torsdag 16. juli 2009

Arbeidsledigheten i USA

Denne artikkelen er veldig bra!

Artikkelen påpeker at arbeidsledigheten er mye verre enn antatt, her er et par av poengene:

- More companies are asking employees to take unpaid leave. These people don't count on the unemployment roll.

- No fewer than 1.4 million people wanted or were available for work in the last 12 months but were not counted. Why? Because they hadn't searched for work in the four weeks preceding the survey.

- The number of workers taking part-time jobs due to the slack economy, a kind of stealth underemployment, has doubled in this recession to about nine million, or 5.8% of the work force



56 kommentarer:

Anonym sa...

Har en interesang link vdr alternativ energi.. Da ser vi hvor mye bank rec har fått i det siste, vil den få meir ? Hva med de andre store gigantene som enda ikkje har fått smake det i den grad rec har.. Short ?

Anonym sa...

Hvor har AS vært når gogl har gått fra 5,50 til 7,35???

Anonym sa...

AS:

Du er generelt for negativ fodi du venter på shortinnganger. Toget går og su står igjen med short-billett. Når tiden er inne for å shorte har du tapt mye for kundene dine.
AD arbeidsledighet, så er det du sier intet nytt. Bytt fokus og se femover.

Ole Bull

AksjeSpekulanten sa...

Svært så "positive" man var her i dag :)

Golden Ocean gikk meg hus forbi pga. ferieavikling hos mine kontakter i shipping bransjen. Det er også verdt å nevne at det er forward markedet som har justert seg opp mot spot markedet, og således har det ikke blitt gjort store volumer fysisk som kan rettferdiggjøre en så stor oppgang. GOGL er ikke lenger "billig".. men men. Det kommer alltid nye muligheter.

Når det gjelder å være short fokusert, så er det riktig at jeg den siste tiden har tenkt short fordi jeg ikke tror vi er ute av resesjonen enda. Det er godt man taper litt i det korte bildet, men viser det seg at realøkonomien ikke begynner å vokse til høsten, så skal vi en runde til ned.. sjokkerer meg ikke om vi skal under 200 på indeks.

Se oljeprisen. 62 USD. Den må være godt over 70 USD for at det er interresant for oljeselskaper å investere i exploration og seismikk.. eller oilservice generellt. Hva tror dere Oslo Børs står i, hvis oljeprisen handler 58-65 USD neste 6 månedene??

Toddy sa...

Interessant artikkel ja. Jeg er bull, men balanserer på grensen. Er veldig usikker på utviklingen og prøve å ikke binde meg til for skumle innganger.

FUNCOM
Så må jeg si en sak. Jeg har anbefalt Funcom i det siste, og tatt store poster selv. Den har også gått fra 5,8-7,3 i det tidsrommet. Men nå er jeg selv helt ute og kommer neppe til å gå inn igjen.

Jeg fikk testet spillet skikkelig igjen selv i går og ble _ikke_ imponert. Dette er selvsagt kun min mening, men jeg jobber som spillregissør og skal ha noe mer peiling enn gjenomsnittet.

I tillegg er ikke økningen på xfire imponerende ut fra hvor mange som potensielt kunne kommet tilbake.

Altså, for min del sier jeg UT FUNCOM!! (Gikk ut på 7-7.1 i dag)

Anonym sa...

AS:

Takk for svar. Ja, du må stå på ditt, men sakner en forankring i ditt syn. Kommer stadig inn gode makrotall (lendende indikatorer) som viser at vi er i ferd med å flate ut.

Du sier at du tror ikke vi er ute av resesjonen enda.... Resesjonen har vart i over 2 år nå og jeg er uenig med deg.

AD oljeprisen så sier både Tjos i DnB og Hammer i PAS at de forventer en styrking i oljeprisen siste halvår 2009 - opp mot 75 dollar

Børs ligger 6-9 mnd foran realøk. og derfor mener jeg det er NÅ man skal gå long. OSE har korrogert 15% og nå er det bare å gi bånn gass..

mvh
Ole Bull

Anonym sa...

BULL kjøpt på 36,15 og 36,20. Sitter til ose er 288-289, der er det noe motstand. Aldri prøvd bull før, men det er mindre risiko enn mange aksjer. "Litt feriemodus".

Lasse 74

Anonym sa...

Rettelse: Korrigert.

OB

Anonym sa...

DNO kjøpt på 7,51 og 7,52.

Lasse 74

Amalie sa...

Bear kjøpt på 60,5. Nå skal vi nedover..

Anonym sa...

