tirsdag 21. april 2009

REC + GOGL

Conergy som er tysklands nest største solselskap, har meldt om 70% lavere inntekter i Q1, og stenger wafer produksjon. Dette kan gi salgspress i REC...

OPPDATERING kl 15.28

Tørrbulk ratene tar sats igjen. Capesize for Q2 er opp 10% fra igår, og trader på gårsdagens høy. Dette er hovedkontrakten for "nearby-trading", dvs si den med mest likviditet, og som fungerer som en leading indicator for resten av markedet. Golden Ocean ser spennende ut igjen under 5 kr.

42 kommentarer:

Terje N sa...

sitter helt ute nå og er i villrede ang hvor børsen skal i dag, dagene fremover og forsåvidt ukene framover

Men har troen på en opptur mot 280 i løpet av sommeren, men veldig interessert å høre folks tanker på kortere sikt! :)

Anonym sa...

Tatt inn QEC etter dagens melding. Target 9 i det korte bildet og 13 på mellomlang sikt.

Kjøpte også litt akso like før close igår på 37,70.

Lasse 74

Lodderen sa...

Futtene er positive halv prosent og OSE fallt stygt og fortjent i går(lav oljepris) + USA ned. SP ligger rett over 829,5 (moving average) og jeg tror ikke de har nok triste nyheter til å slutte under dette nivå, ennå. Tross alt så overskrider de fleste selskapene de lavt satte estimatene selv om fremtidsutsiktene for de neste kvartallene ikke er så gode. Oljen kan knapt presses ned mer i det korte bildet og har derfor en liten mulig opside resten av uken.
Sitter selv i bull utover dagen.

KL sa...

Jeg solgte bjørnene mine i dag tidlig med snau avkastning (gikk inn altfor tidlig). Er utenom nå.. Noen tips på hvor jeg skal plassere grunkene mine? Eller rettere sagt. Hvor går OSE de neste dagene?

Lodderen sa...

Var dette KUN en overkjøpt reaksjon i USA og Europa eller et undergangstegn/end suckersrally ? Ketil, du bør bestemme deg for en av retningene. Du vet Uncle Sam FINNER alltid noe negativt å sutre for og kansje resultatene fra selskapssiden ikke er så ille likevel.

Lodderen sa...

USA var ved en "Wedge" på analysen og da forventer alle aktørene en sell-off som vi fikk i går. Var det hovedgrunnen tilnedgangen ?
Hva mener AS ?

Lodderen sa...

Plukket opp litt GOGL tilkr 5,00

Fetter Anton sa...

det kommer mye 1.kvartals-resultater nå, og selv om det har vært noen ålreite så langt så er det slettes ikke sikkert at det fortsetter, jeg tror på en nedgang i det korte bildet

Lodderen sa...

Alt forsvant på stopploss...Hopper ikke inn igjen nå med det første.
Futtene indikerer fall under SP 829,5

KL sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
KL sa...

Lodderen utfordret meg på å bestemme meg for én retning jeg har tro på. Takk for tipset. Jeg oppdaget da at jeg hadde hatt en overbevisning de siste dagene. Børsen skal ned.. Tapte penger mot slutten av sist uke, men tjente inn igjen i går. Jeg gikk inn i bjørner igjen på 93,40.

Er relativt ny trader og gjør en del feil, men lærer mye her på forumet. Takk til alle innspill.

Lodderen sa...

Tydelig at det er reell frykt for resultater/mulig-rally slutt, futtene jo gikk resolutt i minus selv under lett positiv Europeeisk undertone tidligere pådagen.
Caterpillar skal levere resultat, bulldosere og gravemaskiner er velikke i vinden nå ??

Lodderen sa...

Hyggelig at jeg kan bidra med noe Kjetil..

Anonym sa...

Nå blir det action!! Koser meg. Denne dagen blir blodrød.

Anonym sa...

Lodderen........ selges nok en del globalt av det. Men caterpiller har et større marked da dem leverer marine maskiner til skipsflåten, maskiner til generatorer å har et bra globalt servicenett.
I tillegg er catepiller et kvlitetsprodukt. Kjenner til det fra egen erfaring ang skipsflåten.

Odd-Erik

AksjeSpekulanten sa...

Nå begynner disse BEAR posisjonene fra forrige uke å komme i effekt.

Fredagen psyket meg litt ut, hvorpå vi fikk 4% "ekstra" skvis på oppsiden. Det var dog deilig å få rett i at markedet skulle korrigere.

Jeg kommer til å se etter long kandidater mot close og i morgen :)

Anonym sa...

Well done AS!

Jeg posisjonerer meg i TEL igjen. traff godt i dag på 37,8.

mvh
Sarepta

Anonym sa...

Hva synes AS om PGS? Jeg synes den virker sterk på en sådan dag, å med en dobbel bunn i underkant av 33.

Odd-Erik

KL sa...

Si gjerne i fra når bjørnene stenges AS.

