fredag 6. mars 2009

Klovnemarked! TGIF

USA falt 4% igår, og DAX åpner opp i dag! STL, TAA, PGS, DNBNOR er opp for dagen. Dette er ikke til å bli klok på, jeg trodde at markedet skulle være preget av frykt etter gårsdagens kollaps på Wall Street. Er markedet ferdig solgt? 

OPPDATERING kl 15.15

Arbeidstallene kom inn bedre enn ventet; noen snakket opp mot 1 mill mindre i arbeid, men tallet ble -651 000. Det satte fart i børsene, og for de som ønsker å spille på en bounce så ser YAR og TAA ut som friske kandidater. SDRL blir solgt ned på en stor nedgradering av Transocean (fra Morgan Stanley), så etter mitt syn er den ikke kjøp før den bryter over 50 kr.

61 kommentarer:

Unknown sa...

Bunnen vår ser ut til og holde. Nå skal eg sitte i mine buller i en god periode.

http://www.stockcharts.com/charts/indices/McSumNYSE.html

I følge modellen her er vi enten ved bunnen nå, eller veldig nær + ose har ikke gått under bunnen vi hadde for noen dager siden.

Lykke til

Ronny

Anonym sa...

Synes markedet virker utrolig "vinglete" nå. En aksje som PGS som vanligvis gjør nesten dobbelt utslag av OSEBX ligger i pluss, mens solid aksje som Seadrill faller 2,5-3%.

Tror i likhet med Ronny at jeg bare skal "ride this sucker out".

Faller vi ikke under 200 er støtten pakket så hardt at det omtrent må ragnarok til for å bryte gjennom.

Anonym sa...

Det vil være en lten rebounce i dag overthere etter en sterk nedgang i går.

Den første fredag alltid være positiv for akjehnadel.

Jeg sitter long i JIN!

Anonym sa...

Skulle ønske jeg kunne oppdrive samme optimisme som de andre her inne, men jeg ser ingen grunn til at vi skal nevneverdig opp. Jeg blir sittende med mine BEARS en stund til, men kaster kortene så snart vi eventuelt passerer 210 på OSEBX. I dagens marked er det ikke lett å vite om vi skal opp eller ned. Det smarteste hadde kanskje vært å sitte med cash, men det er jo ikke noe spenning i det...

Anonym sa...

Lessa:

Transocean ned 8% i går, derfor seadrill ned.
Seismikkselskapet Fugro leverte bedre enn ventet, derfor Pgs m/flere opp.

Skal vi kanskje få et lite minirally i kveld hvis arbeidsmarkedstallene ikke er for mye dårligere enn ventet?
mvh
hansemann

Anonym sa...

Ser ut som Songa er ferdig solgt.

Oli

Anonym sa...

Alcoa falt 16% i går, Nhy holder seg bra. Oljeprisen ned, Stl opp 1,5%. Er det folketrygdefondet som driver å presser på? Sitter bare å venter på en washout på disse selskapene.
mvh
hansemann

Anonym sa...

Hansemann, jeg er klar over det kraftige fallet i RIG m.fl., men på generelt grunnlag kan vi jo si at europa i pluss dagen etter et kraftig USA-fall er ganske merkverdig. Og som nevnt, STL opp tross lavere oljepris. Mye som ikke stemmer helt.

Tror vi klorer tilbake noe av det tapte fra i går. Tippekonkurranse? Opp 1,67% ved close :)

Unknown sa...

Nå har mine analyser tatt feil før.
Men nå tror eg at vi vil få dager der det går opp og ned mye.
Ose holder seg over 198.
mens DJI vil gå noe lavere.
Nå eg tror eg at en forløbig bunn (veldig nær)er satt i DJI og eg vil gi en innput når eg ser det snur.. Men som sagt så er det et utroligt vanskeligt marked nå..

Hilsener fra korea

Ronny

Anonym sa...

Uff!

Klarer ikke å se noen "long/short"-muligheter.
Skulle jeg si noe ut i fra enkel TA, så er 6500 neste nivå, med bunn på rundt 6450. Men synes det virker for negativt... Sitter bare og ser an situasjonen.

Anonym sa...

Er det noen som har en forklaring på at STL ligger 20% over bunnen, mens de fleste andre store oljeselskapene er nå på sine laveste kurser.
Synes det er skummelt å gå inn i bull med stl så høy og staten ferdig som kjøper.
mvh hansemann

Anonym sa...

Er det noen som har en forklaring på hvorfor kursen på songa har halvert seg siden 0902 ?

Anonym sa...

Panikksolgte alle oksene mine på 20,25. Nå blir det oppgang, tenker jeg!

Anonym sa...

Jeg kjøper bull!

Irwin Mooner sa...