Amalie:

sitter du fortsatt med bjørner


mvh
Ole Bull

Lodderen sa...

jeg foler at vi er paa snuingsen nå leste en god artikkel i gaar der en poengterte de uspekulatve kommodittenes jevne oppgang de siste maanedene. Aluminium er i saa maate et godt eksempel. Ser derfor ingen grunn til bekymring vedrørende ultra long hydro. Likevel litt skuffet over at ola ikke verdsetter den naar ose ikke fast drahjelp av oljen

Anonym sa...

En sånn close som nå i usa, vil føre ose kraftig OPP imorgen. OLje og gass mye opp og.

Portis: BULL-DNO-NEC-AGI.

Lasse 74

Anonym sa...

Ser ikke ut som AS er alene om å være bearish for øyeblikket :

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aQBXqFcd5gJo

med olje prisen i 20 dollar, så er markedet pulverisert...

Anonym sa...

Lasse 74:

Bra portis.

Min er NEC, NOR, NAUR, TEL, PGS og NHY

mvh
Ole Bull

Anonym sa...

21:23

Hallo!!! Det koster meg null og niks å hoste frem bearish uttalelser, men det er markedet som rår og fundmentale forhold som styrer. Se på økning i industriprod. i Kina og veksten der.

mvh
OB

Anonym sa...

NHY,TEL,SEVAN og DNO

Roger

Toddy sa...

DNO, OPERA, AGI, DIAG, FAKTOR.

Anonym sa...

DNO - SEVAN - GLNG (Golar på Nadaq) - NEXUS

RawseBawse

Toddy sa...

Oj, NEC har jeg aldri undersøkt, men den så jo til å ligge veldig lavt for tida. Må se etter en inngang i morra :)

Lasse; har du eventuelt tid til noen linjer om NEC, f.eks. hvorfor den står så lavt når alle analytikere og de fleste tall (av de jeg sjekket) så bull ut på dette nivået.

Anonym sa...

Ole Bull som tipsa meg om nec.. Ligger noen fine innlegg om nec på hegnar online. NEC er treg og snur ned på 4 normalt. Den er ned fra 3,75 siste 6 uker, og jeg trekker et lodd med stopp-loss på 3,02.
Gassprisen har vel tynget den litt, men ikvell er den opp 9%.

Lasse 74

Amalie sa...

Har satt sl på 59,5 så vi får se hvordan verden ser ut i morgen..

NEC er en spennende aksje, med ett urolig potensiale.

Amalie sa...

http://nornew.wikispaces.com/Nornew+wells+NY

http://nornew.wikispaces.com/Nornew+wells+status

Anonym sa...

I tillegg knuste IBM estimatene og oppgraderte guidingen etter stengetid...

Jan sa...

Her er litt om IBM-tallene osv.

http://tiny.cc/Af635

Anonym sa...

Ad resesjonen - Dr Doom sier:


http://www.hegnar.no/bors/article384299.ece

Mvh
Ole Bull

Amalie sa...

Her er hva Dr.Doom egentlig sa..
http://www.rgemonitor.com/blog/roubini/257299/roubini_statement_on_the_us_economic_outlook

Anonym sa...

DNO solgt over 7,60. FS med reduce idag. Netto er netto.

Lasse 74

Anonym sa...

AS er en "medgangsmegler". Kommer kun mailer og oppfølging på bloggen når han treffer på sine vurderinger. Nå er han i shortmodus og sender ikke ut mailer eller skriver på blogg... hmmmm

Pelle Kanin

Anonym sa...

BULL og solgt. Bare småposter i agi-nec nå. GOD HELG!

Lasse 74

Anonym sa...

Jeg synes Ose er litt slapp, skyldes vel at olja henger litt. Tror det blir et ellevilt jag oppover hvis denne rører på seg litt! Her er en fin link å ha i bakhode som blir oppdater bra:
http://stockcharts.com/def/servlet/Favorites.CServlet?obj=ID1399335&cmd=show[s63139877]&disp=O
Skulle dow bryte opp gjennom 8900 og 9000 området så har vi en kjempe ohs formasjon som egentlig bare roper "BULL". Forventer et pullback på sp på ca 15 punkter i kveld. Target sp neste uke er for min del 970! Det er lett og være bull når markedet løfter seg når så manger er i bear modus! God helg.

TR

Toddy sa...

Uff, nei, jeg er nervøs i dag. Prøvd å komme meg ut av alle poster med gevinst. Spørs om jeg må droppe DNO, hatt den ute på 7,74 hittil uten hell :/

Toddy sa...

