mandag 23. mars 2009

Knallsterk åpning på mandag morgen!

Futures er opp 3% (S&P + 21 punkter). Bilaksjene løfter seg etter at Abu Dhabi kjøper en bit av Daimler. Finansdepartementet i USA skal legge frem en ny redningspakke i ettermiddag, med hovedfokus på likviditetstilførsel i pengemarkedet. Selv om det er vanskelig å gå med "flokken" tidlig en mandag morgen, så er minste motstandsvei opp i dag. Mange fond og institusjoner er underinvestert, og når det kommer gode nyheter så må de vekte seg opp for å ikke gå glipp av toget.

RCL: Åpner opp nye ruter i Norden. Det er bullish å se at selskapet er fremover lent, og tør satse selv under dårlige tider.

Mark Mobius i Templeton sier at bunnen er inne, og vi er i gang med et nytt bull marked! Det vil alltid være opportunister som "prøver seg" med topp og bunn caller ved kritiske punkter i i historien. De fleste tar feil, og det kan Mark Mobius gjøre også, selv om han faktisk er den største forvalteren som har callet bunnen denne gangen. Han forvalter 20 mrd USD.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen mail i dag heller?

Jeg sitter fremdeles i Bears (fra 117) etter en stoploss som ikke ble aktivert. Har vurdert å ta tapet mange ganger, men problemet er bare at jeg ikke ser noen aksjer som fortjener en slant akkurat nå. Hadde jeg vært 100% cash hadde jeg kjøpt bjørner uansett.

Vi er fremdeles i en nedadgående trend.

Anonym sa...

Lykke til Lessa, galskap i mine øyne men.. Ose kan lett dure til 240 nå, da er bjørnene dinne ille..

Lasse 74

AksjeSpekulanten sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

AS

Jeg brukte en megler som fikk 850 000 av mine sparepenger. Da det var 50.000 igjen av de var det jeg som måtte si stopp.....Ikke megleren. Skal love deg at det ble en dyr erfaring.

Per Ulv

Anonym sa...

Hehe.. Sant nok. Psykisk stoploss?

Har i og for seg ikke problemer med å ta tapet, men jeg ser ikke helt potensialet for et videre sprang på Oslo børs. Alt er plutselig blitt gull og skyfri himmel fordi oljeprisen stiger et par dollar, en valuta som har blitt/blir sendt i grøfta av FED.

Jeg har selvsagt ingen planer om å sitte Bears i en lengre periode fremover, men på kort sikt (1-3 dager) tror jeg vi skal ha ihvertfall 1 skikkelig "gysare".

Både Oslo og USA er i nedadgående trender, og hvis vi bare er oppe og toucher taket for å falle tilbake kan det klirre i bjørnekassa. Brytes trenden tar jeg selvsagt tapet og går long.

(Nå ble forøvrig ordbekreftelsen "hydro". Kanskje et hint? :))

Unknown sa...

Lessa, vent og se om vi passere 231 på ose. da går også eg ut av mine bjørner.. da har vi brutt den nedadgående trenden for det siste året og rent teknisk er det veldig bull...

Ha en fin dag

Ronny

AksjeSpekulanten sa...

Per Ulv: En bil er ikke en bil... og en megler er ikke en megler. Alle er forskjellige, og man må finne en som har de kvaliteten man ser etter.

Jeg er tilbøyelig til å si at brorparten av meglerne jeg kjenner til, ikke er særlig flinke til å plukke aksjer ei heller begrense nedsiden, men det finnes noen få som behersker begge deler!!

Anonym sa...

enig i at alt ser lyst ut nå;) men redd for en korreksjon nedover... hvilke aksjer mener dere ikke har gått fra meg? Eller hvem vil falle minst ved en korreksjon?

Anonym sa...

Er du enig med denne uttalesen?
http://www.hegnar.no/bors/article365713.ece

Anonym sa...