Onkel Skrue da,
det skulle du ikke gjort.

Du må ha klarere strategi.

Hvis du ikke føler deg sikker på markedet, skulle du solgt før!

Nå er vi nede ved 200.
Støtte (?)
Nå er tiden inne til å kjøpe/fiske,
og evt selge igjen hvis det ser ut som 200 ikke skal holde.

-Irwin

Anonym sa...

Panikk-kjøpte dem tilbake til 20,40. Helt utrolig! Jeg tror børsen beveger seg 100% stikk motsatt av det jeg gjør.

Anonym sa...

Ingen sitter med fasiten nå, irrasjonelle bevegelser opp og ned. For dato-freaker er det verd å husket på 6 mars 2003, dagen alt snudde og dow vandret hele veien til topps i løpet av 9 mnd.
Cruden er med og mer 2going its own way" og er nå nesten "decoupled" fra aksjesvingningene. Dette lover bra for OSE.

Irwin Mooner sa...

Ser du, Skrue?

Nå kunne du kommet ut på 20,70+-

Det gjorde jeg.

Kjøper evt om den kommer ned i 20-20-25 igjen et sted.

Men du tenker kanskje ikke like kortsiktig som meg?

Anonym sa...

Markedet er vel egentlig utrolig sterkt i dag??

Hadde ventet at vi skulle trade under 200.

Frykten kan fort komme tilbake, for eksempel om en times tid da ledighetstallene slippes i USA.

Kun korte trader nå, orker ikke sette pensjonen long og langsiktig slik det oppfører seg nå om dagen.

Anonym sa...

Hva tror dere om tallene kl.14:30?

At dem blir dårlig, er det vel ingen som tviler på, men hvor dårlig?
Jeg vurderer å ta et litt spekulativt synspunkt og satse på at siste dagers nedgang har på en måte priset inn veldig dårlige tall. Og med det så får vi en "lettelse" i markedet i etterkant og en oppgang.
Leste noe om at ingenting i aksjemarkedet er verre enn usikkerhet. Bare se på TAA de siste dagene. Selv om vi får dårlig tall, vil det likevel medføre at usikkerheten blir borte og man kan konstantere at tallene var dårlig, men nå skal vi se fremover.

Anonym sa...

Tror de som nå sitter i makredet er de mest fryktløse, alle de som fryktet har jo trukket seg ut. Og så har du alle gubbene med lang horisont....de selger heller ikke.

Anonym sa...

Akkurat slik jeg også tenker Quaoar. Det snakkes om de dårligste tallene på 60 år, men dersom de kommer inn bare litt dårligere enn konsensus, så tror jeg vi kan få et løft av det.

Vi har sett det mange ganger før at markedet stiger på dårlig nytt, rett og slett fordi mye er priset inn allerede.

Blir tallene MYE verre enn ventet kan det derimot bli stygt. Vi er såpass oversolgt at et rally kan tennes av en gnist.

Anonym sa...

Vel, du har også folk som meg som er livredde for nedgang, og livredde for å gå glipp av en oppgang. Føler at vi gjør vårt for å få opp volatiliteten.

Tror børsen skal ned i dag, men tør ikke selge.

Anonym sa...

Nå kan du jo komme ut med fortjeneste.

Hvis du tror det skal ned, selg!

Det kommer hele tiden nye innganger.

Anonym sa...

Forsåvidt, men hver gang jeg har solgt i det siste, så har det snudd samtidig. Hadde jeg ikke kjøpt tilbake på onsdag, ville jeg gått glipp av 4-5% oppgang. Jeg stoler rett og slett ikke på magefølelsen, det er heller slik at magefølelsen som regel er feil.

Det gjør det litt vanskelig.

Anonym sa...

Arbeidsledigheten stiger til 8,1%, verre enn fryktet. Og børsen spretter opp. Er det rart man ikke tør selge?

Anonym sa...

8,1% unemployment vil jeg si er bear. selv om det kan være riktig å ta en bet på bull her nede da vi er på støtte nivåër og sette tight SL. Jeg ønsker derimot å ha en hyggelig helg, så minimerer min eksponering før helgen.

Anonym sa...

onkel gjør som meg, sitt som permabull til langt ut på vårparten låst på 220..
Åpner krigskasse nr 2 på gløtt om det blir extra ekstremt billig...

Anonym sa...

Tabbet meg ut igjen. Nå lover jeg dyrt og hellig at jeg ikke skal gjøre en eneste handel igjen hele mars måned, samme hva som skjer.

Solgte på 20.70, kjøpte tilbake på 21.

Anonym sa...

lodderen, du har helt rett! Nå skal jeg høre på deg, 3 møkkahandler på rad. Jeg graver meg ned i krypkjelleren sammen med deg og spiser muggent brød til børsen er oppe igjen!