Oj.. og det var før jeg leste denne:

http://www.dn.no/finans/portal/newsPage?newt__source=feed.news.tdn.ALL_NEWS&newt__newsId=DNO-fs080tf0

Det lovet i hvert fall ikke bra for DNO som kun har klar avtale med KRG, og ikke med sentrale myndigheter. Virker ikke som samarbeid står på toppen av lista der i gården, selv om "krig" sikkert er noe spissformulert.

Kom meg ut på 7,44 med et lite tap. Fikk svi for ikke å ha tid til å følge med i dag, skulle glatt gått ut på 7,55 når den meldinga kom.

Anonym sa...

Pelle

Han sitter nok i telefonen og unnskylder seg. Venter på at markedet skal snu igjen og få betalt for bear kr 64....

Anonym sa...

Virker jo som det går AS sin vei dette her da :)

Anonym sa...

Lei av folk som kritiserer AS hele tiden, synes han har gjort en god jobb. Dessuten er dette kun en blogg og dersom dere er så kritiske til AS så forstår ikke jeg hvorfor dere fortsatt leser bloggen... Bør kanskje også tenke på at det er ferietid nå!!! Kanskje ikke like skarpe alle mann her inne...

Toddy sa...

100% enig med forrige poster. Å være uenig er en ting, å slenge dritt er helt unødvendig. Ingen grunn til å være her hvis man ikke liker det man ser.

Anonym sa...

@toddy: er du ute av funcom for godt, ettersom du ikke har tro på AoC lenger? Eller mener du funcom bare midlertidig er for dyrt, og venter på neste dipp ned? Isåfall hvor langt ned før du kjøper?

Anonym sa...

AS tar feil. er det galt å si det?
Amalie og tar feil

Pelle Kanin

Anonym sa...

Ute av alle posisjoner, untatt naur.

Oli

RawseBawse sa...

Begynner og bli stadig mer BEAR jeg også. Sikret gevinst i SEVAN (kjøpt 7.18, solgt 7.68) og NEXUS (kjøpt 1.50, solgt 2.20). Sitter bare igjen med GLNG og DNO. Blir nok en post i XACT BEAR om USA ikke viser vilje til å fortsette oppturen. Resultatene som kom i dag ser bra ut i overflaten, men graver man litt dypere er de ikke rosenrøde.

RawseBawse

Toddy sa...

Å mene at noen tar feil er ikke galt Pelle, men å slenge dritt med å kalle noen "medgangsmegler" eller "sitter vel på telefonen og unnskylder seg" etc er bare unødvendig. Er du bitter fordi du taper penger får du skylde på deg selv. Du tar dine egne avgjørelser.

@Anonym 16:13
Jeg er ute av Funcom for en god stund. Dipper den ned mot 6 vil jeg kanskje kikke litt på den opp mot lansering av expansion, men tviler egentlig på det.

Kommer til å følge med på aksjen videre, men inntil TSW viser noe stort eller noe annet spesielt skjer er jeg helt ute av den aksjen. Er du en skikkelig gambler kan den fortsatt gå noe opp (jmf dagens oppgang f.eks.), men slik jeg ser det nå vil AoC aldri få en stor kundebase, og da forsvares ikke oppgangen siste to uker.

Toddy sa...

Vanskelig å si med bear/bull altså.. ser da ut som resultatene roper sterkt på videre oppgang. "Alle" innfrir jo og vel så det. I tilleg er makrotall gode. Må si jeg heller mot oppgang til 320 med bakgrunn i den siste ukas resultater.

Men dere som holder i DNO, bekymrer ikke meldingen fra kurderne dere? Jeg tok helt skrekken :D

Anonym sa...

Ose ligger i en tradingrange mellom 270-290 sier min mann. Mandag kommer vi mer opp, så å gå LONG er uaktuelt for min del nå.
Skal ta noen feriedager neste uke.

Lasse 74

RawseBawse sa...

