fredag 3. april 2009

AKSO..

Jeg var inne en rask tur og sjekket bloggen og markedet fra min mini ferie, og ser at det er flere som har gaatt long AKSO. Hvorfor? nyhetene som kom at Kjell Inge dumper vanskeligstilte assets til overpris inn i halvstatlige Aker Solutions, er uber bearish, og jeg fatter ikke hvorfor den skulle vaere en long kandidat naa?

Paa siden; For de som diskuterer "forumet" i kommentarfeltet, saa maa jeg paapeke at det ikke er noe aapent forum a la Hegnar Boersforum, men "kommentarfelt" til mine blogg innlegg. Jeg syntes det er positivt at "kommentarfeltet" har begynt aa leve sitt eget liv, men vaer oppmerksom paa at jeg sletter innlegg naar JEG finner innlegget upassende..

50 kommentarer:

Anonym sa...

Bear dekket inn på 93,30, ca 65-70 øre gevinst. Skulle gjerne sittet lengre, men blir mye borte utover dagen. Netto er netto.

Ønsker alle skribenter og lesere god helg og god påske.
Keep up the good work.

Lasse 74

Onkel Skrue sa...

Bra jobbet, jeg hadde trodd du ville få en smell der. Ser temmelig flatt ut i dag, kanskje best å holde seg unna og ta påskeferie.

Quaoar sa...

Har vært litt ute og inne av AKSO i går og i dag. Kun ute etter ti-øringene.
Kanskje vi burde bli flinkere til å få med tidshorisont på posisjoner, når vi skriver om vi går long/short i en aksje?

Anonym sa...

Dæven jeg var både god og heldig.
Nå buller det, men jeg tør ikke kjøpe noe for long.. Polet og foreldrekraffe i barnehagen venter.

Lasse 74

Anonym sa...

Kjøper bear..

Oli

Onkel Skrue sa...

Har en følelse av at ledighetstallene fra USA ikke vil overraske negativt uansett hvor dårlige de er, derimot, skulle de vise seg å være litt mindre dårlige enn ventet, kan det gi en gedigen opptur.

Anonym sa...

At markedet starter i minus, drar seg i pluss og får meg seg US.futtene er STERKT.

er utlendingene på vei inn igjen?
HVEM kjøper nå på en fredag FØR arb.markedrapporten??

Anonym sa...

Ser man det ja. Vært borte fra dataen litt over en time. OSE i pluss å grønne futter. TAA steget kraftig når den først bikket over 100. Har desverre ikke noe i den
Får sitte litt utover med mine i TEL å ACY før jeg kaster dem å tar helg.

Odd-Erik

Quaoar sa...

http://www.nytimes.com/2009/04/03/business/03fasb.html?_r=1&th&emc=th

Synes dette er mer skremmende enn det meste jeg har lest på lenge.
Skal man trekke en analog, må det vel være at privatpersoner skal f.eks. kunne si at verdien på boligen sin er "hva man finner passende" (ta reell pris, finn prosentvis differanse fra en boligtopp og juster), fordi man er misfornøyd med dagens prising av boliger?

Dette er som å be om en ny katastrofe i mine øyne.

Lodderen sa...

Egenfuttene til uncle sam var røde, men europa er sterk og tvinger de svakt i pluss. Uansett Dow lever sit eget liv og "føler at futtene fortsatt er noe røde. Hva sier AS/andre om forventet marked i påskeuken, bånn i bøtta eller ?

Onkel Skrue sa...

Ok, gjettekonkurranse på hva børsen gjør 1430 når arbeidsledighetstallene fra USA kommer. Her er hva jeg tror: Børsen stuper ned 1-2% i løpet av 1 minutt, for så å stige tilbake til utgangspunktet 2 minutter senere. Jeg har sett det temmelig mange ganger nå, og vurderer å kjøpe litt okser akkurat i dippen.

Hva tror dere?

Anonym sa...

Jeg er veldig usikker...jeg er egentlig fristet til å gevinstsikre hele porteføljen min samtidig som jeg er livredd for å gå glipp av en større oppgang. har sikret 25% av bullene i dag...synes det er greit å ha noe å kjøpe for hvis det snur samtidig som jeg får med meg en eventuell oppgang på de resterende 75%....

Cath

Quaoar sa...

