutt og lave priser og ikke minst finansproblemmer..
Mye dårlig makro om dagen så vidt jeg kan se..

Oli

Irwin Mooner sa...

Det er i alle fall påtagelig hvor bull 'alle' er her inne, likeledes på for eksempel Stocktalk.

Føler meg selv skikkelig bull nå,
det borger egentlig for (i det minste) en skikkelig pullback.

Jeg gikk 100% cash på slutten av dagen i dag.

Jeg er mer redd for å tape stort,
enn for å miste oppgang.
Det kommer alltid nye innganger.

For ordens skyld kan jeg legge til at jeg bare trader BULL og noen ganger BEAR for tiden, går som regel 100% inn når jeg først tror på retningen.

Det virker jo veldig fristende å tro at markedet skal videre opp,
men jeg er i alle fall skeptisk.

Det meste ang økonomien er fortsatt svart som natten,
vi har bare sett begynnelsen på
for eksempel arbeidsledigheten.

Asias eksport kollapser bigtime.

Jeg er bull, men skeptisk.
Kjøper meg inn igjen i morgen ved evt hyggelig dipp ned, men følger da også markedet tett for å unngå å bli med på et stort legg ned.

Avsluttes dagen med at USA er kjempebull, selger jeg slutten som i dag.

Tryner USA mens OSE er åpen, kjøper jeg mest sannsynlig.

Enkelt?
Funker meget bra den siste tiden, i alle fall.

Ser etter vettuge støtte/motstandsnivåer og klemmer til med tett stopp.

Lykke til alle sammen.
Takker AS for mange vettuge tips!

-Irwin

Unknown sa...

Er veldig enig med AS ang gogl.
Den venter ved motstand i påvente av gode nyheter.
Da er motstands nivået minimalt og den kan enkelt nå opp til 7.7 området. Den her såg så bra ut at eg bare måtte gå all in, og da er det i tilfelle snakk om dobling.. Tiden får vise hva det blir til :)

Ronny