Når det gjelder krigskasse nr 2, så er den plassert i aksjer.

Anonym sa...

lurer på om dette betyr av vi er i ferd med å ta sats....

PA

Anonym sa...

hva sier futtene over dammen??
noen som har en nettside å anbefale?

Anonym sa...

SP500 Futures:

http://j1.forexpf.ru/proftrading/prochart?type=SP500&amount=335&chart_height=340&chart_width=660&grtype=1&tictype=0

Anonym sa...

puster lettet ut og tar helg etter salg av alle YAR-aksjene for 145, marginal fortjeneste med dog. Nå kan biteklossen bli liggende i skuffen...

Tror jeg blir stående på sidelinjen inntil videre - markedet er jo ekstremt uforutsigbart

Anonym sa...

Hei

Kan du uttale deg raskt om SEVAN AS? Vurderer å gå inn over helgen i påvente av aksept for salg av enhet.

-Jeg kan nok en gang bekrefte at vi har interessenter, og hvem og hva det er snakk om, blir offentliggjort ganske snart, smilte Tveteraas fra talerstolen

Leste dette på oilinfo i dag. Kommer slike avtaler på plass i løpet av helger gjerne?

Anonym sa...

Selv tror jeg Sevan vil offentligjøre ett evt. salg enhet på en tirsdag... Ikke i løpet av helgen. Anbefaler å ikke akkumulere før lukking.

Anonym sa...

Det hjelper lite når du ikke begrunner påstanden.

Mr.Pancake sa...

Det var på tide å kjøpe i dag. Har kjøpt Yara på 141 og REC på 42.80.

Verden går helt sikkert ikke under og jeg har det ikke travelt. Nå sitter jeg på de til de stiger og går det ned så får jeg begynne å spise knekkebrød med ost.

Kjempe top og nyttig blog.

Mr. Pancake
http://myblueheart.org/

Anonym sa...

US får en kraftig selloff nå mot slutten av uken, temmelig forutsigbart, mer overraskende at brent oljen stiger med en dollar etter close oslo

Anonym sa...

Ble bra avslutning på DOW. Satt klar og fikk hentet ut litt gevinst. Er videre rimelig fornøyd med spådommen min tidlig i dag, med DOW ned mot 6500 og bunn nær 6450.

Noen som har noen tidlige tanker om neste uke?

Anonym sa...

Quaoar, godt å ha en spåmann med treff her på dette forumet, lover godt. Det var virkelig sprut i den avslutningen. Resesjon med dow 7520minus slitemonn på 100 poeng for å prise inn "worst case scenario". Jo det kan godt være bunnen vi så i dag. Om denne tanke befestes og gradvis bekreftes så kan vi få et brutalt bear-rally som i sluttfasen kansje sammenfaller med bedre macros, og vips så har vi starten på et nytt bullmarked.
Men ta mine betraktninger med en klype salt jeg er jo tros alt permabull på 2 dre uken. Hilsen Lodderen

Anonym sa...

Hehe, vet du ikke setter noe pris på TA Lodderen, men jeg når alt annet er "tivoli", så kan alltids TA gi noen pekepinner.

Sitter og ser på kalenderen for neste uke. Kommer vel ikke så mye ekstreme tall fra US før torsdag (retail sales) /fredag (trade balance). Første delen av uken blir vel preget mer av hva som skjer i Citi & finanssektoren, GM og GE. Om vi ikke hører noe mer (veldig) negativt, så kan det jo bli en rolig start på uken med en forsiktig klatring på børsene?

Anonym sa...

Jeg tror ikke vi kan få et vedvarende rally med mindre vi har et par fundamentale triggere.

Ser på slutten at mange finner aksjene billige. Stimulansepakke fra Kina og ordning på bankene over there ville gjort susen. Ønsketenkning?

Gribben sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Sar til lessa: Alle hadde erkjent at tidene ble tøffe i slutten av 08, det bør derfor ikke komme som noen overraskelse på aksjemarkedet at det fremdeles er få lyspunkter. I Nov 08 var spørsmålet om finanssystemet skulle gå helt overende, og frykt var berettiget. Nå leter en derimot med lys og lykte etter positive tegn; men alt for tidlig..
Reparasjonsprosessen tar tid og forbrukerne må få tid til å se vårsolen skinne gjennom vinduet. Bare vent, forbrukermentaliteten er slettes ikke død. Gi aksjemarkedet noen dryge måneder så er det full fres igjen med bilsalg, shopping og hele hurlumheien.
Denne bjørnen er sulten og spiser porteføljer til gi bort priser helt til det smeller.

Anonym sa...