Veldig usikker på den Skrue. Med tett stopp-loss så kan man vel ikke gå på tap strengt tatt.
Burde ikke markedet være rimelig sikker på at tallene blir ille?
Kommer også til å ta en short posisjon, men ser ikke for meg 1-2% ned.
Ser for meg en 50-75 poengs dipp hvor det sakte vil gå oppover igjen *spåmann* ;p
Det blir raskt inn og raskt ut igjen, mulig ta en long posisjon om det blir hentydning til stigning.

Anonym sa...

as skrev at champagnen skulle sprettes for et par dagr siden. ikke mye champagne sålangt pga av gogl. nok et av rådne hans som han ikke vil høre for mye snakk om.

Onkel Skrue sa...

Det ble stikk motsatt av det jeg trodde. Kjøpte derfor litt bear, som jeg planlegger å selge til kvelden.

Unknown sa...

Anonym 14.52
Jeg fulgte AS sitt råd om Gogl for en stund siden og har 20% avkastning

lodderen sa...

gikk inn i bull til nær samme pris, vet jo aldri hva som skjer. Så trist å være på utsiden.

lodderen sa...

nå er det enten eller. God natt/god påske eller en reise langt nord for 240. Ny bull trap eller ekte vare ? Lite salg på 830, spennende

Onkel Skrue sa...

Sitter med bjørnene mine til mandag, har noen kroner å gå på om det skulle bli kraftig oppgang i New York i kveld. Virker som 8000-nivået på Dow Jones er vanskelig å komme seg over, på samme måte som 240 på Oslo børs er det. Uten at jeg skal late som jeg er noen tekniker på noen som helst måte.

Anonym sa...

Jajaja, har vært borte fra kl 1300.
Sannelig fikk vi belønning for pessimismen :)

Ole

Lodderen sa...

SP 840 er nå den nye støtten og oppad ser en et spenn på 80 poeng til magiske 920. Smarte penger har ventet på dette bullmarkedssignalet lenge, nå er vi der. God kveld til alle sammen.

Anonym sa...

AS har bommet på GOGL til de grader og kommer på banen fra påskefjellet og sier AKSO er feil å kjøpe nå...Patetisk. AS sletter innlegg som er imot hans meninger og dette innlegget kommer til å bli slettet. Sa du Russland og regimet der?? Jeg har null tillit til AS's vurderinger og mener han bruker denne siden for å fremme egne kjøp/salg..., nesten på grensa til misbruk av stilling som megler..?

Sier jeg noe dumt nå -. kommentarer? Lover å IKKE slette innlegg som er uenig i mitt dyn.

God påske!

Onkel Skrue sa...

Til Anonym 23:45.

Hva er det du er så sur for? Alle her tar feil hele tiden, og AS innrømmer til stadighet at han tar feil.

Om han bruker denne siden til å fremme egne kjøp og salg? Selvfølgelig gjør han det, det er for pokker jobben hans! Hva så? Han legger ikke skjul på hva jobben hans er, og alle som klarer å lese vet det.

Men mitt inntrykk er at han anbefaler ting som han tror på, viser det seg at alt han anbefaler går i dass, så mister han både troverdighet og kunder. Derfor setter jeg pris på å høre litt om hva han mener, selv om jeg ofte er uenig.

Det kunne vært interessant å vite hva du mener en slik blogg burde inneholde. Hvis du er gretten fordi du har fulgt et tips som har gått skeis, så er du ikke alene, men ansvaret er ditt og bare ditt.

Lodderen sa...

Samstemmer med Skrue her, og går anonym tilbake i trådene på forumet så har dette med å "treffe/ bomme/anbefaling e.t.c" vært diskutert tidligere.
Så litt om "timing": når en aksje anbefales over lang tid så er jo faren for gevinstsikring større for hver dag den beveger seg oppover. Haddde jeg vært så smart å hanket inn Gogl de første dagene den ble anbefalt av AS så hadde jeg tjent gode penger.. Jeg var alt for sen på avtrekkeren og lot den derfor passere. Vedrørende kritikken av AKSO så tror jeg denne aksjen må få ristet av seg en del mer før en kan kjøpe den på en riktig "sur" April-Mandag. Større negative nyheter som BLA REC og DNB var utsatt fortidligere på året biter gjerne fra seg over litt lengre tid men kan gi alldeles hysteriske gevinster om man lykkes med timingen. Å hanke inn bunnen på en styrt-blødende aksje er vel mer en kunst enn vitenskap...
Digresjon fra tema: Og sist men ikke minst "jeg bommer så det suser", men prøver å være tro mot min overbevisning (i større grad enn tidligere). Da får gevinstene en mye dypere verdi enn det rent pengemessige.
Aksjehandel konfronterer oss jo med alle våre mer eller mindre erkjente karaktersvakheter i et alldeles heseblesende tempo. Jeg prøver å bli litt venn med mine handels-svakheter og er i en prosess der jeg ikke "straffer meg selv" for emosjonelle feilgrep.
Fikk høydeskrekk på Fredag og kvittet meg med bullene på morgenkvisten da futtene var i minus (lettere emosjonsstyrt salg). Tålmet deretter relativt greit trangen til å kjøpe på ny da OSE gikk videre, men spratt inn igjen da Eurosonen fikk futtene til å tilsi brudd på 8000 nivået på Dow.
Å være inn i Bull var forenelig med mitt grunnsyn (da jeg er overbevist om at vi er inne i et nytt Bullmarked).
Selv om futtene reverserte(arb tallene) og jeg derfor kunne frykte brudd på 830 og farvel 840 så hadde jeg i allefall vært tro mot min egen resoneringsbesluttning; og da vil eventuelle feiltrinn bli langt lettere å svelge.