Lessa, kinkig situasjon da. Føler med på det. Har gjort det til en regel å ikke sitte i BEARS og BULL for lenge selv, slik at man ikke ender opp på feil side av markedets humør, som du kanskje er nå. Realiser tapet, det finnes virkelig bra med aksjer som kan tjene det opp igjen nå for tiden, og ta noen BULLs når markedet åpner opp i pluss om morgenen, men forsøk å unngå å sitte over natten om man ikke vil gamble på sene nyheter i USA og Asia, det er der man mister kontrollen da. De siste månedene har jeg forsøkt å plukke små ultrabillige og dagens taperselskaper på Oslo Børs for å føle litt på den meste deprimerte delen av markedet, og greit nok, tok litt tap på det tidligere, men har også fulgt råd her på de trygge store aksjene (SDRL og TAA, TEL, RCL og STB i det siste) som har holdt bunnlinjen fin, men nå de siste to, tre ukene har jeg også hatt flaks med taperne på børsen, sånn som Oceanteam (opp 50% i min portfølje for øyeblikket,) PPROD (+38%), SCANG (+34%) og hadde FUNCOM (+20%) og NATTO som var opp 25% før jeg solgte. Jeg vet ikke, men er ikke dette interessante tegn at det nå i dag går an gjøre dette? Selvfølgelig ikke mulig med altfor store poster da omsetningen kan være lav i mange av disse, men uansett interessant synes jeg. Og kroner inn er kroner inn. Min erfaring er vel at BEAR var helt kult og trygt i fjor når alt kollapset (og det var vanskelig å velge aksjer), men i et mer positivt marked kan rene aksjer gi mer pay.

Anonym sa...

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen.. Aldri mer bear .p

De gangene man treffer er rett og slett ikke verdt den forferdelige følelsen det er å sitte på feil vei når markedet går i taket.

Alt tydet på nedgang i dag, etter at USA turnet ned, og den relative oljeprisen også har sunket. Hva skjer? Jo, noen "lekker" info om en krisepakke som gir Asia en superboost. Begynner å innse at jeg rett og slett ikke er ment å tjene penger på bear-derivater. Heretter blir det kun enkeltaksjer på denne karen. Dog høy risiko og ditto avkastning/tap.

40% på scang var greit å få med seg, selv om det bare var smuler i forhold til bear-tøyset.

Anonym sa...

når kommer redningspakka i ettermiddag?? før ose stenger?

Anonym sa...

Pernille, Pernille ...bjørnene kommer, bjørnene kommer...
....ja, ja - selg alt sier Pernille...eller gå short


mvh
Mr. Nelson

Anonym sa...

Den kommer ikke i det hele tatt..
Ose buller allikevel.

Anonym sa...

TAA...MÅ leses!!!!

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1636809.ece

Unknown sa...

Nå er OSE i taket av en nedadgående trend kanal. Oljen har rekylert opp fra en OHS formasjon og den vil gå ned igjen og teste halslinja (ca 46-47 dollar) Men vi har da fått høyere bunn= Bull. Sammen med olja vil også ose gå.. Eg har target på 6500 for DJI og ca 204 for OSE innen den neste 14 dagene !

Anonym sa...

Her er også en artikkel som kom på hegnar idag om TAA der DNB NOR gjentar sin kjøpsanbefaling.

http://www.hegnar.no/analyser/article365734.ece

Litt morsomt at de lemper den ut i DN synes nå jeg :p

AksjeSpekulanten sa...

De tar ut Tandberg på Valuation.. ikke på svekket intjening eller noe annet. det er helt greit. Jeg trader mye TAA fordi jeg har lyst til å være med når 1. oppkjøpsryktene begynner å gå igjen 2. når budet er et faktum.

Unknown sa...

Stigningen i TAA har vært for brå.
Eg tror vi snart vil finne den til like ovenfor 75 kr stk. Men den ligg jo selvsagt i en trygg oppadgående trend som følge av det AS peker på.

Anonym sa...

Voldsomt med pessimisme å spore her på forumet. Tror at vi har vært så lenge nede i blindkjelleren at vårsolen stikker oss i øynene. Så gutter, på med solbrillene så suser vi avgårde mot 270.