Borgerkrig i Irak er utvilsomt bekymringsverdig, og en sannsynlig situasjon. Det har vært en kjent situasjon lenge at det forholdet ikke var bra og har røtter tilbake lenge før Sadam kom til makten. Klart ikke Irak vil fullt og helt gi fra seg det området som eget land til kurderne, som nå nylig har fått, med oljereservene som er verdens sjette største, mulighet til å etablere en stat med gode økonomiske utsikter. Stor usikkerhet både rundt utvinningsmengde og betaling er jo allerede priset inn i DNO, og det samme er det at de opererer i et krigsutsatt og ustabilt område. Lykkes de likevel å få betalt tilfredstillende og få opp produksjonen vil, som viden kjent blant risikoglade spekulanter, denne aksjen klatre høyt. Tålmodighet er påkrevd med en så anstrengt og komplisert situasjon som DNO må gjennom for å få betalt for oljen som utvinnes. Fortsetter myndighetene i Bagdad å legge hindringer og tar for mye av kaken fra utvinningen av olje i det kurdiske området er dette en stor trigger for borgerkrig. Sånn jeg ser det, er selvsagt begge er tjent med å få dette på beina så snart som mulig, særlig med tanke på at Irak ønsker utenlandske aktører i andre deler av landet - dette vil det bli enda vanskeligere å legitimere om landet kriger nord i landet. Bare mine svevende tanker, ispedd variøse fakta. At det gir mening for meg betyr ikke mye mer enn at det er sett ut ifra vestlig tenkemåte og logikk - så ikke ta mine ord som om de kom fra noen med ekspertstatus på området.

RawseBawse

Lodderen sa...

Feil eller rett, stort sett har vi rett alle sammen men timingen er jo essensiell i det vi driver på med. En uke feil på et lengre move i opp eller ned retning kan få store følger og da hjelper det jo lite at en traff på hovedtrenden. I det korte bildet der vi griper fallende kniver er på samme måte risky buisness. Uansett så bør vi helst ikke være for mye enig på dette forumet for da vil vi alle tape penger...

Sitter selv long i NHY og ser at alu prisen sammen med komoditter generellt nyter godt av gode nyheter fra Goldman sachs. Da tror jeg minusresultatet som nok ikke blir så ille vil mottas på en hyggelig måte på Onsdag om ikke sentimentet ellers får ny slagside. Tror NHY vil få effekt av innsparinger og at guidingen videre (som Alcoa sa var LYSERE) vil piffe opp kursn ytterligere.
Spent på uken som kommer, hilsen Lodderen.

Anonym sa...

Denne uka blir spennede. NHY med Q-tall på onsdag og PGS og TEL på torsdag.
Reiser til Barca i morgen og hjemme igjen på lørdag.

Ha en fin børsuke.

Mvh
Ole Nøytral

Anonym sa...

Hadde jeg satt i NHY med gevinst før kvartalstallene og ikke vært årelang ultra så ville jeg tatt en del av gevinsten før tallene. Det er en uhensiktsmessig stor gambling å sitte over tallene med hele pakka.

Lodderen sa...

ok da ofrer jeg de grunkene jeg har sanket inn til en stopp loss ordre 30,29. Så får vi se om den holder. Virket som om OSE ble helt vill etter å skaffe seg NHY ved close på Fredag, så da kan det se ut som om det hvite metallet kansje får en renessanse. Hovedårsaken til siste ukes prisoppgang sies å være et sammenfall av flere lands alu bestilling til ulike infrastrukturprosjekter. Litt kunstig oppgang altså men vi tar det vi får av gode nyheter i disse ulvetider.

Amalie sa...

Jeg syntes det er underlig hvis ikke svineinfluensaen vil påvirke børsene denne uken.
http://www.na24.no/article2670690.ece
Eller kanskje jeg håper mest, da jeg fremdeles sitter med bjørnene...hehe

Amalie sa...

Earnings goose a rally - for now..
Major companies reporting in the week ahead could kill the optimism.

http://money.cnn.com/2009/07/19/markets/sunday_lookahead/index.htm?postversion=2009071908

Toddy sa...

Jo.. bare en liten kommentar til mulig ettertanke:

Finner du den dårlige nyheten fordi den er der, eller finner du bare det du leter etter?

Amalie sa...

Finner det jeg leter etter selvsagt..hehhe.

Har tatt ut bjørnene(58,7) og byttet dem med SDRL(92,65).

Anonym sa...

BEAR kjøpt like over 58.

Lasse 74

AksjeSpekulanten sa...

Hei igjen!

Det har blitt færre mails og oppdateringer fordi det er ferie, både i markedet og på kontoret vårt. Jeg er innom hver eneste dag denne sommeren, men vil ikke komme med like hyppige oppdateringer.

Vi drar igang igjen i midten av august.

Jeg er ikke så veldig bearish, jeg har faktisk bare longs hos kundene mine, men leter etter bearish argumenter... hvorfor? fordi det er der risikoen ligger når man sitter long. Det gjelder å selge seg ut i tide.

Betalingsproblemer sa...

Dette var veldig interessant.