Ellers er jo futtene red and falling og det blir spennende etter åpning hvor markedet går, men at OSE ender godt ned mot 2,5 - 3% er fullt mulig. Da spørs det om det skal videre etter det. Og da Lodderen må jeg nok igjen vurdere hvilken retning jeg mener markedet går :)

Sitter fortsatt med bjørner 94,30..

Lodderen sa...

Ja ose kan brekke fullstendig i dag. Heller ikke allverdens støtte på SP før 818 og 805. Spennende...
Eller får en holde øyner og ører åpne for en liten rebound de kommende dagene.

Terje N sa...

rebound'n starter nå?
jeg har fulgt AS og henta litt GOGL på 4,94
Kan ikke gjøre annet enn å følge råd, når du forutså denne nedgangen! Alt så lyst ut som solen og selv når markedet klinte til på fredag snitta vel du bare ned?;)

Anonym sa...

jeg er skeptisk. oslo tilnærmet i 0 når oljen faller. hva med oljetallene som kommer seinere i uken. kan gi store utslag nedover i dagens pessimistiske marked.

Jan sa...

Fremdeles BEARish jeg. Tok profitt på BEARen fra over helgen og satset litt på QEC der den gikk opp en time, men nå på slutten er jeg tilbake i BEAR. Om ting svinger som dette, og som anonym sier om olje, så gjetter jeg at det skal litt ned. (Ordrebekreftelse: "bersly"!!!!! Om det slår til over natten så tror jeg ikke jeg har vært nærmere religiøs opplevelse...)

Anonym sa...

Er helt i det blå jeg nå, men kan ikke skjønne annet enn at indeksen skal ned mot 220 denne uken.

Lodderen sa...

Veldig liten kjøpslyst over dow 7800, kan tippe begge veier, eller hva sier dere andre ?
STL pris styres fra USA og de følger ikke oljen slavisk...

Anonym sa...

Kjøpt mye NAUR og er long. DnB mener den kan gå kjapt i 10-12 kroner. Svært lite selgere før 12 kroner. Skagen Fondene med Stensrud i spissen er bull på denne er en av de største aksjonærene. Som Stensrud sier; En upopulær, undervudert og underpriset aksje.


Etter samtale med selskapet sitter jeg igjen med følgende:


- Høy jerngehalt (som de meldte om i en børsmelding) er viktig. Da kan de som kjøper jernmalmen lage jernpellets og bruke lite strøm (dvs lav kostnad).
- Pre-feasability studie kommer i 2q (kalles vel "mulighetsstudie" på norsk, der uavhengig 3dje part vurderer kostnadsnivåer etc ved utvinning)
- Produksjonen kan bli 6mill tonn pr år. Det er dobbelt av pareto sitt estimat.
- Det kan gi en earnings på 7kr per aksje.
MEN, bruker da en jernmalmpris som er på halvparten av nivået fra før finanskrisen..
- De har 1 mill unser gull i bakken. Dette vil de nok kanskje prøve å selge ut til gullselskaper.
- Veldig mange er interesserte i å inngå avtale om å ta levering av jernmalmen.
- Det jobbes med aktuelle samarbeidspartnere
- NAUR er deffinitivt en oppkjøpskandidat.
- Børskursen er lavere enn NAV
- Bransjen vil oppleve en rekke oppkjøp neste 6 mnd-

Det er ikke tvil om at dette er en uslipt diamant som vil gå som en kule fremover. PAS har target 17 kroner.

Anonym sa...

Kjøpt mye NAUR og er long. DnB mener den kan gå kjapt i 10-12 kroner. Svært lite selgere før 12 kroner. Skagen Fondene med Stensrud i spissen er bull på denne er en av de største aksjonærene. Som Stensrud sier; En upopulær, undervudert og underpriset aksje.


Etter samtale med selskapet sitter jeg igjen med følgende:


- Høy jerngehalt (som de meldte om i en børsmelding) er viktig. Da kan de som kjøper jernmalmen lage jernpellets og bruke lite strøm (dvs lav kostnad).
- Pre-feasability studie kommer i 2q (kalles vel "mulighetsstudie" på norsk, der uavhengig 3dje part vurderer kostnadsnivåer etc ved utvinning)
- Produksjonen kan bli 6mill tonn pr år. Det er dobbelt av pareto sitt estimat.
- Det kan gi en earnings på 7kr per aksje.
MEN, bruker da en jernmalmpris som er på halvparten av nivået fra før finanskrisen..
- De har 1 mill unser gull i bakken. Dette vil de nok kanskje prøve å selge ut til gullselskaper.
- Veldig mange er interesserte i å inngå avtale om å ta levering av jernmalmen.
- Det jobbes med aktuelle samarbeidspartnere
- NAUR er deffinitivt en oppkjøpskandidat.
- Børskursen er lavere enn NAV
- Bransjen vil oppleve en rekke oppkjøp neste 6 mnd-

Det er ikke tvil om at dette er en uslipt diamant som vil gå som en kule fremover. PAS har target 17 kroner

mvh
Sarepta

Anonym sa...