Konklusjon: Å vimse rundt i aksjemarkedet styrt av stadig skiftende emosjoner er alldeles grusomt (egen erfaring). Det er kun gjennom analyse av egne handlemåter en kan få bukt med sine unoter og bli mer robust både som menneske og dernest aksjetrader.
God helg videre til alle.

Anonym sa...

La folk få si hva de mener, ellers har ikke forumet noe verdi. AS sletter innlegg som etter min vurdering må aksepteres i et moderne demokrati.

God påske!

Onkel Skrue sa...

1. Dette er ikke et forum
2. Dette er ikke et demokrati der AS er valgt til blogg-president.

Hvis man vil skrive håpløst ubegrunnede sutreinnlegg (sier ikke det gjelder deg), så vil jeg anbefale Hegnar Online.

Magz sa...

Heisann
Jeg kjøpte en post GOGL til 4,40. Var dette et dårlig kjøp?

Jeg tenker at ettersom fremtiden til GOGL nå er sikret, og dersom ting beveger seg fremover vil jo ratene etterhvert øke, i forhold til Kina osv. Og da må det vel være mulig å tjene penger på GOGL på lang sikt.
Har rundt et års horisont på GOGL posten, tror dere dette var et dårlig kjøp?

lodderen sa...

BDI hadde en dead cat bounce og fikk gogl til å stige, virker også som om finansierings-redningen var priset inn og da blir det lett en buy the rumor, sell the news. Når verdensøkonomien virkelig tar seg op tror jeg på en jevn klatring på BDI. Den dagen den vender opp vil jeg vurdere gogl inngang.
Hadde nok "sittet" med opp igjen på Gogl om jsg var i din situasjon og ikke hadde vært inne med alt for mye penger.

Lodderen sa...

Loddere4nSiste kommentar fra meg denne helgen. Har som forsett på Fredagen å holde "kjeft" helt til Mandagen, men det synes vanskelig all den tid jeg kort og godt har blitt forelsket i aksjemarkedet og har vanskelig for å la være å ha disse tankene kvernende rundt i min desvere alt for lite utviklede aksje-hjerne. Vi står nå foran en uke der Dow/SP alt ettersom har brutt en MEGA motstand og har en ganske fristende oppside fremfor seg. Jeg føler at NYSE i dette øyeblikk agerer Bullmarked og før jeg får en bekreftelse på at dette brytes så gir jeg blanke i at OSE utviser bearish forsiktighet. Nå starter earnings sesongen i USA og Alcoa er først ut på Tirsdag, forventningene er pessima men er et svært negativt resultat/guiding NOK TIL Å VIPPE SENTIMENTET DER OVER DAMMEN ?? Et svært positivt tegn er all bearishnessfølelsen på Seeking alpha og derav mange aktører som ennå kan "suges" inn i rallyet om det skulle vise seg å ha gode legger,lår, armer og alt det andre.
Er det derimotte en for tidlig start og dette "senses" av markedet så vill "hell break loose" og stopploss er din beste venn. I motsatt tilfelle er en "ordentlig svidd" om en ikke sitter inne i markedet akkurat nå ! Er en snuings på gang vil alt eksplodere, og det er akkurat det markedet NÅ priser inn.
Så hyggelig å ha en fortløpende dialog med alle på forumet AS, Skruen, Odd, Quator, Lasse og alle dere andre. Furterne får nok vokse opp litt, så blir de proffe aksjespekulanter de også, tvi tvi for neste uke. Hilsen Lodderen, fortsatt i Sahara med en heller tvilsom internettforbindelse.