Plutselig i et lite øyeblikk og helt løsrevet fra aksjer, nedgang og alt sammen, fikk jeg et mer humant syn på krisen. Bak all arbeidsledighet i USA ligger det skjebner i hopetall som får deres fremtidsdrømmer knust av dette som utspiller seg. Selv er jeg unkar og har en fortid som havrespisende student og slett ikke ulykkelig av den grunn. Men for den jevne verdensborger med familje og alt sammen er utviklingen trist. Så helt løsrevet fra ønske om personlig profitt så ønsker jeg bedre tider for de som trenger det mest !

Anonym sa...

hyggelig prat dere har, men jeg har spm til AKSJESPEKULANTEN: Hvorfor vil du ikke kjøpe før sdrl har brutt over 50? Er den for billig under 50 til å kjøpes? eller bygger du på TA?

Anonym sa...

If people react to weakening job prospects by stiffing their credit card and mortgage lenders in order to save at a level that will let them survive a financial meltdown, he sees the potential for $6 trillion in lost spending over the next two years.

http://articles.moneycentral.msn.com/Investing/SuperModels/how-savers-could-doom-the-economy.aspx?page=1

http://blog.atimes.net/?p=643

-Arvin

Anonym sa...

ON Wall Street, they're calling the Obama economic team "the gang that couldn't shoot straight," after Jimmy Breslin's novel about a bunch of moronic mobsters.


http://www.nypost.com/seven/03052009/postopinion/opedcolumnists/brain_trust_bust_158067.htm?page=0

-Arvin

Anonym sa...

Meantime, short-sellers have been pummeling financial stocks with utter impunity. Yet, in the front of every short-seller's mind (at least the smart ones), is the dread of a sudden announcement that mark-to-market has been suspended or modified and causing a fast and furious short-covering stampede, in tandem with longs crashing into the financials with utter abandon.



http://seekingalpha.com/article/124510-trading-the-mark-to-market-modification-updated?source=email

-Arvin

Anonym sa...

Ja ja på tampen nå så har oljeprisen gitt gass. Vi får se det positive, iflg en analytiker er nå supply og demand i balanse. Kutter opec ser vi oljen i 60 dolar fatet !

Anonym sa...

as
sin anbefaling på taa har ikke vært helt topp for å si det mildt. anbefalt sterkt kjøp da den bl.a. var i nesten 100. nå falt nesten 20%. til hans forsvar skal sies at han også anbefalte den før q4, men fortsatt en dårlig anbefaling og ingen stop loss.

Anonym sa...

Ja, må beklageligvis si meg enig i TAA og aksjens utvikling. Ser ut for å bli en av taperene i dag igjen. Hva skal til for å få denne til å komme over 90 igjen skulle jeg likt å vist.

Krepsen

Anonym sa...

Har ikke noe tro på at oljeprisen skal opp på kort sikt.
Ingen triggere opp.

Oli

Anonym sa...

OPEC-møte neste uke er ingen trigger?

Kuttes det nok skal prisen opp.

Anonym sa...

Etterspørselssiden trigger ikke opp..
Opec`s snakk om kutt må man altid ta med en klype salt.

Oli

Anonym sa...

Dette ser ikke bra ut, frykter stygt fall i dag. Men, løftet om ingen flere handler i mars står ved lag.

Anonym sa...

opec er i dag i en presset situasjon. på den ene siden vil de kutte for å opprettholde dgens pris, på den andre siden så er de desperate etter penger ): opprettholde dagens volum. Mange oljeland har i dag store øk. problmer.
oljen vil ikke bli redningen for oslo til det vil oljeetterspørselen falle for mye nå som peaksesongen er over.
Jeg kan derfor gjenta det som jeg har sagt tidligere at det å være bull i dagenes marked er for folk som ikke forstår hva som skjer rundt dem. Sannheten er at de fundamentale pilene peker rett ned, TA peker rett ned. Å tro at man kan slå markedetsentimentet er kun for dårer.
Det burde en del av rådene /nabefalingene som gis her på forumet være et godt eksempel på.

Anonym sa...

Noen som har fått morgenmail??

Lasse 74

Anonym sa...

Jeg har vær negativ lenge, både pga. fundaeen men også TA ser veldig bearish ut. Jeg synes bull-snakket på forumet til tider ha vært vanvittig - og man MÅ kjøre SL hvis man lar seg "rive med".

Det som folk bør følge med på er om S&P 674 holder. Gjør den ikke det så kan det smelle langt ned...

Totto

Anonym sa...

for dere som leser aviser: Stor artikkel om BONUS til sjefene i TANDBERG.... noen fler enn meg som leste at de måtte ha en minimums-kurs på en dato? Er vel ikke så rart at ting ble lagt fram som det gjorde? Jeg solgte på 90 (litt for tidlig) og begynner nå å vurdere å kjøpe tilbake:)