Har tjent noen grunker de siste ukene på AS anbefalinger. Inn på Gogle under 4 ut over 5. ble litt utolmodig med Bear og var for tidlig ut men det d ble da pent på +siden. Jeg gearer litt og tar en longpos i FOE (25kr utbytte i Mai)som betaler renten og vel så det + et bet på oljen skal opp ila året. I tillegg tør jeg ikke være ute av NEC den har enormt potensiale. I tillegg skal en del inn på AS anbefalinger for å se om du er like flink (Heldig?)de neste ukene.
Mvh
mSmekk

Lodderen sa...

Jeg var en "sitter" i EXACT OBX Bull ganske lenge i forbindelse med en lengre utenlandstur. Startet på 220 og ble med hele veien ned til 197 og så opp igjen. Jeg var sjeldent i tvil om at en recovery var i sikte, og fikk jo heldigvis rett til slutt.

Gikk så ut av bullene når OSE rundet 240 pga for hurtig oppgang samt en svært overkjøpt børs.

Motstandsnivået 875 på S and P viste seg å være for sterkt, og Uncle Sam pilte ned til ca 830.
I mellomtiden dukket det opp 2 momenter som gjorde meg virkelig bekymret:

1) Fornyet interesse for lagertall og det slette oljekonsumet blant tradere pga berettiget tvil vedrørende lysning i økonomien i neste halvår(se under)
2) IMF kommer med en rapport som senerelegger resesjons slutten til 2010.

Om vi skal ta ovennevnte ad notam så har vi en global aksjenedgang foran oss i påvente av håndfaste økonomiske lyspunkter. Jeg har ikke lyst å ende opp som en Krokus spire i Januar-frosten med Buller som må ventes opp i 240, om vi skulle få en ny og kraftig skrell. Ved dagens høye OSE index vil jeg heller gå inn og ut av markedet ved passende anledninger og anta en mer kritisk grunn-holdning.
Tror også at det aller meste av rallyet i USA/på OSE er tatt ut for denne gang, og at de kommende ukene I BESTE FALL vil by på sidelengs bevegelse i forbindelse med resultatfremleggelse. Skulle en derimot få nye og mer konklusive tegn på resesjonens punktum maximum og varighet så vil vi på ny få en kraftig reaksjon i den ene eller andre retningen.
Hilsen Lodderen.

Anonym sa...

enig med deg Lodderen. er også skeptisk. ikke normalt at det skal gå så mye opp på kort tid. ellers så har jeg et lite øre til utsagnet - when in may stay away.

Anonym sa...

Oppgangen etter siste resesjoner etter depresjonen har hatt en V-form - det er det vi ser nå. Heng på!


mvh
Ole Bull

Anonym sa...

Kjøpte bear på 93,70 bør de selges på åpning eller skal vi ned en tur til 220,hva tror dere.

Mvh.Nilstor

Anonym sa...

konge anbefaling av golden mot slutten der AS. jeg tror den går videre. lå 1,7 mill aksjer på bid'et i sluttauksjonen.

Anonym sa...

Ville ikke rørt naur etter den siste tids oppgang.

Anonym sa...

Takk for god oppdatering om naur, Sarepta. Megleren min i FS sier det er et kanonkjøp på disse nivå. Har litt og skal øke i Naur. Naur kan bli en vinner fremover

OKØ

Lodderen sa...

Svar til Nilstor: Futtene er røde og STL gikk bare opp circa prosenten etter close Oslo. Åpner OSE opp en god del mer enn 1 prosent opp kan du kansje med fordel sitte. Husk at lagertallene godt kan skremme oljen og STL ned (om oppgangen i europa uteblir og futtene holder seg røde) og at børsen ofte synker rett etter at bjørnene er solgt.
Blir åpningen høy og futtene fortsatt er røde vil jeg selv kansje vurdere Bear.

Lodderen sa...

Og til Nilstor STL dumpet til 17,4 kroner i aftertraden, den sluttet i Oslo på 118.Indikerer kansje hva NYSE vil gjøre med STL i morgen. Sådu skal kansje ikke la deg skremme av en åpning opp i starten.
Ellers føler jeg at vi befinner ogg på et indexnivå type "verken fugl eller fisk" der en ikke kan kjøpeverken bear eller bull emd noen grad av langsiktighet.

Anonym sa...

begynner å bli tamt på denne siden nå. as var mye flinkere å legge ut morgenoppdatering før. er det interessen det begynner å skorte på? eller hva

Anonym sa...

morgenrapporten er sendt ut på mail, og det er vel også tanken at vi som står på mail-lista får info først? Så send han en mail du;)

Amalie sa...

Er det noen som kan hjelpe meg med en link til FFA og BDI.

Anonym sa...

BDI kommer her, Amalie.

http://www.dryships.com/pages/report.asp

Anonym sa...

BEAR kjøpt på 90 og 90,05..
Trukket et lodd i sch og under 50, er det noen som kjenner den godt?

Lasse 74