Lodderen sa...

Oljen spiker, ser forlokkende ut dette.

lodderen sa...

Se video på Bloomberg av Achuthan, recovery forecast tug of war between bulls/bears

Anonym sa...

AS tok feil ift AKSO....mye støy

Unknown sa...

10:03

Hva så ?

Tør eg spørre hvor lenge du har drevet med aksjer og hvor mange som har 100% treff ?
Poenget er og treffe mer enn hva en bommer. Noe AS klare utmerket.

Ellers syns eg innlegg som det ikkje hører hjemme her. Det her er ikkje et diskusjons forum som går ut på om AS bommer eller treffer.

lodderen sa...

Nå er det kansje en god bulingang, spikende oljepris er bull for stl i USA. Kjøpte RGT Lasse så nå sitter vi i samme båt.

Unknown sa...

Eg er bear for min del eg. Vi har ikke noe definert brudd gjennom noen som helst motstander. Vi har kun vært i motstands område.
Nyse indeksen indikerer også en nedgang nå (nå er også alle taxi sjåførene blitt bull)..
Så nå er det bear for alle penga :)

Ronny

Anonym sa...

Grattis lodd med RGT. Se på det som en LONG post. Kan ta litt tid før den stikker, men overbevist om at den kommer, engang.

Jeg har litt NPRO, gud den er kjedelig.

Anonym sa...

Sitter kun i cash jeg nå, men klare liksom heller ikke å la være å følge med litt :D
Man har litt lyst å handle men veldig usikker på hvilken vei OSE skal i det korte bildet.
Samtidig må det sies at OSE virker sterk, er vel mye pga olja.
Svak omsetning tyder jo å på at majoriteten har tatt påske.
Så blir nok til at man sitter utafor til over disse dagan. Ser at Lodderen fortsatt koser seg i sanddynene men alikavel innom av å til :)
Kos deg. Til Lasse, Skrue å dåkker andre så får dere ha ei fin påske.
For meg blir det jobb imårra, men så blir det å teste alpinbakkene, å med litt after-ski :D

Odd-Erik

Anonym sa...

Huff-huff........
Glemte jo å hilse til AS i forrige meld. Selvfølgelig god påske til deg også :D

Odd-Erik

Anonym sa...

Go påske t deg og Odd Erik. Bare et spm. E du noring?

Krepsen

Unknown sa...

Nå brekker vi straks ned

Anonym sa...

Tok endel TEL på 37,50 og 37,55 like før slutt her. NPRO ødelegger dagen min.
Jeg sitter forøvrig i S.Trøndelag.

God påske til alle.

Lasse 74

Anonym sa...

Krepsen........ ja stemmer nok det. Krepsen er forøvrig mitt astrologiske stjernetegn.

Odd-Erik

Anonym sa...

Skjønnte det nok på "dialekten". Er også noring og kreps. Kan eg spr kor du du e i fra sånn ca?
Sjøl e eg fra Troms..midt i.

Krepsen

Anonym sa...

Artig det da........... da e vi i samme område. Midt i troms her åsså :)

Odd-Erik

Anonym sa...

hehe..ja det var jo arti. Skulle ik forundre meg om vi sitt nærmere enn vi tror. Kjenner en Odd Erik, men du er vel neppe han?

Krepsen

Anonym sa...

Javel. Ja kan jo godt hende vi kjennes hverandre da for alt vi vet.

Odd-Erik

Anonym sa...

Ja de skal du iki se bort i fra. E Senjaværing..vestsia.

Krepsen

Anonym sa...

"ASL?!? Kjenner du han? hva med han da?"

dette er ikke et chatterom for mennesker som vil bli kjent med hverandre, TENK før dere skriver og hold deg relatert til børs!

Onkel Skrue sa...

Ble kvitt bjørnene mine og tjente 4,55 i går ettermiddag. Tok ikke noe ny posisjon med disse pengene, men nå ser det vel ut til å bli oppgang fra start. Har en liten teori om at folk kommer til å kaste seg ut av markedet på onsdag fordi påsken kommer, hvis fallet blir kraftig nok, kjøper jeg nok noen okser.

Anonym sa...

Anonym 0034
Tildels enig med deg der. Derfor jeg avsluttet. TENKTE nok at det ble for mye utenomprat. Samtidig ble jeg bare spurt å svarte på det.
Hvorfor ikke ha en navn under så slipper du å være helt anonym.
Ferdig med den saken.
God påske til deg også :)
Odd-Erik